کد خبر : 30999

«اسیدترفتالیک» سکوت بازار بطری ها را شکست

«اسیدترفتالیک» سکوت بازار بطری ها را شکست

پتروتحلیل- فروشندگان پلی اتیلن ترفتالات در چین پس از افزایش قیمت اسیدترفتالیک (PTA) قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

به گزارش «پتروتحلیل»، طبق گزارشات برخی از تولیدکنندگان داخلی در چین به سبب افزایش قیمت اخیر اسیدترفتالیک در آسیا قیمت های پلی اتیلن ترفتالات خود را به میزان متوسطی افزایش داده اند. این در حالی است که طبق نظر معامله کنندگان در این بازار روندهای کلی قیمت ثابت و کمی صعودی تشریح شده است.

از طرف دیگر برخی از فروشندگان تلاش دارند قبل از آنکه وضعیت تقاضا در ماه دسامبر بدتر شود، محصولات خود را بفروش برسانند، معامله کنندگان همچنان گزارش می دهند دریافت تخفیف جزئی بر قراردادهای نهایی شده انجام پذیر است.

در همین حال قیمت های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی چینی ۸۴۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن (FOB) گزارش شده است. این محدوده قیمتی در این هفته ۱۰ تا ۳۰ دلار در هر تن افزایش یافته اما در مقایسه با سه هفته قبل بدون تغییر باقی مانده است.

همچنین یکی فروشندگان مستقر در شانگهای می گوید: «این روزها ما در حاشیه منتظر هستیم زیرا تقاضا در بازار داخلی و بازار صادراتی همچنان پایین است. قیمت های پلی اتیلن ترفتالات غالبا ثابت هستند، اما دو تولیدکنندۀ داخلی با توجه به بالا رفتن قیمت اسیدترفتالیک قیمت های خود در بازار صادراتی را افزایش دادند.

این در حالی است که خریداران مصمم به خرید هنوز می توانند قیمت های پایین تری را دریافت کنند.» یکی از تولیدکنندگان داخلی گزارش داده است که آن ها قیمت های محصولات صادراتی خود را ۱۰ دلار در هر تن افزایش داده اند در حالیکه قیمت های محصولات خود در بازار داخلی را ثابت نگه داشته اند. او این افزایش قیمت جزیی را به افزایش قیمت اسدترفتالیک نسبت داده و اضافه کرد: «اگرچه تقاضا پایین و عرضه بالاست، ما معتقدیم که قیمت های پلی اتیلن ترفتالات تا پایان سال ۲۰۱۵ تغییر چشمگیری نخواهد داشت.»

تولیدکنندۀ داخلی دیگری نیز می گوید که آن ها نیز قیمت های محصولاتشان را در بازار صادراتی افزایش داده اند. این تولیدکننده اشاره می کند: «قیمت های پلی اتیلن ترفتالات به سبب کاهش عرضه بالا رفته است. بعلاوه تقاضا در بازار صادراتی به اندازۀ تقاضا در بازار داخلی بد نیست. این روزها ما بر بازارهای صادرات از جمله آمریکای جنوبی و آفریقا تمرکز کرده ایم. قیمت های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی به کره جنوبی بدون تغییر در رقم ۹۱۵ دلار در هر تن (FOB) قرار داشت. در بازار داخلی چین قیمت های پلی اتیلن ترفتالات از هفته گذشته ثابت باقی مانده اند.

پیش بینی می شود باتوجه به اینکه اعتقاد بر این است که بین تقاضای پایین و قیمت های بالای صنایع بالا دستی تعادل وجود دارد، قیمت های پلی اتیلن ترفتالات برای مدت باقی ماندۀ سال در حدود قیمت های فعلی خود قرار داشته باشند. در اخبار بازار مواد خام آمده است که قیمت پلی اتیلن ترفتالات در بازار نقدی چین در این هفته با ۱۰ دلار افزایش به ۶۱۰ دلار در هر تن (CFR) رسید و قیمت مونواتیلن گلایکول با شرایط فروش مشابه بدون تغییر در رقم ۶۲۵ دلار در هر تن قرار گرفت.

ارسال نظر