کد خبر : 46255

اشتیاق شدید چینی ها برای واردات ارزان گاز مایع بخش پتروشیمی و پالایشگاههای گاز ایران/ رکورد شکنی صادرات LPG ایران به چین؛

محموله های LPG ایرانی با تخفیف های بیشتر از 20 دلار در هر تن به چین فروخته می شود

محموله های LPG ایرانی با تخفیف های بیشتر از 20 دلار در هر تن به چین فروخته می شود

پتروتحلیل-صادرات گاز مایع LPG ایران در ماه جولای به تقاضای چین نزدیک به بالاترین سطح 2 سال گذشته رسید.

 منابع تجاری می گویند صادرات LPG ایران در ماه های ژوئیه و آگوست نزدیک به قله های دوساله در حدود 500000 تن خواهد بود که با اشتیاق شدید چین به مواد اولیه ارزان قیمت پتروشیمی مواجه می شود.

حجم بالا، که برخی منابع تخمین می زنند می تواند از 500000 تن تجاوز کند، انتظار می رود تا پایان سال 2021 ادامه یابد، که ناشی از افزایش تولید و تقاضای LPG ایران است. به دلیل متوقف شدن مذاکرات پس از انتخاب رئیس جمهور جدید در ایران ، امیدهای اولیه برای کاهش تحریم ها پس از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا کم رنگ شد.

یک منبع چینی گفت امسال LPG بیشتری به چین ارسال شده است که می تواند به دلیل قیمت رقابتی این گرید باشد. شنیده می شود محموله های ایرانی با تخفیف های بیشتر از 20 دلار/تن در مقایسه با دیگر محموله های خاورمیانه فروخته می شود که باعث جلب توجه خریداران شده است. دیگران می گویند که تخفیف ها به اندازه 30 دلار در هر تن بوده است. دور قبلی تحریم های غرب در سال 2012 خریداران چینی محموله های ایرانی را با 40 تا 50 دلار تخفیف در تن خرید کردند.

بر اساس اطلاعات شرکت اطلاعاتی Kpler ، چین در ماه ژوئن با 464،000 تن، یا 95 درصد از کل صادرات خود ، بزرگترین خریدار LPG ایران بود و مقادیر کمی از آن به پاکستان و بنگلادش ارسال شد. یک منبع تجاری گفت که این سه کشور تنها خریداران LPG ایران هستند. 

پیشرفت کند در مذاکرات هسته ای

پیشرفت در مذاکرات با هدف احیای برنامه جامع اقدام مشترک 2015 و لغو تحریم های نفتی ایران پیچیده بود. پلاتس در 13 آگوست گزارش داد که وزارت خزانه داری ایالات متحده تحریم های جدیدی را علیه یک تاجر نفتی عمانی و یک نفتکش نفتکش لیبریایی متهم به تسهیل صادرات نفت ایران وضع کرد. 

آمار دقیق صادرات (LPG) کمی دشوار است، زیرا برخی از مقادیر در برخی از کشتی ها که بعنوان ذخیره سازی و حمل و نقل شناور برای مدتی در امارات متحده عربی، عمان و تنگه ها استفاده می شود نگهداری می شود و محموله های کوچک به کشورهای نزدیک فرستاده می شود.

یک منبع تجاری گفت: صادرات LPG بین 450 تا 530،000 تن در ماه در نوسان است. امیدوارم با دولت جدید ایالات متحده ، محدودیت تحمیلی کاهش یابد و (ایران) با ورود کشتی های بیشتر در مسیر ایران ، حجم صادرات را افزایش دهد."

صادرات گاز مایع ایران عمدتا از دو بخش - پتروشیمی و پالایشگاه های گاز انجام می شود.

‌LPG از پتروشیمی ها توسط شرکت پتروشیمی بندر امام در استان خوزستان تولید می شود که 1 میلیون تن در سال LPG تولید می کند. شرکت بازرگانی پتروشیمی در عسلویه که 1.5 میلیون تن در سال تولید می کند و شرکت پتروشیمی خارگ که 200 هزار تن در سال تولید می کند.

پالایشگاه های گازی که عمدتاً در فازهای پارس جنوبی/عسلویه واقع شده اند دارای مقادیر صادراتی حدود 3 میلیون تن هستند.

این منبع افزود: تولید پالایشگاه های گازی اگر وضعیت سیاسی فعلی نبود، که تعداد کشتی هایی را که می توانستند برای صادرات استفاده شوند، محدود می کرد، بسیار بیشتر بود.

به گفته این منبع تجاری ، کاهش تحریم ها به سرعت پیش نخواهد رفت و خوش بینانه حداقل شش تا هشت ماه طول خواهد کشید. "

منابع صنعتی گفته بودند که با فرض لغو کامل تحریم های آمریکا، ایران می تواند حداقل 3.73 میلیون تن در سال گاز مایع (LPG) صادر کند و 33 کشتی برای حمل و نقل مورد نیاز است.

پیش از این محدودیت ها، صادرات ماهانه LPG ایران در اوت 2018 به حدود 568000 تن رسید و محموله ها در آن سال به 5.2 میلیون تن رسید، داده های حمل و نقل و تجارت نشان می دهد، این بالاترین رقم از زمان لغو تحریم های قبلی غرب علیه برنامه هسته ای آن در ژانویه 2016 است.

منابع گفتند ، حداکثر حجم صادرات در یک ماه می تواند به 13 حامل گاز بسیار بزرگ برسد.

داده های صنعت نشان می دهد چین 4.94 میلیون تن گاز مایع در سال 2019 ، 3.85 میلیون تن در سال 2020 و 1.965 میلیون تن از ژانویه تا مه 2021 وارد کرده است. منابع گفتند صادرات ایران به چین از طریق عملیات کشتی به کشتی انجام می شود و در داده های رسمی منعکس نشده است.

در سال 2018 ، مشتریان دائمی LPG ایرانی شامل اندونزی و تایوان، به طور مستقیم یا از طریق شرکت های تجاری بودند.

بین سالهای 2018 تا 2020 ، ایران 3.2 میلیون تن گاز مایع به طور عمده از میدان گازی پارس جنوبی اضافه کرد و تا ماه سپتامبر ، انتظار می رود 2.2 میلیون تن دیگر از ظرفیت تولید آنلاین شود.

تقاضای گاز مایع چینی به دلیل راه اندازی کارخانه های جدید هیدروژن زدایی پروپان در حال افزایش است. تأسیسات Ningbo Fujian Meide و Oriental Energy در H1 2021 کارخانه های جدیدی راه اندازی کرد، در حالی که کارخانه پتروشیمی Shandong Huifeng Haiyi در خط لوله است. این تأسیسات 1.58 میلیون تن در سال ظرفیت پردازش پروپان را اضافه می کند.

علم و فناوری Jinneng قرار است در آینده نزدیک یک کارخانه PDH با ظرفیت پردازش پروپان 1.08 میلیون تن در سال در چینگدائو در استان شاندونگ راه اندازی کند ، در حالی که فن آوری هنان نانپو قرار است تا پایان سال کارخانه PDH را راه اندازی کند که به آن نیاز دارد. منابع بازار گفتند تقریباً 200،000 تن در سال مواد اولیه پروپان با ظرفیت کامل نیاز است.

در حال حاضر، چین دارای 12 کارخانه PDH با ظرفیت تولید پروپیلن ترکیبی 7.97 میلیون تن است که از 9.56 میلیون تن در سال پروپان اولیه استفاده می کند.

 

ارسال نظر