کد خبر : 30501

کریسمسی خوش برای پلی استایرن

کریسمسی خوش برای پلی استایرن

پتروتحلیل- در چین به سبب افزایش قیمت های استایرن در بازار نقدی، قیمت های پلی استایرن نیز در مسیر ثبات و افزایش جزئی قرار داشتند؛ با این وجود به گفتۀ برخی از فروشندگان پایین بودن تقاضا پس از پایان تعطیلات ملی این کشور موجب کاهشی شدن جو این بازار شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت های استایرن و بنزن وارداتی از کره جنوبی به صورت FOB نسبت به هفته قبل شاهد افزایش بودند. یکی از تولیدکنندگان می گوید که اگرچه بعد از تعطیلات میزان فروش مناسب بود، اما بازار مجدداً راکد شده است. کارگزارِ یکی از تولیدکنندگان تایوانی می گوید: «به سبب افزایش قیمت استایرن در بازار نقدی و افزایش قیمت نقت خام تقاضا برای پلی استایرن پس از تعطیلات کمی از ثبات برخوردار بود. در این میان قیمت های پلی استایرن در بازار نقدی نسبت به هفته گذشته تغییر محسوسی نشان نداد و عرضه هنوز عادی است.»

در همین حال قیمت های پیشنهادی از منابع وارداتیِ به چین به صورت CFR و به هنگ کنگ به صورت FCA (هم مشمول و هم غیر مشمول عوارض گمرکی) با ۱۰ تا ۲۰ دلار افزایش نسبت به قیمت های قبل از تعطیلات برای پلی استایرن معمولی به ۱۱۰۰ تا ۱۱۷۰ دلار در هر تن و برای پلی استایرن مقاوم به ۱۱۷۰ تا ۱۲۴۰ دلار در هر تن رسید.

یکی از معامله کنندگان همچنین می گوید که تقاضا بطور کلی کم است و خریداران همچنان به میزان نیازشان و در حجم کم خرید می کنند. البته در بازار داخلی چین، به سبب افزایش قیمت های استایرن و نگرانی در رابطه با عرضه استایرن آسیا، قیمت های پلی استایرن کمی افزایش یافت. در تاریخ ۱۴ اکتبر شرکت شِل کمیکالز(۱) برای کارخانه کراکینگ اتیلن خود در سنگاپور اعلام وضعیت اضطراری کرد که موجب ایجاد اختلاف در فعالیت کارخانه های استایرن این شرکت در جزیره جورانگ(۲) با ظرفیت تولید ۵۵۰۰۰۰ تن و ۳۹۰۰۰۰ تن در سال شد.

همچنین انتظار می رود شرکت کره ای کومو(۳)به منظور فعالیت های حفظ و نگهداری کارخانه های تولید استایرن خود را تعطیل کند. ظرفیت تولید ABS شرکت ۲۵۰۰۰۰ تن در سال و ظرفیت تولید پلی استایرنِ آن ۲۳۰۰۰۰ تن در هر سال است.

این در حالی است که بازار پلی استایرن دورنمای نامشخصی دارد، زیرا اکثر خریداران به سبب نامعین بودن شرایط قیمت های نفت خام در وضعیت انتظار قرار دارند. اگر قیمت های استایرن در بازار نقدی در ماه های آتی همچنان افزایش یابد، با فرارسیدن فصل کریسمس که بطور معمول فصل بالا رفتن تقاضا برای پلی استایرن است، ممکن است قیمت های این محصول نیز افزایش یابد.

[۱] Shell Chemicals

[۲] Jurong

[۳] Kumho

ارسال نظر