کد خبر : 23766

سایه اقتصاد چین بر بازار پلیمر / پیش بینی ها پس از تعطیلات

kala3

پتروتحلیل-با خروج معامله کنندگان چینی از بازار برای رفتن به تعطیلات که از یکم اکتبر شروع شده است، معامله کنندگان پیش بینی های خود درباره شرایط بازار بعد از تعطیلات را در روزهای پایانی قبل از تعطیلات بیان کرده اند.

به گزارش «پتروتحلیل»،این پیش بینی ها متفاوت هستند و معامله کنندگان بازار پلی الفین پیش بینی می کنند جو بازار برای پلی اتیلن و پلی پروپیلن افزایشی باشد. در بخش استایرن ها اکثر معامله کنندگان پیش بینی می کنند که تقاضا پایین باقی خواهد ماند و معامله کنندگان پی وی سی و «پت» نگرانی خود را درباره کاهش فصلیِ تقاضا از طرف برخی از مصرف کنندگان نهایی شان ابراز کرده اند. کند شدن رشد اقتصاد چین نیز بر پیش بینی ها برای وضعیت بازار پلیمر پس از تعطیلات سایه افکنده است.

خوشبینی به بازار پلی الفین

در بازار پلی الفین، معامله کنندگان پلی اتیلن بطور کلی امیدوارند وضعیت تقاضا احیا شود. یکی از معامله کنندگان پلی اتیلن در شانگهای می گوید: «در روزهای پایانی قبل از تعطیلات به سبب قصد خریداران برای ذخیرۀ مجدد محصولات، وضعیت فروش ما خوب بود. ما انتظار داریم که وضعیت تقاضا بعد از تعطیلات خوب باقی بماند.

به سبب فعالیت کارخانه های جدید تولید پلی اتیلن خطی با چگالی پایین که موجب کاهش قیمت های این محصول شده این روزها قیمت های پلی اتیلن چگالی بالا نسبت به پلی اتیلن خطی با چگالی کم، بیشتر است.»

یکی از معامله کنندگان دیگر پلی اتیلن اضافه کرد: «ما پیش بینی می کنیم باتوجه به اینکه خریداران باید پیش از تعطیلی موقتی و برنامه ریزی شدۀ کارخانه ها در اکتبر و نوامبر انبار خود را مجدداً پر کنند، پس از تعطیلات شاهد بهبود وضعیت تقاضا باشیم.» معامله کنندۀ دیگری اظهار کرد: «ممکن است تقاضا در چین به میزان زیادی افزایش نیابد اما ما پیش بینی می کنیم تقاضا در کشورهای آسیای جنوب شرقی افزایش بیابد زیرا عرضه به آن منطقه محدود است و ممکن است این مسئله موجب فراهم آمدن شرایط صادرات مجدد شود.»

پایین ترین قیمت ها در بازار پلی پروپیلن

در این میان در بازار پلی پروپیلن، کم شدن قیمت پروپیلن در بازار نقدی که طبق داده های ChemObris در کره جنوبی به صورت FOB به پایین ترین میزان خود در سال ۲۰۱۵ رسیده و همچنین افزایش عرضه از طرف کارخانه هایی که با ذغال سنگ کار می کنند، معامله کنندگان را به این باور رسانده که پس از تعطیلات جو بازار کاهشی خواهد بود.

یکی از معامله کنندگان می گوید: «ممکن است عرضه بعد از تعطیلات همچنان زیاد باشد زیرا برخی از محموله های پلی پروپیلن وارداتی در اکتبر به بنادر چین می رسند و محتمل است که این امر فشار فروش را در جای خود نگه دارد.» یکی از توزیع کنندگان اضافه می کند: «به لطف شروع به کار کارخانه هایی که از ذغال سنگ به عنوان سوخت استفاده می کنند، تولید داخلی پلی پروپیلن در حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. اما تمایل به خرید محدود است و اکثر تبدیل کنندگان در چند ماه اخیر بیش از نیازشان خرید نکرده اند.»

تقاضای پایین پلی استایرن و تعطیلی کارخانه ها

در بازار محصولات استایرنی باتوچه به فصل پاییز، تولید در این بازار کم شده است و پیش بینی می شود تقاضا پس از تعطیلات پایین باقی بماند.

یکی از تولیدکنندگان ای بی اس می گوید: «ما معمولا در تعطیلات نیز تولید داریم اما تصمیم گرفتیم که به سبب پایین بودن تقاضا و اینکه اکثر مشتریان ما غیر فعال خواهند بود امسال برخی از کارخانه ها را تعطیل کنیم.»

یکی از تولیدکنندگان دیگر می گوید: «دولت در چند سال اخیر برای بخش مصارف خانگی اقداماتی را صورت داده که در نتیجه تقاضا در این بخش اشباع شده است. از این رو ما انتظار نداریم که بعد از تعطیلات شاهد افزایش چمشگیری در میزان تقاضا باشیم.»

پایان فصل فروش بطری های نوشیدنی

در بازار پی وی سی و «پت» کاهش در مصارف صنایع پایین دستی که هر ساله در این فصل رخ می دهد جو این بازار را کاهشی کرده است.

یکی از تولیدکنندگان پی وسی سیِ ساخته شده از اَستیلن می گوید: «کند شدن رشد اقتصاد چین مخصوصا در بخش املاک در بیشتر ماه های سال تقاضا برای پی وی سی را در سطح پایینی نگه داشته است.

برخی از معامله کنندگان پیش بینی می کنند در ۳ماهۀ پایانی سال شاهد وضعیت تقاضا باشیم اما ما معتقدیم که این مسئله غیر محتمل است.» یکی از تولیدکنندگان پت می گوید: «ما پیش بینی می کنیم که بعد از تعطیلات نیز به سبب گذشتن فصل اوج فروشِ بطری های نوشیدنی تقاضا همچنان کاهش یابد و ما قصد داریم بعد از تعطیلات میزان فعالیت های کارخانه مان را به ۷۰ درصد ظرفیت فعلی کاهش دهیم.»

ارسال نظر