کد خبر : 45262

تقاضای خوب پلی‌اتیلن چین تابه‌اینجای 2020؛ خطرات احتمالی پیش رو

تقاضای خوب پلی‌اتیلن چین تابه‌اینجای 2020؛ خطرات احتمالی پیش رو

‌پتروتحلیل-نمودار بالا در تکمیل تحلیل من در رابطه با عرضه و تقاضای محصولات مهم پتروشیمی و پلیمر در چین بین ژانویه تا ژولای، به نظر می‌رسد هیچ نکته قابل نگرانی را نشان نمی‌دهد. اما ای کاش آینده نیز این‌گونه بود.

آنچه مشاهده می‌کنیم افزایش متوسط 7 درصدی تقاضای اسمی چین برای پلی‌اتیلن (هر سه گرید) بین ژانویه تا ژولای است، در مقایسه با برآورد رشد 3 درصدی تقاضای واقعی ما در آیسیس برای کل سال 2020. با فرض درست بودن برآورد ما برای کل سال 2020، این به معنای بیش‌ذخیره‌سازی 620 هزار تنی در هفت ماهه اول سال جاری است.

اما طی چند سال اخیر، تقاضای پلی‌اتیلن به سبب بسته‌بندی مورد نیاز برای فروش اینترنتی و محدودیت‌های شدید (تقریباً ممنوعیت) در زمینه واردات ضایعات یا زباله‌های پلاستیکی که از ژانویه 2018 اعمال شد، فراتر از انتظارات بوده است. این امر بوضوح موجب تقویت تقاضای پلیمرهای خالص بویژه پلی‌اتیلن شده است؛ باتوجه به این‌که غالب ضایعات وارداتی حاوی پلی‌اتیلن هستند.

همچنین حمایت مضاعف تقاضای پلی‌اتیلن از سوی افزایش نیازهای بهداشتی را نیز باید مد نظر قرار داد. بسته‌بندی‌های مضاعف (ساخته شده از پلی‌اتیلن) مورد نیاز برای محصولات ضدعفونی‌کننده یا دستمال‌های [مرطوب] ضدعفونی‌کننده را در نظر بگیرید. این یک پدیده جهانی است.

عامل مضاعف دیگری دال بر عدم بیش‌ذخیره‌سازی پلی‌اتیلن در چین وجود دارد و آن رشد پرقدرت و خارق‌العاده مجموع صادرات چین است که در ماه‌های ژولای و اوت شاهد آن بودیم. می‌گویم خارق‌العاده، زیرا هیچ‌کسی که با او صحبت کرده بودم (که البته من با افراد زیادی صحبت می‌کنم)، و هیچ مطلبی که خوانده بودم، چنین رشدی را پیش‌بینی نمی‌کرد.

موضوعی که تقریباً همه از آن غافل بوده‌اند این است که صادرات چین تقریباً تمام زنجیره‌های تولید را تحت سلطه دارد که این امر حفاظی طبیعی برای این کشور ایجاد می‌کند. بنابراین باوجود این‌که صادرات کفش چین در اوت با سقوط 17/8 درصدی به 3/4 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد، اما مرسولات محصولات های‌تک این کشور با 12 درصد رشد به 67/1 میلیارد دلار رسید.

ما مثل قبل به کفش نیاز نداریم، زیرا مثل گذشته برای رفتن به دفتر کار یا رسیدن به پرواز یا تفریح، در رفت و آمد نیستیم. اما لپ‌تاپ‌های جدید بیشتری مورد نیاز است، زیرا مشغول دور کاری هستیم. عامل پیشران دیگر برای تقاضای لپ‌تاپ، درس خواندن کودکان و نوجوانان در خانه است.

درحالی‌که صادرات چین در حوزه پوشاک و دیگر کالاهای مرتبط با رفت و آمد شاهد سقوط بوده، اما رشد صادرات اجناسی که برای سبک زندگی جدیدمان نیاز داریم، موجب جبران (یا حتی فراتر از جبران) این سقوط شده است.

لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه، و صندلی‌های دفتری چگونه یک‌جا عمدتاً به دست مشتریانی در غرب که توانایی اعمال این تغییرات در سبک زندگی‌شان را دارند، می‌رسد؟ از طریق بسته‌بندی‌های ساخت محصولات پلیمری شامل پلی‌اتیلن سبک خطی فیلم.

مراقب قیمت نفت باشید

بااین‌وجود سهل‌انگاری است اگر به نکته واضح ماجرا اشاره نکنم: تقاضای اسمی قوی برای پلی‌اتیلن در ژانویه تا ژولای حداقل تا حدودی، در پاسخ به رشد قیمت‌های نفت خام پس از ثبت رکورد نزولی آن در اواسط آوریل بوده است.

