کد خبر : 44947

آیا تشدید تنش های تجاری میان چین و آمریکا فرصتی برای صنعت پتروشیمی ایران فراهم می کند؟

آیا تشدید تنش های تجاری میان چین و آمریکا فرصتی برای صنعت پتروشیمی ایران فراهم می کند؟

پتروتحلیل-به دنبال تداوم روابط نامناسب ایران با آمریکا، نیاز آن ها یه متحدی قدرتمند برای گذر از تحریم بیشتر میشود. و به نظر میرسد کشوری که با تمایل خویش بال های قدرتمند خود را برای ایران میگشاید، چین باشد. 

آن چیزی که باعث قوت گرفتن این رابطه میشود، شکاف روز افزون میان چین با آمریکا است. به دنبال تشدید عصبانیت و تردید میان آمریکا و چین، شانس ایران برای دوستی با چین افزایش میابد.

با وجود افزایش تقاضای چین برای هیدروکرین ها، کدام شریک تجاری به مانند ایران با حضور در رتبه چهارم بیشترین ذخایر نفتی میتواند برای چین بهتر باشد؟ و بنابراین، باورها بر این است که مذاکرات در بالاترین سطوح میان دولت ها در حال انجام است تا فرصت سرمایه گذاری چینی ها بر استخراج نفت ایران و بخش تولید پتروشیمی مورد بررسی قرار گیرد.

از آنجایی که چین بزرگترین مصرف کننده محصولات پتروشیمی در جهان است، قرارداد همکاری که یکبار مورد تصدیق قرار گرفت، برای هر دو کشور بسیار سودمند است. در حالی که ایران، با توانایی خود برای جستجوی نفت با تکیه بر تحریم ها، شانس جدیدی برای زندگی با قول چین برای تقاضای بالا بدست میاورد، این ضمانت نیز به چین داده میشود که نفت خام به طور منظم و با تخفیف بالا و قیمت مناسب مذاکره شده، به این کشور عرضه شود.

طبق گفته اقتصاد دان Petroleum، چین پیش از این اعلام کرده است که برنامه دارد تا در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی ایران به میزان 280 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند. این سرمایه گذاری در ایران که اقتصادش سال ها تحت فشار تحریم های آمریکا بوده است، خوشایند آن ها واقع میشود. چین بعد از آن اشاره داشته است که برنامه دارد تا بیش از 100 میلیارد دلار در پروژه های زیر ساختی و حمل و نقل در ایران سرمایه گذاری کند.

یکی از متخصصان صنعت در گفتگو با گزارشگر Polymerupdate در رابطه با تداوم نزدیکی روابط میان ایران و چین اظهار داشته است: «با وجود فروش حجم های بالای پلیمر ایرانی به چین، در حال حاضر مسیر تجاری فعالی بین این دو کشور بر قرار است. طی یک دهه آتی، انتظار میرود مصرف چین افزایش یابد و ایران میتواند به عنوان شریک تجاری اصلی، محصولاتی اعم از نفت، گاز و پتروشیمی چین را تامین کند. این به این معنی است که در راستای خدمات رسانی ایران بزرگترین بخش تقاضای پلیمر چین را بدست می آورد و این امر منتج به از دست رفتن حجم های تجاری برای تولیدکنندگان پلیمر آمریکایی میشود.»

او اضافه کرد: «در نتیجه پاندمی کووید 19، حتی اگر جهان در مورد یافتن مسیر جدیدی برای انجام معاملات متحد شود، ما همچنان شاهد این خواهیم بود که عوامل جغرافیایی سیاسی، نقش اصلی را در مورد نحوه انجام تجارات در آینده بازی خواهد کرد. بسیاری از غول های پتروشیمی که تمام این سال ها بر موج افزایش ثابت تقاضا از چین سوار بودند، باید در مورد تدابیر خود تجدید نظر کرده و متوسل به دولت های خود شوند، یا خودشان را برای تحکیم روابط میان چین و ایران آماده کنند، تا مسیر تجارت های خود را تا سال 2030 تضمین کنند.»

 

 

ارسال نظر