کد خبر : 3424

اطلاعیه هلدینگ خلیج فارس

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس با انتشار اطلاعیه ای دلایل تاخیر در ارائه اطلاعات مرتبط با عملکرد شرکت های زیر مجموعه خود را اعلام کرد. جمشید سبزکار مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس دلایل تاخیر اطلاعات شرکت های پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی نوری و بوعلی سینا و پتروشیمی پارس را به شرح زیر اعلام کرد:

شرکت پتروشیمی بندر امام : خوراک اصلی این شرکت ان جی ال دریافتی از شرکت نفت است ، حدود ١٢ درصد از این فرآورده تحت عنوان ان جی ال آماک با قرارداد و به لحاظ کیفیت با قیمت بیشتری نسبت به ان جی ال معمول دریافت می شود. لذا بحث قیمت گذاری ان جی ال معمولی که قریب به ٨٨ درصداست همواره در گذشته مورد اختلاف بوده است به نحوی که مجمع عمومی عادی سال ١٣٨٩ این شرکت به لحاظ اختلافات ایجاد شده در نحوه ازرشگذاری در اواخر آذرماه ١٣٩٠ ( با تاخیر ۵ ماهه نسبت به حداکثر زمان قانونی طبق قانون تجارت) برگزار شد. نهایتا در آذرماه ١٣٩٠ بر اساس توافقنامه ای که فیما بین معاونان وزیر سه شرکت اصلی به امضا رسید روش قیمت گذاری نهایی شد. مبنا و روش استفاده شده برای تهیه و ارائه صورت های مالی سال ١٣٩٠ نیز توافقنامه مورد اشاره بود اما متاسفانه اخیرا شرکت ملی نفت ایران روش متفاوتی را برای این عمل بکار گرفته که تقریبا مبلغی بالغ بر ٣١٢۵ میلیارد ریال بیش از روش مورد توافق مورد مطالبه قرار گرفته است .

شرکت پتروشیمی نوری و بوعلی سینا: به لحاظ محدودیت های ایجاد شده در نتیجه اعمال تحریم، وظیفه تامین سوخت (تولید برای تبدیل به بنزین و گازوئیل) را با هماهنگی وزارت نفت بر عهده شرکت های مذکور قرار گرفته است. در نتیجه تغییرات ناگهانی و غیر مترقبه در قیمت ارز و تاسیس اتاق مبادلات ارزی از اوایل مهرماه سال مزبور ابهامات مربوط به نرخ تسعیر ارز برای دریافت خوراک از شرکت ملی نفت ایران و تحویل فرآورده های تولیدی به شرکت پالایش و پخش هنوز حل نشده است.

مزید اطلاع تا این لحظه نرخ تسعیر ارز بهای خوراک دریافتی از دید شرکت ملی نفت ایران برای شش ماهه دوم سال نرخ اتاق مبادله است لیکن شرکت پالایش و پخش برای محاسبه ارزش محصولات تحویلی توسط شرکت های پتروشیمی نوری و بوعلی سینا از نرخ ارز مرجع استفاده می کند پیگیری های فراوانی برای رفع این تناقض صورت گرفته لیکن به نتیجه نهایی منجر نشده است. حسب آخرین تعاملات رفع ابهام مذکور مستلزم اخذ نظر شورای اقتصاد شده است ، علاوه بر این از آنجا که شرکت ملی نفت ایران متقاضی دریافت ارز برای خوراک تحویلی است در حالی که با توجه به شرایط پیش گفته این دو مجتمع در شرایط متعارف و معمول خود به سر نمی برند و امکان دسترسی به ارز صادراتی نیز از آنها گرفته شده است لذا به لحاظ مسایل بودجه ای شرکت ملی نفت ایران همچنان بر دریافت ارز ( و نه ما به ازای ریالی) اصرار دارد. این نکته نیز به وزیر نفت منعکس و دستور ایشان برای اصلاح اخذ شده است. لیکن از آنجا که دستورات وزیر نفت برای اجرا در شرکت ملی نفت ایران نیازمند مصوبه هیات مدیره شرکت مذبور است ، هنوز نتیجه نهایی اخذ نشده است.

شرکت پتروشیمی پارس: خوراک مصرفی این مجتمع، گاز غنی با ترکیبات متفاوت است برای تعیین نرخ خوراک ارزش دلاری اجزا تشکیل دهنده با توجه به درصد وزنی هر یک باید مشخص شود، اخیرا نرخ اجزا مشخص شده است لیکن با توجه به اینکه بخشی از خوراک مصرفی پس از تفکیک به شرکت وابسته (پتروشیمی آریا ساسول) تحویل می شود و شرکت مزبور دارای سرمایه گذار خارجی است، باید بر اساس توافقات صورت گرفته اصلاحاتی در قیمت گاز اتان توسط دولت انجام شود که تاکنون به نتیجه نهایی منجر نشده است، علاوه بر این در فرمول محاسبه ارزش خوراک ضریبی به نام A وجود دارد که اثر بسیار در محاسبه بهای خوراک دارد، لیکن این ضریب نیز اعلام نشده است. بر پایه اعلام کدال متن کامل این اطلاعیه در سیستم جامع اطلاع رسانی ناشران (شبکه کدال) به نشانی www.codal.ir آمده است.

ارسال نظر