کد خبر : 4484

بازار سهام و استقبال از تغییر استاندارد حسابداری

image_news_1049

پتروتحلیل- همایون دارابی: بازار سهام امروز شاهد استقبال معامله گران از تغییر استاندارد حسابداری شماره ۱۶ بود این تغییر اجازه می دهد شرکت های دارای بدهی ارزی میزان زیان ناشی از تسعیر نرخ ارز را به حساب بهای تمام شده ماشین آلات منتقل کنند و از لحاظ کردن آن در صورت سود و زیان خود داری کنند. با این تغییر بخش عمده ای از شرکت های دارای بدهی ارزی از کمند اعلام زیان خارج شده و موقعیت بهتری برای سهامداران خود ایجاد خواهند کرد،همین مساله در مورد شرکت های شیمیایی بورس در هر سه بخش پتروشیمی، نفتی ها و شیمیایی ها قابل تصور است.

در بخش پتروشیمی بیشترین میزان زیان تسعیرنرخ ارز در هلدینگ خلیج فارس رخ داده که این شرکت ۲هزار میلیارد تومان از این محل زیان شناسایی کرده است که این زیان قابل بازگشت است. در همین حال هلدینگ خلیج فارس به دلیل آنکه مجمع خود را برگزار نکرده است، می تواند در مجمع پیش روی از این فاکتور استفاده کند. این در حالی است که شرکت های نظیر پتروشیمی امیرکبیر که زیان را شناسایی کرده و مجمع خود را برگزار کرده اند با ارایه صورت های تجدید ارایه شده این رقم را به سود سنواتی منتقل کرده و می توانند افزایش سرمایه ای را از این محل اجرا کنند.

در گروه پالایشگاهی تقریبا تمامی پالایشگاه ها به دلیل اجرا طرح توسعه و بدهی به صندوق توسعه ملی از این مصوبه سهم می برند و درشیمیایی ها نیز هر یک به فراخور میزان بدهی می توانند بهبود صورت های مالی را شاهد باشند. با توجه به این شرایط امروز بازار سهام توانست شرایط بهتری را شاهد باشد.

ارسال نظر