کد خبر : 30329

«پت» ها در ترکیه ارزان تر از چین

«پت» ها در ترکیه ارزان تر از چین

پتروتحلیل- بازار پلی اتیلن ترفتالات در ترکیه در آرامش به سر می برد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در ترکیه به سبب عرضه کافی و عدم ثبات قیمت در بازارهای صنایع بالادستی، بازار پلی اتیلن ترفتالات نسبتا آرام بوده است. هفته گذشته جو بازار نسبت به قبل از زمانی که قیمت های انرژی موجب کاهش قیمت های این محصول شود، کمی افزایشی بود. اگرچه تولیدکنندگان پلی اتیلن ترفتالات قیمت های خود را در بازار داخلی برای دومین هفته متوالی ثابت نگه داشتند، گزارش شده است که آنها تخفیف هایی را نیز داده اند.

طبق گزارشات لیست قیمت های تولیدکنندگان به صورت ex-warehouse/FD، یک هزار و ۹۰ تا یک هزار و ۱۲۰ دلار در هر تن برای پرداخت نقدی و ۱۱۲۰ تا ۱۱۵۰ برای پرداخت ۱۲۰ روزه بوده است. یکی از تولیدکنندگان می گوید: «بسته به حجم خرید قراردادهایی را زیر قیمت های لیست منعقد کرده ایم. در رابطه با قراردادهایی که با رقم ۱۰۰۰ دلار یا کمتر از آن بسته می شوند باید بگویم که این قراردادها ویژه هستند برای حجم خریدهای بسیار بالا و نماینده قیمت بازار نیستند.»

در این میان گزارش شده که خریداران برای پلی اتیلن ترفتالات قیمت هایی بین ۹۸۰ تا ۱۰۸۵ دلار در هر تن با سیستم ex-warehouse را دریافت کرده اند که نسبت به هفته گذشته در بازه پایینی محدوده قیمتی ۱۰ دلار کاهش داشته است. در بازار وارداتی قیمت ها در این هفته ثابت بودند و یا کمی کاهش یافته اند.

یکی از معامله کنندگان می گوید: «بازار در دو روز کاریِ ابتدای هفته ثبات داشت اما کمی بعد با کاهش روبرو شد. به نظر می رسید که قیمت های پیشنهادی برای پلی اتیلن ترفتالات وارداتی از آسیا کاهش یافته است.» طبق گزارشات قیمت های پیشنهادی پلی اتیلن ترفتالات چین به صورت CIF بدون تغییر ۸۶۰ تا ۸۸۰ دلار بوده است. پلی اتیلن ترفتالات مالزی به صورت CIF با کاهش ۵ و ۲۰ دلاری به ۸۸۵ تا ۸۹۰ دلار رسید.

دورنمای این بازار در کوتاه مدت کاهش قیمت را نشان می دهد زیرا پایین رفتن قیمت نفت خام در این هفته موجب شده قیمت های اسید ترفتالیک خالص، مونو اتیلن گلیکول و پاراکسیلن کاهش بیابد. با توجه به اینکه فصل پایین آمدن پلی اتیلن ترفتالات برای برخی مصارف سر رسیده و انتخابات در ۲ هفته آینده برگزار خواهد شد، احتمال می رود که میزان تقاضا افزایش چشمگیری نداشته باشد. بعلاوه در چین روند افزایشیِ شدیدِ پلی اتیلن ترفتالات پس از تعطیلات ادامه نیافت و قیمت های پیشنهادی در بازار صادرات این محصول ۱۰ و ۴۰ دلار در هر تن کاهش یافت. در این میان آخرین قراردادهای منقعد شده در بازار صادراتی چین به صورت فوب ۸۸۰ تا ۸۹۰ دلار بوده که نشان می دهد قیمت ها در ترکیه پایین تر از چین قرار دارد.

ارسال نظر