رشد نفت خام به فهم افزایش قابل توجه خالص واردات پلی‌اتیلن سنگین، و پلی‌اتیلن سبک خطی در مه و ژوئن، کمک می‌کند. طی مدت ژانویه تا ژولای خالص واردات پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی شاهد رشد 13 درصدی بودند. این اتفاق علیرغم رشد به ترتیب 8 و 6 درصدی تولید داخلی پلی‌اتیلن سنگین، و پلی‌اتیلن سبک خطی رقم خورده است.

نکته مهم دیگر در این‌جا این است که متوسط رشد تقاضای اسمی بوسیله پلی‌اتیلن سبک که شاهد کاهش 6 درصدی هم در خالص واردات و هم در تولید داخلی بود، پایین کشیده شد.

این امر در عرضه محدود‌تر پلی‌اتیلن سبک بازتاب داشته است؛ در برهه‌ای که پلی‌اتیلن سبک خطی (که می‌تواند جایگزین پلی‌اتیلن سبک شود) شاهد اضافه شدن ظرفیت قابل توجهی می‌باشد. این ظرفیت‌های اضافه شده عمدتاً در ایالات متحده قرار دارد، اما فراموش نکنید که چین نیز در حال اضافه کردن ظرفیت زیادی برای تولید پلی‌اتیلن سبک خطی است. انتظار داریم ظرفیت پلی‌اتیلن سبک خطی چین در سال جاری تا 11 درصد افزایش یابد.

به موضوع قیمت نفت برگردیم. خطراتی که از زمان آغاز احیای قیمت‌ها از ماه آوریل برجسته ساخته‌ام، اکنون در حال محقق شدن هستند. اما پیش‌بینی مدت تداوم ارزان‌فروشی نفت خام، همانند همیشه، به حدس و گمان است.

البته در نظر داشته باشید که یکی از بزرگ‌ترین دلایل احیای قیمت‌های نفت خام از رکورد نزولی ماه آوریل، رشد قابل توجه واردات چین بوده است. چین هوشمندانه از فرصت کاهش چشمگیر قیمت نفت استفاده است.

بااین‌وجود بین ماه‌های ژوئن و اوت رشد ماهیانه واردات نفت خام چین کند شد. اما در عین حال بنابر گزارش رویترز در مقایسه سالیانه واردات نفت خام چین در ماه اوت شاهد رشد 13 درصدی بود.

اما نکته این‌جاست: به سبب این‌که به نظر می‌رسد ظرفیت انبارهای نفت خام چین تکمیل باشند، و پالایشگاه‌های داخلی به منظور کاهش فشار انباشت مجبور هستند به صادرات سوخت متوسل شوند، احتمال می‌رود صادرات سپتامبر و اکتبر سقوطی تند و تیز را به خود ببیند. به گفته ربکا بابین، مدیر و معامله‌کننده ارشد انرژی در شرکت مدیریت سرمایه سی‌آی‌بی‌سی، احتمال می‌رود طی این دو ماه پالایشگاه‌های چین خرید نفت خارجی خود را تا 40 درصد کاهش دهند.

و همان‌طور که همگی مستحضر هستیم، در روز سه‌شنبه قیمت‌های نفت به سبب وقفه در احیای تقاضای جهانی و افزایش تولید برنامه‌ریزی شده از سوی اوپک، به پایین‌ترین رقم در حدود سه ماه اخیر رسید. همچنین در نظر داشته باشید که در ایالات متحده، پس از تعطیلات روز کارگر و همزمان با آغاز فصل تأمین و نگهداری پالایشگاه‌ها پیش از زمستان، تقاضای بنزین همواره کاهش می‌یابد.

ازاین‌رو واضح است که صرف نظر از قدرت تقاضای پلی‌اتیلن چین، نمی‌توان فرایند انبارزدایی مبتنی بر مناسبات نفت خام را از معادلات بیرون گذاشت. از نظر من، باتوجه به ضعف شاخص‌های بنیادین بازار نفت خام، فرایند انبارزدایی می‌بایست در مقطعی در چند ماه آتی اتفاق بی‌افتد. ممکن است همین حالا نیز به این مقطع رسیده باشیم.

تصویر بسیار مبهم پلی‌اتیلن

آیا امکان کاهش قریب‌الوقوع تقاضای صندلی و لپ‌تاپ مورد نیاز برای تبدیل خانه به دفتر کار و لپ‌تاپ مورد نیاز کودکان و نوجوانان برای درس خواندن در خانه وجود دارد؟ واضح است که این موارد خریدهای نامتداول هستند. نهایتاً به نقطه‌ای خواهیم رسید که تبدیل خانه‌ها به دفتر کار کامل می‌شود.

