کد خبر : 45312

سرنوشت وابستگی پتروشیمی های ایرانی به چین برای صادرات؟!

ایران پیش از کرونا، پتانسیل کامل صادرات متانول خود را به چین به حداکثر رساند/ کاهش ارزش ریال هزینه واردات ماشین آلات تولید نفت ، گاز و پتروشیمی را افزایش می دهد

ایران پیش از کرونا، پتانسیل کامل صادرات متانول خود را به چین به حداکثر رساند/ کاهش ارزش ریال هزینه واردات ماشین آلات تولید نفت ، گاز و پتروشیمی را افزایش می دهد

پتروتحلیل-محصولات پتروشیمی بیش از یک سوم صادرات غیرنفتی، حدود 35 درصد را تشکیل می دهند. تحریم های ایالات متحده تأثیر کمتری در صادرات پتروشیمی ها نسبت به سال گذشته در ایران داشته است؛ چرا که صادرات پتروشیمی های ایرانی توسط تجارت با چین پشتیبانی می شد و بیشترین سهم صادرات را در بازار داشت، به طوری که صادرات به چین مانند عایقی در برابر تحریم های آمریکا عمل می کند. 

عمده صادرات ایران به چین پلی الفین و متانول است و حدود یک پنجم واردات چین از ایران پلی اتیلن و یک سوم واردات آنها را متانول تشکیل می دهد.

وابستگی ایران به چین، جایی که برای اولین بار کرونا در آن شیوع یافت، منجر به ضررهای قابل توجهی در حجم صادرات خواهد شد. همراه با تحریم های ایالات متحده ، که بر تجارت پتروشیمی ها به اروپا و آسیای شرقی تأثیر گذاشته است ، صنعت پتروشیمی ایران تحت فشار قابل توجهی از سقوط در بازارهای خارجی قرار خواهد گرفت. جنگ تجاری آمریکا و چین در مورد فرصت های صادراتی صنعت پتروشیمی ایران ، روند صعودی متوسطی را نشان داد، زیرا خریداران چینی مجبور به یافتن منابع جایگزین PE می شوند. با این حال ، کاهش تقاضای چین به دلیل همه گیر شدن بیماری همراه با کاهش تنش های تجاری و احتمالاً شلوغی در بازار آسیا به این معنی است که فرصت های ارائه شده توسط چین در دوره پیش بینی بعید است. حتی قبل از وقوع همه گیری ، تولیدکنندگان متانول در ایران پتانسیل کامل صادرات متانول خود را به چین به حداکثر رسانده بودند ، که فرصت رشد در محموله ها بعلاوه ، پایین آمدن قیمت پتروشیمی ها میزان رشد درآمد صادراتی را که ایران از پتروشیمی ها دریافت خواهد کرد ، محدود می کند. مقیاس بالقوه صادرات ایران می تواند مازاد در برخی از بخشهای مواد شیمیایی اساسی را تشدید کند. ارزش ریال که در حال حاضر ضعیف است و در نتیجه همه گیری کرونا و کاهش قیمت نفت خام باید از نظر تئوری قیمت پتروشیمی های ایران را در بازارهای صادراتی کاهش دهد. با این حال ، قیمت دلار آمریکا در صادرات به بازارهای مهم دیگر مانند هند و ترکیه به معنای آن است که کاهش ارزش تأثیر کمی در رقابت محصولات پتروشیمی ایران خواهد داشت. کاهش ارزش ریال همچنین هزینه واردات از جمله ماشین آلات تولید نفت ، گاز و پتروشیمی را افزایش می دهد.

 

ارسال نظر