کد خبر : 30933

مذاکره بر سر قیمت در بازار پلی اتیلن ترفتالات ادامه دارد

مذاکره بر سر قیمت در بازار پلی اتیلن ترفتالات ادامه دارد

پتروتحلیل- در ترکیه بعد از انتخابات تقاضا برای پلی اتیلن ترفتالات (PET) اندکی افزایش یافت.

به گزارش «پتروتحلیل»، بررسی ها از استعلام قیمت نشان می دهد که در نیمه اول هفته نسبتاً قیمت ها افزایش یافت، اما بعد از آن فعالیت ها پایین آمد. عرضه کنندگان داخلی پلی اتیلن ترفتالات تلاش داشتند تا موضع محکمی بر قیمت های خود داشته باشند اما همانند ماه اکتبر حاضر به مذاکره نیز بودند.

فهرست قیمت های تولیدکنندگان برای یک هفته دیگر نیز بدون تغییر و بین ۱۰۵۰ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن (ex-warehouse) و ۱۱۱۰ دلار تا ۱۱۳۰ دلار در هر تن (FD) بودند. همچنین قیمت های بین ۹۷۰ تا ۱۰۷۵ دلار در هر تن (ex-warehouse، بدون مالیات بر ارزش افزوده) نیز همچنان از طرف خریداران گزارش می شود. قیمت های ۱۰۲۰ تا ۱۰۷۵ دلار در هر تن نیز برای محموله های وارداتی که در داخل نگهداری می شوند نیز گزارش شده اند.

یکی از معامله کنندگان می گوید: «تولیدکنندگان هنوز محصولاتشان را با قیمت ۹۷۰ دلار در هر تن به فروش می رسانند. آن ها راضی هستند برای خریدهای با حجم بالا قیمت ۹۷۰ دلار با پرداخت تعویقی را نیز قبول کنند. با این حال ما قیمتی پایین تر از این رقم نشنیده ایم.» با افزایش قیمت ها در بازار چین و افزایش قیمت های حمل و نقل از آسیا به ترکیه در ابتدای ماه نوامبر، قیمت های پلی اتیلن ترفتالات وارداتی آسیا ۱۵ تا ۲۵ دلار نسبت به هفته گذشته افزایش یافت.

«پت» چینی در ترکیه با قیمت ۸۸۰ دلار در هر تن (CIF، ۵/۶ درصد عوارض گمرکی و ۷۵/۶ درصد عوارض اضافی) پیشنهاد شده است. محصولات بدون عوارض گمرکی از منابع مالزیایی و کره جنوبی بین ۸۸۰ تا ۹۳۰ دلار در هر تن (CIF، ۷۵/۶ درصد عوارض اضافی) عرضه شدند. طبق آمارهای بازار واردات ChemObris، واردات پی ای تی ترکیه در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل از آن ۳۰ درصد کاهش یافته است اما ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

با توجه به روند ثابت و افزایشی در بازار نقدی مواد خام در آسیا در هفته های اخیر تغییرات چشمگیری برای کوتاه مدت پیش بینی نمی شود. عرضه در بازار داخلی ترکیه بسیار خوب است اما با توجه به نزدیکی پایان سال و فصل پایین بودن تقاضا به نظر نمی رسد وضعیت معاملات بهبود یابد. خریداران تأیید می کنند که فروشندگان در تلاش برای ثابت نگه داشتن قیمت ها هستند و می گویند: «آنطور که عرضه کنندگان داخلی گفته اند، ممکن است قیمت ها در هفته آینده ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر تن افزایش یابند. با این وجود ما از این مسئله مطمئن نیستیم زیرا ممکن است آن ها نتوانند قیمت هایشان را تا پایان این هفته ثابت نگه دارند. بعلاوه قیمت های حمل و نقل نیز مجدداً کاهش یافته است.»

ارسال نظر