کد خبر : 30507

صف خرید پلیمرهای پر حاشیه

صف خرید پلیمرهای پر حاشیه

پتروتحلیل- گرچه معاملات محصولات پلیمری رونق هفته گذشته را نداشت، اما هنوز هم محصولاتی وجود دارند که حاشیه های آنها سبب توجه خریداران شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، معاملات روز گذشته به واسطه افزایش حجم عرضه ها کمتر در کانون توجه خریداران قرار داشت، گر چه برخی ازکارشناسان خریدهای دو هفته گذشته را به واسطه افزایش اندک قیمت های پایه احساسی ارزیابی کردند، اما در مقابل عده ای نیز ثبت قیمت های بالا برای محصولات را نتیجه کاهش عرضه ها و انحصاری کردن محموله ها توسط افرادی خاص می دانند.

غیبت ABS تبریز در بورس کالا

با این حال روز گذشته جای ABS پتروشیمی تبریز در لیست عرضه ها خالی بود و غیبت مجدد این کالا در تابلوی بورس سبب شد تا نرخ آن در بازار داخل به روند صعودی خود ادامه داده و به نرخ ۶ هزار و ۱۶۰ تومان در هر کیلو برسد. روز دوشنبه نرخ این کالا ۶ هزار و ۷۰ تومان بود.

این در حالی است که پلی استایرن های معمولی و مقاوم تبریز به واسطه افزایش عرضه ها تا محدوده ۷۰۰ تن، با کاهش تقاضا نسبت به هفته های قبل روبه رو شده و در نتیجه قیمت خرید آنها ۲۰۰ تومان ارزان تر از هفته قبل رقم خورد. احتمال می رود افت قیمت این کالا با توجه به افت تقاضا برای ظروف یک بار مصرف، به روند کاهشی خود ادامه دهد.

پس از حاشیه های پتروشیمی تبریز در هفته های اخیر که سبب افزایش چشمگیر قیمت پلی استایرن ها پیش از تعطیلات محرم شده بود، بالاخره روز گذشته بازار این کالاها اندکی آرام گرفت. تقاضا برای پلی استایرن معمولی به یک هزار و ۸۵۰ و برای مقاوم به یک هزار و ۸۸۰ تن در معاملات روز گذشته رسید.

توجه به پلی اتیلن های ترفتالات

در همین حال برخی از گریدهای پلی اتیلن های ترفتالات تندگویان هم روز گذشته در کانون توجه خریداران قرار داشته و تقاضاهای بالایی داشتند، مثلا گرید ۸۲۱، ۲ هزارتن عرضه و ۱۹ هزارتن تقاضا داشت، برخی از معامله گران دلیل افزایش تقاضا برای این محصولات را ضعف بارگیری مجتمع تندگویان در هفته های اخیر اعلام می کنند. البته حجم عرضه های تندگویان در روز گذشته ۱۴۰۰ تن نسبت به هفته قبل افزایش داشت.

در همین حال روز گذشته پلی اتیلن های سبک فیلم نیز با رونق کمتری نسبت به هفته قبل روبه رو بودند، گر چه در فصل مصرف این کالاها به سر می بریم، اما افزایش حجم عرضه این محصولات سبب شده تا قیمت ها در بازار و بورس یکسان شود، از این رو نوسان گیران کمتری به بازار این کالاها در هفته جاری ورود کردند، البته همچنان گرید ۰۰۷۵ و ۰۲۰ بندرامام تقاضایی بیش از عرضه داشتند. اما محصولات پتروشیمی های دیگر وارد سیستم مچینگ شده و با استقبال اندکی روبه رو شدند.

دستکاری در بازار پتروشیمی

البته روز گذشته پلی پروپیلن های نساجی مورد توجه خریداران قرار داشتند، این کالاها از محصولاتی بودند که در هفته های اخیر کاهش عرضه آنها، معامله گران را تشویق به جمع آوری عرضه ها کرد. با این حال گفته می شود مشکلات سیستم کامپیوتری پتروشیمی مارون در هفته اخیر سبب شده تا اعلام بارها با تاخیر روبه رو شود.

برخی از معامله گران هم می گویند: احتمال دارد خط تولید EX5 در پتروشیمی مارون نیز تغییر یابد، البته این خبر هنوز به طور رسمی از سوی پتروشیمی مارون اعلام نشده است.

در همین حال روز گذشته خریداران محصولات آریاساسول تمایلی به خرید این کالاها نداشتند. برخی از معامله گران می گویند: پتروشیمی آریاساسول اعلام کرده که خریداران برای بارگیری محموله های خریداری شده یک هفته زمان دارند و عدم بارگیری در این زمان سبب دریافت جریمه از آنها خواهد شد.

به گفته معامله گران این موضوع سبب شده تا خریداران تمایلی به معاملات محصولات آریاساسول در روز گذشته نداشته باشند.

با این حال در این روز پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹، CRP100 جم و محصولات آف گرید نیز موردتوجه بازاریان قرار داشتند و با حجم خریدهای خوبی روبه رو شدند.

البته برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی انتظار ندارند که روند بازار در آینده با نوسانات چشمگیری روبه رو شود، در همین حال معتقدند که دستکاری در بازار پتروشیمی در هفته های اخیر زیاد شده است.

ارسال نظر