کد خبر : 31291

نفت، بازار بطری ها را به حاشیه کشید!

نفت، بازار بطری ها را به حاشیه کشید!

پتروتحلیل- پایین آمدن قیمت نقت خام و کمبود تقاضا از عوامل کاهش قیمت پلی اتیلن ترفتالات در چین است.

به گزارش «پتروتحلیل»، در چین معامله کنندگان ادامه کاهش قیمت های پلی اتیلن ترفتالات را در هفته جاری گزارش کرده اند و آن را به پایین رفتن قیمت نفت خام و همچنین وضعیت بد تقاضا نسبت داده اند.

قیمت های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی بین ۸۲۰ تا ۸۵۰ دلار در هر تن (FOB) اعلام شده است. با محاسبات هفتگی این محدوده قیمتی در یک هفته ۲۰ تا ۴۰ دلار کاهش یافته است. یکی از تولیدکنندگان داخلی اظهار داشته است: «به خاطر فصل زمستان وضعیت تقاضا کاملا بد است اما کاهش های اخیر قیمت نفت خام نیز موجب شده است تا خریدار در انتظار کاهش قیمت ها در حاشیه مانده و از خرید صرف نظر کنند.»

یکی از تاجران مستقر در شانگهای می گوید: «با توجه به کاهش قیمت های نفت خام، قیمت های پلی اتیلن ترفتالات نیز پایین آمده است و وضعیت تقاضا در بازار داخلی بدتر از تقاضا در بازار صادراتی است، زیرا فصل زمستان بر معاملات تأثیر منفی گذاشته است. ما معتقدیم که خریداران مصمم به خرید می توانند تخفیف های بیشتری را در بستن قرارداد دریافت کنند.»

در همین حال در این هفته قیمت های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی از کره جنوبی به صورت (FOB) با کاهش ۱۰ دلاری به ۹۰۰ دلار در هر تن رسید. یکی از تولیدکنندگان کره جنوبی می گوید: «مشتریان ما پیشنهادهای خرید خود را نسبت به هفته گذشته تا ۲۰ دلار پایین آورده اند و به ۸۶۰ تا ۸۷۰ دلار در هر تن (FOB) رسانده اند. با این وجود ما تمایل نداریم محصولاتمان را با این قیمت های بسیار پایین به فروش برسانیم. عرضه ثابت است و ما هنوز از تمام ظرفیت کارخانه مان استفاده می کنیم.»

در بازار داخلی چین پس از رسیدن قیمت ها به پایین ترین میزان خود در چند سال اخیر، قیمت های پلی اتیلن ترفتالات در حدود ۵۰ یوآن (۸ دلار) در هر تن در بازۀ بالایی محدوده کلی قیمت کاهش یافتند. معامله کنندگان گزارش کرده اند که میزان مبادلات در بازار کاملا پایین است زیرا خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها باتوجه به کاهش قیمت های نفت خام در حاشیه قرار گرفته اند. به گفته معامله کنندگان امکان کاهش بیشتر قیمت های پلی اتیلن ترفتالات در روزهای آتی وجود دارد زیرا وضعیت تقاضا علامتی از بهتر شدن را نشان نمی دهد و قیمت ها در بازار انرژی نیز رو به کاهش است. در اخبار بازار مواد خام آمده است که قیمت های اسیدترفتالیک (PTA) در چین به صورت (CFR) با کاهش ۵ دلاری در این هفته به ۶۰۰ دلار در هر تن رسیده و مونو اتیلن گلایکول (MEG) نیز با کاهش ۱۰ تا ۱۵ دلاری با شرایط فروش یکسان بین ۵۸۰ تا ۵۸۵ دلار در هر تن گزارش شده است.

ارسال نظر