لازم است که ما توازن میان رشد تقاضای پلی‌اتیلن در جهان توسعه یافته را، با فرض ادامه حمایت حکومت از کارگران کم‌دستمزد (ارجاع به پاراگراف بعدی)، در مقابل کاهش تقاضا در جهان در حال توسعه باتوجه به افزایش فقر شدید، مورد ملاحظه قرار بدهیم. وقتی ناگهان مردم مجبور شوند تا با کمتر از 1 دلار و 90 سنت در روز زندگی کنند، آن‌ها قدرت خرید حداقلی‌ترین کالاهای مصرفی بسته‌بندی شده با پلی‌اتیلن را نخواهند داشت.

آیا حکومت‌های غربی تمایل دارند یا قادر هستند تا حمایت از کارگران کم‌دستمزد را در سطحی بی‌سابقه که از آغاز همه‌گیری شاهد آن بوده‌ایم، ادامه بدهند؟ به نظر نمی‌رسد کنگره آمریکا با ارائه بسته‌ای جدید برای جایگزینی بسته محرک اقتصادی قبلی که در پایان ژولای پایان یافت، موافق باشد. در اروپا نیز طرح‌های مرخصی شغلی در حال ملغی شدن هستند. طبق پژوهشی که اخیراً مؤسسه جهانی مکینزی انجام داده، برآورد می‌شود 59 میلیون کارگر در اروپا (بیش از یک چهارم از کل نیروی کار) در مشاغلی فعال هستند که تحت خطر جدی قرار دارند.

همه این موارد بر مؤلفه صادرات از تقاضای پلی‌اتیلن چین اثرگذار هستند؛ 15 تا 20 درصد از کل مصرف چین که پلی‌اتیلن است که یا در قالب محصولات پلاستیکی نهایی و یا در قالب بسته‌بندی صادر می‌شود.

بعد از تکه بزرگ‌تر کیک است؛ تقاضای پلی‌اتیلن داخل‌برای‌داخل چین. به اعتقاد من آنچه بازارهای پتروشیمی چین را بین ژانویه تا ژولای تقریباً در سلامت نگه داشته، صادرات قوی بوده است؛ باتوجه به این‌که خرده فروشی داخلی طی این مدت هفت ماهه حداقل 10 درصد کاهش یافته است. به نظرم حداقل به این دلیل که فروش خرد شامل هزینه حکومت در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها می‌شود. برای رسیدن به رقم واقعی باید این هزینه را کسر کرد.

انتشار آمار فروش خرد چین برای ماه اوت می‌بایست اطلاعاتی در مورد آغاز مواجهه چین با احیای اقتصادی دوگانه خود به ما ارائه کند؛ وضعیتی که به نفع کارکنان پردستمزتر و به ضرر کارگران کم‌دستمزدتر بوده است. تورم قیمت‌های مواد خوراکی تاحدودی در ماه اوت تخفیف یافت، اما روندهای بلندمدت قیمت‌های بالای اغذیه، تهدیدی دیگر برای رشد تقاضای پلی‌اتیلن داخلی است.

در سوی مثبت ماجرا، افزایش نیاز به مواد بهداشتی که از آغاز همه‌گیری از تقاضای پلی‌اتیلن حمایت کرده، بزودی از میان نخواهد رفت؛ چه در چین چه در دیگر کشورها. لازم است که ما در مورد موفقیت دستیابی به یک واکسن جهانی مؤثر طی 12 تا 24 ماه آینده، واقع‌بین باشیم. تا زمانی‌که به آن نقطه برسیم، عادات جدید شستن مرتب دست‌ها و ضدعفونی کردن سطوح و غیره ادامه خواهند داشت.

و رشد پلی‌اتیلن داخلی چین تا چه میزان به افزایش یا کاهش در تولید ناخالص داخلی نامرتبط است؟ الگوهای چند سال اخیر نشان می‌دهند که پلی‌اتیلن شتابی قوی و جداگانه، و همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد، ناشی از رشد فروش اینترنتی و محدودیت‌های شدید بر واردات ضایعات پلاستیکی داشته است.

سردرگم شدید؟ باید هم سردرگم بشوید. بازارهای پتروشیمی تقریباً هیچ زمان دیگری مثل حالا پیچیده، پرنوسان، و نامطمئن نبوده‌اند.

بنابراین آنچه باید انجام دهیم، کار کردن روی مدل‌های پایین‌به‌بالای تقاضا به منظور برآورد رشد و کاربری‌های موردی مصارف نهایی پلیمر و پتروشیمی است. همچنین لازم است که متغیرهای بخش‌های قوی در مقابل بخش‌های ضعیف مصارف نهایی و کشورهای ضعیف در مقابل کشورهای قوی را در برآوردها لحاظ کنیم (برای مثال کشورهای درحال توسعه در مقابل کشورهای توسعه یافته و میزان وابستگی هر کشور بر صنعت گردشگری). این‌حا حوزه‌ای است که آیسیس به کمک ما می‌آید./ نوشته جان ریچاردسون

 

 

 

ارسال نظر