کد خبر : 1970

پتروشیمی‌های بنزینی تحریم شدند!

bn

پتروتحلیل - کتایون دارابی: گرچه خبر انتشار تحریم ۸ پتروشیمی توانست بر بازار بورس اوراق تاثیر بگذارد، اما هنوز بازار محصولات پتروشیمی واکنشی به این خبر نشان نداده و از این رو قیمت ها همچنان در بازار پتروشیمی نسبت به آخرین روز معاملات در هفته گذشته تغییری نکرده است.

البته نکته ای که در خصوص تحریم این ۸ پتروشیمی مطرح می شود، این است که تعداد زیادی از آنها زیرنظر هلدینگ خلیج فارس هستند، از سوی دیگر این مجتمع ها در پی تحریم ها، مواد اولیه تولید بنزین را به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی انتقال می دادند، موضوعی که به گفته برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی می تواند یکی از دلایل تحریم آنها باشد.

البته برخی از این مجتمع ها مانند نوری و بوعلی سینا، آروماتیکی هستند و تعداد دیگری از آنها مانند شازند، تندگویان و تبریز واحدهای الفین دارند که می توانند در فرآیند تولید بنزین موثر باشند. در عین حال پتروشیمی شازند و بوعلی سینا به گفته کارشناسان درصد کمی صادرات دارند، اما پتروشیمی بندرامام درصد بالایی از صادرات LPG را به خود اختصاص می دهد که تحریم آن می تواند در طولانی مدت دردسرساز باشد.

در همین حال پتروشیمی مبین هم واحد یوتیلیتی است که تامین کلیه سرویس های جانبی از قبیل آب ، برق ، بخار ، هوا ، گاز طبیعی و نیتروژن را برای طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه عسلویه برعهده دارد. البته برخی از کارشناسان صنعت پتروشیمی می گویند: تحریم قطعات، محصولات پتروشیمی و یا مواد اولیه می تواند تاثیرات متفاوتی بر صنعت پتروشیمی ایران داشته باشد.

ارسال نظر