کد خبر : 4298

جان‌ دوباره‌ شیمیایی‌ها

b80834dd7b8e88a3290165a401cf8501
پتروتحلیل- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار امروز شاهد جان دوباره گروه شیمیایی بود. پس از چند روز افت پی در پی گروه پتروشیمی امروز هلدینگ خلیج فارس تا صف خرید نیز پیش رفت ، تاپیکو نیز رشد قیمتی خوبی را تجربه کرد که همین امر باعث شد شاخص در روزی که اکثر نمادهای بازار منفی باشند مدیون گروه پتروشیمی برای مثبت ماندن باشد.
در بازار امروز در گروه پتروشیمی بار دیگر بحث بهای خوراک مطرح شد جایی که نماد پتروشیمی خارک اندکی بعد از انتشار گزارشی در مورد وضعیت خوراک شرکت متوقف شد.
دیروز خارک در اطلاعیه خود خاطر نشان کرد: براساس نامه دیروز وزارت نفت نرخ هزینه گاز ترش شرکت از تاریخ ۱ مهر ۹۱ به ازا هر متر مکعب ۱۳٫۷ سنت است. برای سال ۹۲ نیز این نرخ منظور می شود، قبلا این نرخ ۹٫۵ سنت بوده است و نرخ تسعیر نیز دلار مرکز مبادلات است.
شرکت اعلام کرده به این موضوع اعتراض خواهد کرد. اثر منفی این افزایش نرخ خوراک نیز بر سود هر سهم شرکت ۱۳۹۳ ریال خواهد بود. در همین حال به نظر می رسد با توجه به تغییر دولت و حضور مدیران جدید هر گونه تغییر بهای خوراک آن هم در شرایطی که دامنه آن برای سال ۹۲ نیز گسترده شده است نیازمند تصویب مجلس و مدیران جدید خواهد بود و به نظر می رسد مدیران وزارت نفت هنوز تغییر خود را باور نکرده اند. در همین حال اعلام نرخ ۱۳٫۷ سنت برای گاز ترش به معنای قیمت ۱۰ سنتی برای گاز معمولی است. در هفته های اخیر مکررا مدیران در حال تغییر وزارت نفت نرخ های متفاوتی را برای خوراک مجتمع های پتروشیمی اعلام کرده اند که تنها توسط هلدینگ خلیج فارس که مهندس بیات معاون پتروشیمی وزیر نفت ریاست هیات مدیره آن را برعهده دارد جدی گرفته شده و اعمال شده اند و دیگر مجتمع های پتروشیمی از عطف به ماسبق کردن قیمت ها و همچنین رشد چشمگیر آن تبعیت نکرده اند.
در همین حال امروز در گروه پتروشیمی بحث در مورد پتروشیمی اصفهان همچنان ادامه داشت در حالی که چک های پتروشیمی اصفهان به دلیل عدم پرداخت بهای خوراک متوقف شده است، پتروشیمی اصفهان مدعی عدم بدهی به پالایشگاه اصفهان شده است. امروز منابع رسمی اعلام کردند متوقف شدن تحویل خوراک به واحد پتروشیمی اصفهان به دلیل پرداخت نشدن بدهی ها و عدم انجام تعهدات این واحد پتروشیمی به پالایشگاه اصفهان است. محمدصادق حاجیان- رییس روابط عمومی شرکت پالایش نفت اصفهان- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان مطلب بالا گفت: واحد پتروشیمی اصفهان چندین سال است که به شرکت پالایش نفت اصفهان مقروض است و با وجود توافق سال گذشته میان این دو واحد مبنی بر ادامه خوراک رسانی پالایشگاه درصورت پرداخت بدهی‌ها توسط پتروشیمی اصفهان این واحد پتروشیمی به تعهدات خود عمل نکرده است.
