کد خبر : 31351

سایه کاهش قیمت انرژی بر بازار پلی اتیلن ترفتالات

پتروتحلیل- در ترکیه روند ثابت و رو به کاهش برای پلی اتیلن ترفتالات به همراه بازارهای مواد خام ادامه یافت.

به گزارش «پتروتحلیل»، فرارسیدن پایان سال میلادی و کاهش قیمت های انرژی به سایه افکندن بر حجم معاملات ادامه داد و مشکلی در عرضه گزارش نشده است. پلی اتیلن ترفتالات وارداتی از چین (CIF) بین ۸۶۰ تا ۸۹۰ دلار در هر تن پیشنهاد شده است. پلی اتیلن ترفتالات وارداتی از هند ۸۵۰ تا ۸۷۰ دلار در هر تن گزارش شده است. هر دوی این محدوده های قیمتی نسبت به هفته گذشته در بازۀ پایینی ۲۰ دلار کاهش داشته و در بازه بالایی بدون تغییر باقی مانده اند.

در همین حال پلی اتیلن ترفتالات وارداتی از مالزی (معاف از عوارض) نسبت به قیمت های بازه پایینی در هفته گذشته بدون تغییر و در رقم ۸۷۰ دلار در هر تن باقی ماند. این مسئله همراه با روندهای قیمتی در چین به صورت (FOB) بوده که قیمت های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی از آن جا با ۲۰ تا ۴۰ دلار کاهش به ۸۲۰ تا ۸۵۰ دلار در هر تن رسیده است.

تولیدکنندگان داخلی در ترکیه همچنان برای فروش محصولاتشان با رقم هایی که در فهرست قیمت هایشان موجود است، دچار مشکل هستند. علیرغم انجام معاملات پایین تر از قیمت های پیشنهادی رسمی‌شان آن ها همچنان رقم های موجود در فهرست قیمت هایشان را بدون تغییر باقی می گذارند.

فهرست قیمت های یکی از تولیدکنندگان به صورت FD بدون تغییر و بین ۱۰۵۰ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن (پرداخت نقد) و ۱۰۸۰ تا ۱۱۳۰ دلار در هر تن (پرداخت با ۱۲۰ روز تأخیر) بوده است. تولید کننده دیگری قیمت های قراردادهای خود را بین ۱۰۴۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن (پرداخت نقد) و ۱۱۰۰ دلار در هر تن (پرداخت با ۱۲۰ روز تأخیر) گزارش کرده است.

این در حالی است که قیمت های پیشنهادی پلی اتیلن ترفتالات که خریداران دریافت کرده اند بدون تغییر و بین ۹۵۰ تا ۱۰۵۵ (ex-warehouse، بدون مالیات بر ارزش افزوده) باقی مانده است. میزان محدودی از پلی اتیلن ترفتالات آسیایی نگهداری شده در داخل ۱۰۹۰ دلار در هر تن (FD، پرداخته ۱۲۰ روزه) قیمت گذاری شده اند اما ۱۰۵۰ دلار در هر تن فروخته شده اند.

به گزارش «پتروتحلیل»، خریداران گزارش داده اند: «با توجه به اینکه شرایط فصلیِ مبادلات در بازار محصولات نهایی کند است قبل از تصمیم گیری درباره قدم های بعدی‌مان منتظر خواهیم ماند تا وضعیت در ماه دسامبر را بسنجیم. قیمت های انرژی کاهش یافته که این مسئله جو کلی بازار را کاهشی کرده است.» احتمال می رود میزان کم خرید موضع فروشندگان را برای روزهای باقی مانده از ماه نوامبر پایین نگه دارد و احتمال می رود آن ها به دادن تخفیف مجبور شوند.

در بازار صنایع بالا دستی قیمت های پاراکسیلن وارداتی از کره جنوبی به صورت (FOB) در بازار نقدی و قیمت های اسیدترفتالیک وارداتی از چین به صورت(CFR) در محاسبات هفتگی تغییری نداشته است. همچنین مونواتیلن گلایکول وارداتی از چین به صورت (CFR) در بازار نقدی ۲۰ دلار در هر تن کاهش یافته است.

ارسال نظر