کد خبر : 43897

صنعت پتروشیمی چین مختل شد؛

پتروشیمی Sinopec و شرکت کره‌ای SK در محاصره کرونا

پتروشیمی Sinopec و شرکت کره‌ای SK در محاصره کرونا

پتروتحلیل-تولیدات و تجارت‌ها در صنعت پتروشیمی چین به دنبال طولانی شدن تعطیلات سال نوی چینی به دلیل تلاش کشور برای مقابله با این بیماری همه‌گیر کشنده، مختل خواهد بود.

به گزارش "پتروتحلیل"، خوش‌بینی‌های اولیه در مورد بهبود تقاضا در دوره بعد از تعطیلات به دنبال افزایش شمار کشته‌شدگان از ویروس کرونا که احتمال می‌رود از شهر ووهان آغاز شده است، از بین رفت.

ووهان که 11 میلیون جمعیت دارد، مرکز استان هوبئی چین است.

طبق داده‌های آیسیس، تجارت مشترک میان شرکت پتروشیمی چینی بزرگ Sinopec و شرکت کره‌ای SK در شهر ووهان می‌باشد. 

در حال حاضر هیچ خبری در مورد فعالیت در این واحدها در دسترس نیست.

تا 29 ژانویه، ویروس شهر ووهان 170 نفر را کشته است و تنها در چین، بیش از 7700 نفر را آلوده کرده است.

طبق گزارشات این بیماری در آسیا، اروپا، خاورمیانه و آمریکای شمالی شیوع پیدا کرده است. 

مقامات چینی تعطیلات یک‌هفته‌ای سال نوی چینی که قرار بود تا 30 ژانویه به پایان برسد، را تا 2 فوریه تمدید کردند. در برخی شهرها، تعطیلات تا یک یا دو هفته دیگر تمدید شد.

در استان هوبئی، تعطیلات کاری تا 14 فوریه به طول می‌انجامد. 

تولیدات در شرکت‌های داخلی بسیار آسیب‌پذیر است، زیرا این شرکت‌ها تکیه‌بر نیروی مهاجری دارند که در میان ممنوعیت سفر در جهت پیشگیری از انتقال انسان به انسان این ویروس، قادر نخواهند بود تا به‌سرعت به سر کارهای خود بازگردند.

این ضربه‌ای دیگر به بخش تولیدات چین می‌باشد که پیش‌ازاین به دلیل جنگ تجاری طولانی‌مدت با آمریکا ضعیف شده بود، و این اتفاق بیش‌ازپیش دور انداز رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان را تیره‌وتارمی‌کند. 

میانگین رشد اقتصادی این کشور در سال 2019 به 6/1 درصد کاهش یافت، که این کمترین سرعت رشد اقتصادی از سال 1991 می‌باشد. 

محدودیت‌های کشتیرانی در تعدادی از بندرهای داخلی، شامل چانگجینکو و لیان یونگانگ، و همچنین چند ترمینال در گوانگژو، جریان محموله‌ها به داخل و خارج کشور را مختل کرده است.

پیش‌بینی می‌شود فعالیت این بندرها در اواسط فوریه به حالت نرمال خود بازگردد. 

درنتیجه، محموله‌های پتروشیمی در آسیا در این هفته برای مسیرهایشمالی و شمال شرق آسیا لغو شد. 

پیش‌بینی می‌شود، مصرف کلی چین در سال 2020 تحت تأثیرشیوع ویروس کرونا قرار بگیرد، که این اتفاق یادآور اپیدمی سندروم حاد تنفسی (سارس) در سال‌های 2002 تا 2003 می‌باشد.

ریشه سارس در جنوب چین بود، که از نوامبر 2002 تا ژوئیه 2003 به طول انجامید و شمار کشته‌شدگان در سراسر جهان نزدیک به 800 نفر بود. 

برخلاف دور انداز تقاضای ضعیف، تولیدکنندگان پتروشیمی با ذخایر بالا مواجه‌اند و احتمالاً کاهش تولید را ترجیح دهند.

طبق گفته مرکز تحقیقاتی Nomura (واقع در ژاپن) در 24 ژانویه، احتمال می‌رود بخش خدمات‌رسانی – نقطه‌ای روشن در اقتصاد چین در میان کاهش سرعت در تولید – همانند زمان اپیدمی سارس درگذشته ضربه سنگینی را متحمل شوند. 

آن‌ها اضافه کردند: «اگرچه دولت چین اقدامات مناسبی برای پیش‌گیری از شیوع این بیماری انجام داده است، ما این احتمال را می‌دهیم که شرایط در ماه‌های آینده تشدید شود.»

نگرانی‌ها در مورد تضعیف تقاضا بازارهای معاملات آتی نفت خام جهانی را تحت‌فشار قرار داده است، که به دنبال آن، قیمت‌های نفتا، خوراک اصلی پتروشیمی در آسیا، و همچنین تعدادی از آروماتیک‌هامانند بنزن، پاراکسیلن و زایلن مخلوط، کاهش یافته است.

با شروع سال موش در تقویم چینی، دورنما در سراسر بازارهای کالا تیره به نظر می‌رسد.

 

ارسال نظر