کد خبر : 30504

فشار پاییز بر قیمت بطری ها

فشار پاییز بر قیمت بطری ها

پتروتحلیل- در چین پس از تعطیلات ملی این کشور به سبب بالا رفتن قیمت نفت خام که قیمت محصولات صنایع بالادستی را افزایش داد قیمت های پلی ایتلن ترفتالات نیز شاهد رشد بود. اما پس از این شروع قوی در پایان این هفته به سبب پایین آمدن تقاضا در فصل پاییز و کاهش قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی فروشندگان پلی اتیلن ترفتالات نیز قیمت های پیشنهادیشان را کاهش دادند.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت های پلی اتیلن صادراتی به چین به صورت FOB با ۱۰ و ۴۰ دلار افزایش نسبت به قیمت های قبل از تعطیلات به ۸۴۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن رسید. طبق گزارشات قراردادهای منعقد شده در این محدوده قیمتی به صورت FOB بین ۸۸۰ تا ۸۹۰ دلار در هر تن بوده اند. یکی از معامله کنندگان که شرکت آن در شانگهای قرار دارد می گوید: «به سبب بالا رفتن هزینه ها پس از پایان تعطیلات فروشندگان پلی اتیلن ترفتالات قیمت های پیشنهادی خود را افزایش دادند. اما بخاطر پایین آمدن تقاضا بسیاری از آنان مجدداً قیمت هایشان را کاهش داده اند.

ما شنیده ایم که پیشنهادهای خرید برخی خریداران ۸۱۰ تا ۸۳۰ دلار در هر تن است. باتوجه به اینکه شروع به کار مجدد چندین کارخانه اسید ترفتالیک خالص در آسیا موجب کاهش قیمت ها در این بازار خواهد شد ما معتقدیم قیمت های پلی اتیلن ترفتالات در کوتاه مدت شاهد روند صعودی نخواهند بود. از سوی دیگر، با توجه به اینکه در ماه نوامبر چندین کارخانه برای فعالیت های حفظ و نگهداری تعطیل خواهند شد، ممکن است فروشندگان قیمت های خود را پایین نیاورند.» قیمت های پلی اتیلن ترفتالات وارداتی از کره جنوبی به صورت FOB در مقایسه با قبل از تعطیلات تغییر چشمگیری نداشته و طبق گزارشات بین ۸۸۰ تا ۹۲۰ باقی مانده است. در بازار داخلی چین، قیمت های پلی اتیلن ترفتالات روند مشابهی را در هفته گذشته طی کرد. در ابتدای هفته افزایش ۲۰۰ یوآنی (۳۲ دلاری) در هر تن گزارش شد اما به سبب پایین آمدن تقاضا و کاهش قیمت نقت خام قیمت های این محصول، مخصوصا قیمت های نزدیک به بازۀ بالاییِ محدودۀ قیمتی محو شدند.

پیش بینی می شود قیمت های پلی اتیلن ترفتالات در روزهای آتی کاهش یابد. شروع به کار مجدد کارخانه های اسید ترفتالیک خالص و همچنین پایین آمدن تقاضا در فصل پاییز بر قیمت های این بازار برای کاهش فشار وارد خواهند آورد. معامله کنندگان می گویند ممکن است تا ماه دسامبر وضعیت این بازار بهبود نیابد. در بازار مواد خام قیمت های اسید ترفتالیک خالص وارداتی به چین به صورت CFR با کاهش ۱۰ تا ۱۵ دلاری در این هفته به ۶۰۰ دلار رسیده و قیمت های مونو اتیلن گلیکول نیز با کاهش ۳۵ تا ۴۰ دلاری ۶۵۵ دلار در هر تن معامله شد.

ارسال نظر