کد خبر : 46111

فاصله قیمتی بوتادین و نفتا به بیشترین میزان خود در 5 هفته اخیر رسید

• فاصله قیمتی بوتادین و نفتا بالای نقطه سربسر • چین صادارت بوتادین را افزایش می دهد

فاصله قیمتی بوتادین و نفتا به بیشترین میزان خود در 5 هفته اخیر رسید

پتروتحلیل-بر اساس داده های پلتس، کاهش قیمت های نفتا آسیا همزمان با قیمت های نفت خام، فاصله قیمتی بوتادین و نفتا را افزایش داد و آن را به بیشترین میزان خود در 5 هفته اخیر رساند. 

قیمت های بوتادین چین (CFR) در روز 20 می بدون تغییر روزانه در میزان 1005 دلار در هر تن قرار گرفتند، در حالی که قیمت های نفتا ژاپن (CFR) به صورت روزانه 3 دلار در هر تن کاهش یافتند و به 590/50 دلار در هر تن رسیدند.

در نتیجه، فاصله قیمتی بوتادین چین و نفتا ژاپن در پایان معاملات 20 می در آسیا به 414/50 دلار در هر تن رسید. 

فاصله نقطه سربسر معمول 300 دلار در هر تن می باشد، و فاصله قیمتی بوتادین و نفتا از 19 فوریه بالای 250 دلار در هر تن بوده است.

بگفته منابع بازار، روند نفتا آسیا در میان مدت همزمان با آغاز فعالیت واحد جدید کراکینگ پایه نفتا در کره جنوبی، صعودی خواهد بود. 

بگفته منابع آگاه، احتمال میرود فاصله قیمتی به دلیل محدودیت افزایش قیمت بوتادین آسیا، بیش از پیش افزایش یابد.

احتمالا افزایش قیمت بوتادین محدود باشد

جو بازار بوتادین آسیا در حال حاضر همزمان با محدودیت عرضه نقدی بعد از ارسال دو محموله از آسیا به آمریکا، صعودی می باشد. 

اگرچه، تعدادی از منابع بازار گفتند که احتمال میرود سیر صعودی قیمت های بوتادین آسیا همزمان با افزایش عرضه از چین محدود باشد، زیرا چین همزمان با افزایش ظرفیت تولید خود، صادرات بوتادین را بیشتر کرده است.

در حال حاضر پنجره آربیتراژ آسیا به آمریکا باز است و شنیده شده که 10000 تن محموله برای ارسال به مکزیک و آمریکا در ماه ژوئن تنظیم شده است.

معمولا، صادرات بوتادین چین به کره جنوبی می باشد. بر اساس داده های آماری کره جنوبی، واردات بوتادین این کشور از چین در ماه های ژانویه تا آوریل در میزان 31738 تن قرار گرفته، که این میزان در مقایسه با 1911 تن سال گذشته، 10 برابر شده است. 

داده ها نشان می دهد، واردات بوتادین کره جنوبی در ماه های ژانویه تا آوریل سال جاری بیشتر از کل میزان واردات سال گذشته با 25232 تن می باشد.

منابع بازار اشاره داشتند که تولیدکنندگان بوتادین چین همزمان با گسرتش ظرفیت برنامه ریزی شده برای نیمه دوم سال جاری، به صادرات خود ادامه خواهند داد. 

بگفته منابع بازار، واحد پتروشیمی Zhejiang چین قرار است به زودی فعالیتش را در واحد بوتادین جدید خود با ظرفیت 200000 تن در سال آغاز کند.

مترجم: رامین کریمی

 

 

ارسال نظر