کد خبر : 44972

صنایع چین برای پنجمین ماه متوالی گسترش یافتند؛ ریسک سیر نزولی همچنان بالاست

صنایع چین برای پنجمین ماه متوالی گسترش یافتند؛ ریسک سیر نزولی همچنان بالاست

پتروتحلیل-صنایع چین بعد از افت تاریخی در فوریه، برای پنجمین ماه متوالی در ژوئیه گسترش یافتند، اما به دنبال تشدید پاندمی ویروس کرونا، ریسک نزولی برای این رشد اقتصادی همچنان بالاست. 

شاخص مدیران خرید (PMI) دومین اقتصاد بزرگ دنیا، از 50/9 در ماه گذشته، با حمایت از سوی تولید و تقاضا، در ژوئیه به 51/1 افزایش یافت.

شاخص تولید در این ماه با سیر صعودی به 54/0 رسید، در حالی که شاخص سفارش جدید به 51/7 افزایش یافت. 

شاخص مدیران خرید، سلامت بخش تولید اقتصاد را تخمین میزند، که اگر بالای 50 باشد نشان دهنده سیر افزایشی، در حالی که اگر نمره کمتری را نشان دهد نشان دهنده سیر منفی میباشد.

شیوع ویروس کرونا که در اواخر سال 2019 در بخش مرکزی شهر ووهان چین آغاز شد، قرنطینه را در جهت کنترل آن الزامی کرد، که این امر اقتصاد جهانی را به رکودی عمیق کشاند.

انتظار میرود که چین در سال 2020 از رکود جلوگیری کند، اما رشد کل سال آن در سطح عدد تک رقمی کوچک میباشد، که نشان دهنده افت سنگین چین از رقم 6/1 درصدی در سال 2019 میباشد. 

اقتصاد دان ارشد چین در بانک جهانی، سباستین اکاردت گفت: «پاندمی نیاز به بستن فاصله های تورم ایمنی اجتماعی چین برای خانواده ها و کارگران مضطرر، و همچنین کمک برای به حداقل رساندن ماندگاری ضعف در مصرف داخلی را افزایش داد.»

عنوان گزارش به روز شده اقتصادی چین در ژوئیه 2020 «رو به جلو – کووید 19 و برنامه بازسازی چین» نام داشت؛ بانک جهانی پیش بینی کرد که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور به 1/6 برسد، که این کمترین میزان از سال 1976 میباشد. 

رئیس بانک جهانی چین، مارتین ریزر گفت: «در حالی که ریسک ها بسیار بالا هستند، میتوان با سیاست های مناسب آن ها را تا بخشی کاهش داد.»

ریزر گفت: «این شوک پاندمی شکنندگی ارتباط های عمیق اقتصادی، اجتماعی و محیطی را نمایان کرد، و ضرورت متعادل کردن اقتصاد به سوی رشدی فراگیر، متداوم و سبزتر را بیشتر کرد.»

در حالی که محدودیت های بخش عرضه با بهبود تولید برداشته شد، اما تقاضای داخلی و خارجی عمدتا ضعیف باقی ماند، بنابراین سرعت بهبود کاهش یافت.

اضافه کرد: «در این روند نزولی، جریان مجدد کووید 19 و افزایش تعداد مبتلایان، علیرغم تلاش ها برای جلوگیری از شیوع ویروس، فعالیت های اقتصادی را مختل میکند.»

طبق داده های سازمان جهانی بهداشت، تا 30 ژوئیه تعداد جهانی مبتلایان در بالای میزان 16/8 میلیون نفر ایستاد، و تعداد میزان قربانیان در بالای میزان 660000 نفر قرار گرفت. 

بانک جهانی گفت: «در ظاهر، رکود جهانی عمیق و طولانی مدت و همچنین تشدید تنش های دو طرفه میان چین و تعدادی از شرکای اصلی تجاری اش میتواند این روند بهبود را تا حد امکان مختل کند.»

پیش بینی شده است که تولید ناخالص داخلی منفی اقتصاد های صنعتی در مقایسه با اقتصاد های نوظهور و در حال توسعه، عمیق تر خواهد بود.

آمریکا، بزرگترین اقتصاد دنیا، با 4/3 میلیون نفر و 140000 قربانی بیشترین تعداد مبتلا و فوتی را در کشور خود دارد. 

طبق داده های سازمان بهداشت جهانی، تعداد مبتلایان در اروپا از 3/3 میلیون نفر گذشت، در حالی که تا 30 ژوئیه جنوب شرق آسیا بیش از 1/9 میلیون نفر مبتلا دارد.  

بانک جهانی گفت: «در سویی دیگر، در صورتی که اعتماد داخلی و جهانی زودتر از انتظار بهبود یابد، و اگر تنش های اقتصادی کمتر شود، شدت روند نزولی میتواند خیلی کمتر از میزان انتظار باشد.»

در رابطه با آمریکا، تنش ها اخیرا به دنبال بستن کنسولگری ها در هیوستن و چنگدو چین در اقدامی متقابل، میتواند اعمال فاز یک قرارداد تجاری را به خطر بیاندازد. 

در رابطه با هند، تنش های اقتصادی از اواسط ژوئن افزایش یافته است، و این کشور جنوب آسیایی به دنبال این است که اتکای خود به واردات از چین را تا جای ممکن کاهش دهد و در فرآیند برپاکردن موانع تجاری میباشد.

بانک جهانی گفت: «لازم است تا سیاست مداران در چین سیاست های پولی و مالی را انعطاف پذیر نگاه دارند تا نقدینگی کافی را تامین کنند و نرخ های بازار را در میزان پایین حفظ کنند، تا فشار بدهی ها از شانه خانوار ها، شرکت ها و دولت کاهش یابد.»

آن های اضافه کردند: «سیاست های مالیاتی باید نقش اساسی در حمایت از بهبود روند ایفا کنند. بسته های حمایتی باید به گونه ای طراحی شوند تا به رشدی فراگیر، بدون کربن و سبزتر کمک کنند.»

 

 

 

ارسال نظر