کد خبر : 30914

موضع آسیایی ها در بازار پلی استایرن

موضع آسیایی ها در بازار پلی استایرن

پتروتحلیل- در ترکیه معامله کنندگان گزارش داده اند علیرغم انتظارات از برقراری ثبات اقتصادی پس از انتخابات یکشنبۀ گذشته مبادلات در بازار پلی استایرن بطور مشهودی افزایش نیافته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت های پیشنهادی پلی استایرن برای ماه نوامبر در بازار وارداتی مشخص شدند. در پی منعقد شدن قراردادهای استایرن اروپا با کاهش ۳۰ یورویی در هر تن، تولیدکنندگان اروپای غربی با توجه به سهم محدود و میزان سود نامناسب صادرات به ترکیه از پیشنهاد پلی استایرن به این کشور خودداری کرده اند. یک توزیع کنندۀ همیشگیِ یکی از تولیدکنندگان اروپای غربی می گوید: «اگر قرار بود برای ماه نوامبر هم پیشنهاد فروش داشته باشیم، قیمت هایمان تغییری نمی کردند.»

یکی از خریداران که پلی استایرن مقاوم را از اروپای غربی به قیمت ۱۱۹۵ یورو در هر تن (CIF) خریداری کرده می گوید: «ما می توانستیم پلی استایرن را به میزان کمتر و برای تحویل در ماه های بعدی به همین قیمت خریداری کنیم.» روندهای قیمتی برای منابع آسیایی ثابت و رو به کاهش بودند، اگرچه توزیع کنندگان گزارش می دهند عرضه کنندگان آسیایی آن ها موضعی محکم در قیمت هایشان دارند.

در همین حال قیمت های پیشنهادی از منابعی که محصولاتشان مشمول عوارض گمرکی هستند، ۱۱۴۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن برای پلی استایرن معمولی و ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ دلار در هر تن (CIF، ۳ درصد عوارض گمرکی) برای پلی استایرن مقاوم گزارش شده است. در این هفته قیمت های پلی استایرن از منابع کره جنوبی (CIF، بدون عوارض گمرکی) ۱۱۷۵ تا ۱۲۱۰ دلار در هر تن برای پلی استایرن معمولی و ۱۲۵۰ تا ۱۲۸۰ دلار در هر تن برای پلی استایرن مقاوم بوده در حالی که قیمت های پلی استایرن مقاوم از منابع مالزیایی (بدون عوارض گمرکی) ۱۱۹۰ تا ۱۲۳۰ دلار گزارش شده است.

یکی از معامله کنندگان می گوید: «عرضه کنندۀ آسیایی ما قادر است محموله ها را در ماه دسامبر ارسال کند که عرضه را در بازار واردات پایین نگه می دارد.» در بازار داخلی پلی استایرن معمولی ترکیه با ۱۰ دلار کاهش در رقم ۱۱۸۰ دلار در هر تن (FCA) برای فروش پیشنهاد شده است. در این میان، محموله های نگهداری شده در داخل برای پلی استایرن معمولی ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار در هر تن و برای پلی استایرن مقاوم ۱۵۵۰ تا ۱۶۲۰ دلار در هر تن (ex-warehouse، شامل مالیات بر ارزش افزوده) پیشنهاد شده اند. در این هفته بازۀ بالایی محدودۀ قیمتی پلی استایرن مقاوم کاهش یافت و توزیع کنندگان گزارش داده اند تمایل دارند به میزانی جزیی تخفیف بدهند. یکی از خریداران می گوید: «انتظار نداریم در وضعیت بازار محصولات نهایی‌مان بهبود حاصل شود.»

با نگاه به آینده، روند بازار پلی استایرن همچنان مشخص نیست. بازار پلی استایرن در آسیا با توجه کاهش قیمت استایرن و پایین بودن تقاضا دورنمای کاهشی را در کوتاه مدت نشان می دهد در حالی که بازار پلی استایرن اروپا با محدودیت های عرضه مواجه است که بر کاهش قیمت استایرن سایه افکنده است. با توجه به این دورنمای ثابت و رو به کاهش در بازارهای جهانی، پیش بینی می شود بازار پلی استایرن ترکیه باتوجه به تقاضای متوسط و همچنین عرضۀ کافی در کوتاه مدت چنین روندی را دنبال کند.

ارسال نظر