کد خبر : 31319

مقاومت پلی استایرن ها در پایان سال شکسته می شود؟

مقاومت پلی استایرن ها در پایان سال شکسته می شود؟

پتروتحلیل- قیمت ها در بازار واردات پلی استایرن در ترکیه غالبا ثابت بودند اما به سبب افزایش پیشنهادها برای محموله هایی که تحویل آن ها با فاصله زمانی رخ می دهد، قیمت ها در بازار داخلی این کشور افزایش یافتند.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت های محصولات وارداتی از اروپا (CIF) بدون تغییر بین ۱۱۲۰ تا ۱۱۳۰ یورو در هر تن برای پلی استایرن معمولی و ۱۱۹۰ تا ۱۲۰۰ یورو در هر تن برای پلی استایرن مقاوم بوده اند. برخی از معامله کنندگان پیش بینی می کنند آتش سوزی در واحد کراکینگ Moerdijk شرکت Shell بر قیمت های استایرن و به تبع آن بر قیمت های پلی استایرن تأثیر بگذارد.

قیمت های پلی استایرن وارداتی از منابع آسیایی غالبا روندی ثابت را برای پلی استایرن معمولی کره و پلی استایرن مقاوم مالزیایی دنبال کردند و قیمت های محصولات آن ها به صورت CIF به ترتیب اینگونه گزارش شده است: ۱۲۰۰ و ۱۱۹۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن. قیمت های پلی استایرن وارداتی از هند (CIF) نیز ثابت بوده و برای پلی استایرن معمولی ۱۱۵۰ دلار در هر تن و برای پلی استایرن مقاوم ۱۲۰۰ دلار در هر تن گزارش شده است.

با این وجود بازار وارداتی ترکیه شاهد کاهش قیمت محصولات منابع تایوانی (CFR) و تایلندی (CFR) بوده اند و پلی استایرن معمولی از این منابع به ترتیب ۱۱۱۰ تا ۱۱۳۰ دلار در هر تن و ۱۱۰۰ دلار بوده اند. در بازار داخلی ترکیه، محموله های تحویل فوری با ۲۰ دلار کاهش در این هفته به ۱۴۸۰ تا ۱۵۵۰ دلار در هر تن برای پلی استایرن معمولی و ۱۵۸۰ دلار در هر تن برای پلی استایرن مقاوم رسیدند.

فاصله قیمت های محموله های تحویل فوری و محموله های در راه در این هفته بیشتر شد و محموله های پلی استایرن برای تحویل در اواخر ماه دسامبر تا رقم ۱۴۳۰ دلار در هر تن کاهش یافته است. معامله کنندگان همچنان بر این عقیده اند که عرضه و تقاضا در بازار داخلی در تعادل قرار دارند زیرا توزیع کنندگان بازار را با محصولاتشان اشباع نکرده اند. تعدادی از معامله کنندگان اینگونه استدلال کرده اند: «اگر اینگونه بود، شاهد کاهش قیمت بیشتری در بازار داخلی می بودیم.»

به گزارش «پتروتحلیل»، این مسئله در بازارهای جهانی مورد بحث است که آیا قیمت های پلی استایرن می توانند در مقابل کمبود تقاضا در پایان سال مقاومت کنند یا خیر. اگرچه برخی معامله کنندگان پیش بینی می کنند که تعطیلی اخیر در کارخانه شرکت Shell موجب افزایش قیمت های استایرن در اروپا خواهد شد، دیگران استدلال می کنند پایین بودن تقاضا در ماه آینده بر بازار پلی استایرن غلبه خواهد کرد. سناریوی مشابهی در آسیا در جریان بوده است و در آنجا نیز تقاضای پایین پلی استایرن بر افزایش قیمت های استایرن سایه افکنده است. به این ترتیب پیش بینی می شود قیمت ها در بازار پلی استایرن ترکیه که معامله کنندگان آن معتقدند پیش از ماه ژانویه بهبود وضعیت در آن محتمل نمی باشد، روندی ثابت را دنبال کنند و برای قراردادها نیز تخفیف هایی داده شود مگر اینکه قیمت های استایرن تغییرات ناگهانی داشته باشند.

ارسال نظر