کد خبر : 41787

عرضه ارز پتروشیمی‌ها از مرز ۵ میلیارد دلار گذشت

پترو تحلیل-از ابتدای سال جاری تاکنون مجموع عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران از مرز چهار میلیارد و 300 میلیون یورو گذشت.

در طول 202 روز نخست امسال یعنی از اول فروردین تا شانزدهم مهرماه در مجموع حدود چهار میلیارد یورو و 320 میلیون یورو ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی از سوی شرکت‌های پتروشیمی روانه بازار داخلی شده است.

در این مدت ارزش کل صادرات محصولات پتروشیمی ایران بالغ بر پنج میلیارد و 685 میلیون یورو بوده که متناسب با سیاست های ارزی دولت و بانک مرکزی، ارز تعهد داده شده به منظور تامین نیازهای داخلی در بازار عرضه شده است.

مروری بر وضعیت عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی نشان می دهد، که شرکت‌های پتروشیمی درحد فاصل اول تا 21 فروردین ماه و قبل از مصوبه 22 فروردین هیأت دولت بیش از 333میلیون یورو با هماهنگی بانک مرکزی و در بازار آزاد عرضه کرده اند.

همچنین درحدفاصل 22 فروردین تا 15 اردیبهشت ماه بالغ بر 248میلیون 688 هزار یورو با نرخ دولتی با راه اندازی کامل سامانه نیما از 16 اردیبهشت تا 15 مرداد ماه حدود یک میلیارد و 877 میلیون یورو و از 16 مرداد ماه تا 16 مهر ماه حدود یک میلیارد و 861 میلیون یورو (معادل دو میلیارد و 177 میلیون دلار) ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی را مطابق با سیاست جدید دولتی مبنی بر فروش در بازار ثانویه در بازار داخلی عرضه کرده اند.

به عبارت دیگر متناسب با سیاست های ارزی دولت و بانک مرکزی، در طول دو ماه عرضه ارز حاصل از صادرات غیر نفتی در بازار ثانویه، شرکت های پتروشیمی به طور متوسط ماهانه بالغ بر یک میلیارد و 90 میلیون دلار ارز روانه بازار ثانویه کرده اند.

علاوه بر این، از این میزان حدود 170 میلیون یورو به صورت ریالی به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده است که طبیعتا ارز آن در اختیار شرکت های پتروشیمی نیست.

با این حساب شرکت‌های پتروشیمی در طول 202 روز نخست امسال در حدود 76 درصد ارز صادراتی خود را در بازار داخلی به ریال تبدیل کرده و مابقی آن نیز صرف هزینه‌های خرید تجهیزات و قطعات، کاتالیست و بازپرداخت اقساط فاینانس‌ها و اقساط بانکی شده است.

در همین حال «رضا نوروززاده» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت شهرویر ماه امسال در نشستی خبری درباره تعهد شرکت‌های پتروشیمی مبنی بر عرضه ارز در بازار داخلی، گفته بود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال در مجموع حدود 6 میلیارد و 986 میلیون دلار ارز حاصل از صادرات پتروشیمی روانه بازار داخلی شود و مابقی ارز صادراتی صرف تامین کالا، تجهیزات، کاتالیست، پرداخت اقساط وام و فاینانس و هزینه های بازاریابی و صادرات محصولات پتروشیمی شود./تسنیم
 

 

ارسال نظر