در همین حال وضعیت بحرانی پتروشیمی اصفهان موجب افشاگری گسترده کارکنان شرکت در مورد عملکرد مدیریت پتروشیمی اصفهان که مالکیت پتروشیمی بیستون را نیز در اختیار دارد شده است. در بخشی از این افشاگری ها که نسخه ای از آن به پتروتحلیل نیز رسیده است از روابط خاص پتروشیمی اصفهان با شرکت های در امارات متحده عربی از جمله دبی لینک و فونیکس انتقاد شده است در همین حال براساس صورت های حسابرسی شده پتروشیمی اصفهان این شرکت" با نرخهای خاص ارز" ۵۶۱ میلیارد تومان از شرکت فونیکس مطالبات داشته است در همین حال شرکت به دلیل گرانفروشی مورد شکایت های به میزان ۶۴٫۷ میلیارد تومان در شعب مختلف دادگاه و تعزیرات حکومتی شاهین شهر است در همین حال شرکت ۱۱ میلیارد تومان عوارض تغییر کاربری زمینهای شرکت را نیز به شهرداری شاهین شهر نپرداخته است که مورد اعتراض شهرداری این شهر است.به نظر می رسد واگذاری دو پتروشیمی اصفهان و بیستون جز مواردی باشد که کاندیدای پیشنهادی وزارت اقتصاد از آن به عنوان موارد لازمی که باید مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد. تلاش پتروتحلیل برای اخذ توضیحاتی در مورد این موارد از سهامدار عمده پتروشیمی اصفهان بی نتیجه مانده است.
در همین حال در گروه نفتی امروز دو نماد نفت بهران و نفت پارس به تابلو بازگشتند که مورد استقبال بازار قرار گرفتند. در نماد نفت بهران این شرکت علی رغم تقسیم سود در مجمع با رشد قیمتی بازگشایی شد. شرکت ۶۰ میلیارد تومانی نفت بهران در آخرین اطلاعیه خود پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به اسفند ۹۲ بر اساس عملکرد واقعی دوره ۳ ماهه را ۳۹۵۳ ریال اعلام کرده است.
"شبهرن" که در دوره ۳ ماهه مورد بررسی موفق به پوشش ۲۹ درصد از این مبلغ شده در گزارش اخیر خبر از تعدیل مثبت نزدیک به ۳۴ درصدی عایدی خالص هر سهم داده است.
این شرکت که علت تعدیل مثبت را کاهش در بهای تمام شده عمدتا به دلیل کاهش در نرخ مواد افزودنی اعلام نموده در نظر دارد ۷۵ درصد از سود خالص هر سهم را بطور نقدی به سهامدارانش پرداخت نماید.
گفتنی است "شبهرن" که در دوره مورد برسی موفق به تحقق ۲۰ درصدی فروش، ۱۸ درصدی بهای تمام شده و ۲۶ درصدی سود ناخالص و سود عملیاتی شده است اعلام نموده شرکت افزایش سرمایه ای بمیزان ۶۷درصدی (مبلغ ۴۰ میلیارد تومان)از محل سود تقسیم نشده پیش بینی نموده است.
نفت پارس نیز با صف خرید به تابلو برگشت. شرکت نفت پارس با سرمایه ای معادل ۲۵ میلیارد تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند ۹۲ بر اساس عملکرد واقعی دوره ۳ ماهه مبلغ ۲۲۶۳ ریال سود خالص پیش بینی کرده که در دوره مورد بررسی موفق به تحقق ۳۶ درصد از آن شده است. این شرکت که در پیش بینی قبلی سود خالص هر سهم را مبلغ ۱۴۳۱ ریال اعلام کرده بود علت تعدیل مثبت ۵۸ درصدی اخیر را کاهش ۸ درصدی بهای تمام شده نسبت به اطلاعیه قبلی به دلیل کاهش پیش بینی نرخ خرید مواد اولیه و کاهش پیش بینی درآمد سرمایه گذاری به دلیل پیش بینی استفاده از منابع در تسویه بدهی های بانکی و سرمایه در گردش عملیاتی اعلام نموده است.
پیش‌بینی عملکرد سال مالی۹۲ "شنفت" در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به‌ترتیب فروش ۷۰ درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۷۰ درصد افزایش، سود عملیاتی ۸۷درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۸۲درصد افزایش داشته است. گفتنی است این شرکت که برای اولین بار پیش بینی سود هر سهم تلفیقی سال مالی۹۲ را مبلغ ۴۵۳۲ ریال اعلام نموده در نظر دارد معادل ۳۰ درصد سود خالص سال مالی ۹۲ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالیانه پیشنهاد نماید.
ارسال نظر