کد خبر : 46146

رکورد افزایش قیمت اوره در ۸ سال گذشته شکسته شد؛

قیمت اوره ایران به ۳۱۵ دلار در هر تن رسید

قیمت اوره ایران به ۳۱۵ دلار در هر تن رسید

پتروتحلیل-بازار جهانی اوره پس از دو یا سه هفته هیجان و پس از افزایش ها، در حال حاضر به ثبات نسبی رسیده است و افزایش قیمت ها متوقف شده است، بازار اوره در حالت انتظار به سر می برد زیرا می خواهد نتیجه دومین تندر هندوستان که هنوز اعلام نشده است را بداند.

این در حالی است که اختلاف نظر درباره اینکه RCF یا MMTC این تندر را برگزار کنند، وجود دارد. پیش بینی می شود، هندوستان حدود یک میلیون تن اوره نیاز داشته باشد و بازار در انتظار اعلام نتیجه این تندر است.

با این حال اهرم های قیمتی در دنیا نشان می دهد که بازار اوره احتمالا با قیمت های فعلی به ثبات می رسد یا با اندکی افزایش نسبی و تدریجی مواجه خواهد شد.

با این حال پیش بینی ها و تحلیل ها نشان می دهد که قاعدتا نباید بازار با سقوط قیمتی تا حداقل یک ماه آینده روبه رو شود، اما پس از یک ماه با توجه به شرایط موجود در چین، بازار داخلی برزیل و آمریکای شمالی، همچنین چین بازار اوره متغیر خواهد بود.

در همین حال پیش بینی می شود بازار اوره تا پایان سال ۲۰۲۱ روند با ثباتی داشته باشد و قوی و مستحکم بماند. برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ هم پیش بینی می شود بازار اوره با کاهش نسبی قیمت روبه رو شود، اما با توجه به اینکه بازار اوره غیرقابل پیش بینی شده و پیش بینی های گذشته در این بازار محقق نشده است و اکثر فعالان بازار اوره در ماههای گذشته از تغییرات غیرمنتظره بازار متعجب شدند، دیگر نمی توان به پیش بینی های این بازار اعتماد کرد.

به عنوان مثال در حال حاضر که در فصل ژوئن و بعد جولای به سر می بریم همیشه جزو فصول سنتی کاهشی قیمت اوره بوده و همیشه قیمت اوره در پایین ترین رقم بوده است. اما سال گذشته و امسال شاهد افزایش قیمت در ماه ژوئن بودیم، به طوری که در ژوئن و اواخر می رکورد افزایش قیمت اوره در ۸ سال گذشته شکسته شد. البته فعلا بازار اوره متوقف شده و با ثبات است و حجم معاملات نیز در این بازار کاهش یافته است.

در حال حاضر نرخ اوره ایران هم به محدوده ۳۱۵ دلار در هر تن رسیده است که رقم قابل توجهی محسوب می شود.

 

ارسال نظر