کد خبر : 46060

مهم ترین اتفاقات هفته جاری؛

فشار نزولی بر بازارها؛ دلایل ضعف بازار نفتا

فشار نزولی بر بازارها؛ دلایل ضعف بازار نفتا

پتروتحلیل-اکتان آسیا در هفته جاری از 26 تا 30 آوریل با چالش هایی اعم از افزایش عرضه نفتا، تولوئن و متیل ترت بوتیل اتر، و افزایش فشار های نزولی بر قیمت های آن ها مواجه است. 

در این میان، احتمال میرود بازار ایزومر زایلن مخلوط همزمان با محدودیت عرضه در بازار مواد پایه، شرایط مناسب تری نسبت به بازار مواد های همپایه خود داشته باشد. همچنین بازار اتانول آسیا تحت تاثیر فاکتور های غیر آسیایی قرار میگیرد، در حالی که عرضه ذرت از آمریکا و برزیل را از نزدیک رصد میکند.  

نفتا

طبق گفته منابع رسمی، انتظار میرود جو بازار نفتا آسیا در این هفته همزمان با فراوانی عرضه فروش نرفته که از نبود تقاضا از کراکینگ های آسیا و اروپا نشئت میگیرد، ضعیف باقی بماند، زیرا هر دوی آن ها از ال پی جی به عنوان خوراک جایگزین استفاده می کنند. 

داده های پلتز نشان داد، با بررسی داده ها در بازه ماه های می تا ژوئن، قیمت نفتا ژاپن در این بازه زمانی در 23 آوریل و با احتساب فشار نزولی 3/75 دلار در هر تن کاهش یافته، و در مقایسه هفتگی 50 سنت در هر تن کاهش داشته است. همچنین فاصله قیمتی نفتا در برابر نفت خام برنت در روز 23 آوریل به 72/10دلار در هر تن کاهش یافت، و آخرین باری که فاصله قیمتی در میزان پایینی قرار داشت، 15 فوریه 2020 در میزان 71/55 دلار در هر تن بود.

تولوئن

منابع بازار گفتند، مواد پایه در بازار تولوئن آسیا در حال حاضر ثابت تا مقداری فراوان هستند. 

گزارش هایی از کاهش جزئی ذخایر تولوئن شرق چین، از حدود 57000 تن به 53500 تن در هفته منتهی به 23 آوریل، سندی بر مصرف در بازار داخلی میباشد، علیرغم این که این میزان کم است. 

علیرغم این امر، میل به خرید تولوئن برای ترکیب کنندگان منطقه ای ثابت تا کاهشی باقی مانده است، زیرا استفاده از متیل ترت بوتیل اتر همچنان جذاب تر است. تولوئن کره در 23 آوریل در میزان 715 دلار در هر تن برآورد شد، که اندکی کمتر از متیل ترت بوتیل اتر سنگاپور بود، که براساس داده های پلتز در میزان 726 دلار در هر تن قرار داشت. به گفته منابع بازار، در صورتی حاشیه سود های ترکیبات به سمت تولوئن خواهد بود، که قیمت آن 30 دلار در هر تن کمتر از متیل ترت بوتیل اتر باشد.  

متیل ترت بوتیل اتر

بازار متیل ترت بوتیل اتر آسیا در این هفته بر چرخه تحویل اواخر می، و همزمان تقاضا برای محموله های مصرف کنندگان نهایی مالزیایی و ترکیب کنندگان تمرکز دارد. 

در این میان، احتمال میرود بازار متیل ترت بوتیل اتر جنوب آسیا همزمان با تداوم فراوانی عرضه که ارزش محموله های داخلی را پایین می آورد، ضعیف باقی بماند، که منجر به پیشنهاد های قیمتی پایین از سوی معامله کنندگان در بازار جنوب چین میشود.  

ایزومر زایلن مخلوط

رویه زایلن مخلوط آسیا همزمان با محدودیت عرضه به دلیل تعطیلی شرکت صادرکننده ژاپنی صعودی باقی ماند، که این امر منجر به افزایش فاصله قیمتی آن با نفتا تا میزان بیش از 200 دلار در هر تن شده است.

تقاضای پارازایلن صعودی باقی مانده است، که عمدتا از تولیدکننده پارازایلن چینی نشئت میگیرد. همچنین در رابطه با این امر، گزارش شده است که ذخایر زایلن مخلوط در شرق چین با میزان 67000 تا 68000 تن به کمترین سطوح خود از آوریل 2020 رسیده اند.

اتانول

احتمال میرود قیمت های اتانول عمدتا به دلیل فاکتور های غیر آسیایی همچون شرایط هوایی نامناسب در آمریکا و برزیل که نگرانی هایی در مورد عرضه ذرت مواد پایه اصلی در تولید اتانول ایجاد کرده است، مورد حمایت باقی بمانند. 

براساس داده های پلتز، اتانول پایه سوخت فیلیپینی در 23 آوریل در میزان 677 دلار در هر متر مکعب ارزیابی شد، که نسبت به هفته گذشته 9/78 درصد افزایش داشته و نسبت به 28 نوامبر 2014 با میزان 682/67 دلار در هر متر مکعب، بالاترین قیمت را داشته است.

با وجود قیمت های مناسب اتانول، از آنجایی که معامله کنندگان به دلیل تقاضای ضعیف داخلی و افزایش ناگهانی قیمت اتانول آمریکا از بازار کناره گیری کردند، تقاضا کاهشی مانده است. اگرچه، یکی از تاجران تخمین زد که خرید های ژوئیه میتواند در اواسط می اتفاق بیافتد، در حالی که یکی دیگر از معامله کنندگان بازار، با وجود اینکه دولت فیلیپین هنوز قرنطینه های داخلی را کمتر نکرده است، افزایش تقاضای اتانول را غیر محتمل دانست.

 

 

ارسال نظر