کد خبر : 4373

بازار خوب و بازگشت خوبتر نفت پاسارگاد

images (21)
پتروتحلیل- بورس اوراق بهادار امروز شاهد شرایط بهتری بود که همین امر نیز به کمک شرکت های شیمیایی بورس آمد تا اکثر نمادها رشد کنند. در بازار امروز در گروه پتروشیمی ها بر خلاف چند روز اخیر نمادها اکثرا متعادل معامله شدند. در این میان انتشار تصمیم سازمان حسابرسی در مورد تغییر استاندارد ۱۶به کمک پتروشیمی ها آمده تا ذخیره تسعیر نرخ بدهی های ارزی آنها تغییر کند این امر می تواند بسیاری از شرکت های بدهکار بورسی را از کمند زیان خارج کند. در مورد تغییر این استاندارد عضو هیئت عامل سازمان حسابرسی از اصلاح استاندارد شماره ۱۶ حسابداری در مورد آثار تغییر نرخ ارز صنایع و لازم‌الاجرا شدن سیستم حسابداری دولتی از تعهدی به نقدی خبر داد.
‫موسی بزرگ اصل در گفت وگو با فارس، با اشاره به برگزاری مجمع عصر دیروز سازمان حسابرسی که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، اظهار داشت: در این مجمع دو تصمیم مهم اتخاذ شد که مربوط به اصلاح استاندارد شماره ۱۶ حسابداری و تصویب استانداردهای دولتی برای موسسه‌ها و دستگاه‌های دولتی بود.
وی ادامه داد: در پی بروز مشکلاتی برای برخی صنایع ارزبر و تغییر نرخ ارز از نرخ مرجع به نرخ مبادله‌ای، استاندارد شماره ۱۶ حسابداری اصلاح شد تا طبق آن صنایع وشرکت‌های مختلف ارزبر با چنین مشکلی مواجه نشوند. این مقام مسئول ادامه داد: به طور مثال شرکت‌های سیمانی که به صندوق ذخیره ارزی بدهی داشتند به دلیل تغییر مبنای محاسبه از نرخ ارز مرجع به نرخ ارز مبادله‌ای با مشکلاتی مواجه شدند که در صورت افزایش این نوع بدهی‌ها زیان‌ده و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شدند؛ بر همین اساس این استاندارد مهم اصلاح شد تا چنین مشکلی برطرف شود.
انتظار می رود این تغییر استاندارد به شرکت های پتروشیمی به ویژه هلدینگ خلیج فارس کمک قابل ملاحظه ای کند.درگروه نفتیها نفت پاسارگاد شاهد بازگشایی نماد بود تا پس از تقسیم سود نقدی عملا سهامداران شرکت افت قیمتی خاصی را تجربه نکنند.این امر به مدد تعدیل سود شرکت پیش از بازگشایی نماد رخ داد. بدین ترتیب شپاس، که برای سال ۹۲ سود ۳۹۳۴ ریالی را به ازای هر سهم خود اعلام کرده بود با تعدیل مثبت ۲۵ درصدی سود خود را تا سطوح ۴۹۰۱ ریال به ازای هر سهم افزایش داده است. همچنین این شرکت، موفق به پوشش ۲۴ درصدی سود خود در عملکرد ۳ ماهه یعنی به ازای هر سهم ۱۱۷۴ ریال شده است.
لازم به ذکر است، حسابرس شرکت اعلام کرده ۲۶٫۸ میلیون یورو تسهیلات ارزی دریافتی با نرخ ارز منشا داخلی تسعیر شده است و از این بابت مبلغ ۳۵ میلیارد تومان زیان تسعیر ارز شناسایی شده است.انتظار می رود نفت پاسارگاد سود بیشتری را در سال جاری شاهد باشد .در هفته گذشته نیز مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد تغییر کرد.
در گروه شیمیایی محصولات بین المللی پارس پس از تعادل نسبی در ابتدای بازار مجددا شاهد رشد قیمت بود.این شرکت با ۲۰۰هزار تن ظرفیت تولید پودر دستی و ماشینی در گزارش پیش بینی سود برای سال مالی متهی به ۳۱ شهریور ماه استفاده از ۷۰هزار تن ظرفیت را پیش بینی کرده است.
ارسال نظر