کد خبر : 46264

محدودیت‌های کووید-۱۹ قیمت‌های بازفروش کانتینرهای باربری در بندر‌های چین و ویتنام را افزایش داد

کمبود تجهیزات در منطقه یانتیان نرخ کانتینرهای باربری را به میانگین 15336 دلار افزایش داد/ همین اتفاق در نینگبو بعد از تعطیلی پایانه آن در اوت اتفاق افتاد

محدودیت‌های کووید-۱۹ قیمت‌های بازفروش کانتینرهای باربری در بندر‌های چین و ویتنام را افزایش داد

پتروتحلیل-رامین کریمی: براساس تحلیل‌های منتشر شده کانتینر اکسچنج در 23 اوت، احتمال می‌رود به دلیل روند مشابه در بندر یانتیان شنژن در اوایل سال جاری، قیمت‌های بازفروش کانتینرهای باربری در بندرهای شرق چین و ویتنام همزمان با کاهش دسترسی‌پذیری در میان قرنطینه‌های کووید-۱۹ افزایش یابد.

براساس داده‌های پلتفرم آنلاین تجارت و اجاره کانتینرهای باربری، قیمت میانگین کانتینرهای باربری 40 فوتی و 20 فوتی در یانتیان از واحدی 5515 دلار در ژوئن به 15336 دلار در اوت افزایش یافتند.  بعد از مثبت شدن تست کارگران بندر یانتیان در مه، پروتکل فاصله‌گذاری اجتماعی اجرایی شد و فعالیت‌ها در ژوئن تا حدود 50 درصد کاهش یافت.

به دنبال تغییر مسیر کشتی‌ها به دیگر بنادر در جنوب چین مانند شکو و نانشا، یانتیان با کمبود امکانات مواجه شد و این امر قیمت‌های بازفروش را افزایش داد. براساس داده‌های کانتینر اکسچنج، روند مشابهی در شهر هو چی مین رخ داد، و محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا قیمت میانگین کانتینرهای باربری را از 2872 دلار در مه به 4875 دلار در اوت افزایش داد.

در حال حاضر ریسک بزرگتر، کمبود امکانات در بندر نینگبو چین، دومین بندر کانتینرهای باربری پرتردد در این کشور و سومین بندر پرتردد در دنیا‌ست، که در 6 ماه ابتدایی سال 2021، میزبان معادل 16.07 میلیون کانتینر 20 فوتی بوده است. فعالیت‌ها در پایانه جزیره میشان نینگبو در 11 اوت بعد از مثبت شدن تست یکی از کارگران متوقف شد و همچنان بهحالت سابق بازنگشته است.

براساس داده‌های کانتینر اکسچنج، قیمت‌ کانتینرهای باربری در نینگبو در ژوئن از 5420 دلار به میانگین 5731 دلار در هر جعبه در اوت افزایش یافته، و تجهیزات نینگبو را از شانگهای (5570 دلار) یا کینگ‌دائو (5203 دلار) گران‌تر کرده است.

جوهانس شلینگمایر رئیس کانتینر اکسچنج گفت: «افزایش بیش از پیش قیمت‌های کانیتنرهای باربری در نینگبو با معیار تعداد محموله‌های مختل شده در بندر و تعطیلی واحدهای بیشتر در این ماه تصمیم‌گیری می‌شود. حتی اگر شاهد تعطیلی‌های دیگری نباشیم، همچنان افزایش قیمت‌های کانتینرهای باربری در هفته‌های آتی به دلیل دسترسی‌پذیری کمتر به دنبال تاخیرهای به وجود آمده میان برنامه‌های کشتیرانی، دسترسی‌پذیری کانتینرها و قیمت‌گذاری‌ها، محتمل‌تر است.

قیمت‌های بالا برای خرید یا اجاره کانتینرهای خالی موجب شده است تا نرخ کانتینر پلتس - از شمال آسیا به سواحل شرقی آمریکای شمالی - از 3900 دلار در هر کانتینر 40 فوتی در زمان مشابه سال گذشته، به 8900 دلار در هر کانتینر 40 فوتی در اوت افزایش یابد.

 

ارسال نظر