کد خبر : 44895

تقاضای پتروشیمی چین ضعیف ماند؛ عرضه در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت

تقاضای پتروشیمی چین ضعیف ماند؛ عرضه در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت

پتروتحلیل-تقاضای کلی پتروشیمی چین در ژوئیه ضعیف شده و دورنمای کوتاه مدت بازار را تیره کرده است، در حالی که پیش بینی میشود عرضه نیز افزایش خواهد یافت. 

ذخایر مواد شیمیایی اصلی از جمله بنزن، پلی اولفین، اتیلن گلیکول، استون و تولوئن همگی در هفته منتهی به 17 ژوئیه شاهد افزایش بودند.

تقاضای کاهشی در بازار قیمت های نقدی منعکس شد و شاخص ها را تحت تاثیر خود قرار داد. این شاخص در 17 ژوئیه، از میزان 898 در 8 ژوئیه، به میزان 877 واحد سقوط کرد، و از میانگین ژوئن با میزان 888/6 نیز کمتر شد.

این شاخص جابجایی قیمت های داخلی در طیف گشترده ای از محصولات ارگانیک و پلاستیکی شامل متانول، اسید ترفتالیک خالص، پلی پروپیلن، پلی اتیلن، مونو اتیلن گلیکول، زایلن مخلوط، بنزن، تولوئن، استیک اسید، استایرن، فنول، آکریلونیتریل، استون، ان – بوتانول، 2 اتیل هگزانول، آکریلیک استر ها و پروپیلن اکسید را شامل میشود.

تقاضای نهایی همچنان ضغیف است

خرید های نقدی پتروشیمی به دلیل ترکیبی از افزایش اخیر قیمت ها، ذخایر بالا و تقاضای نهایی ضعیف، کاهش یافته است. 

در بازار پروپیلن اکسید، سیر صعودی اخیر بازار، قیمت های صنایع پایین دستی پلی اتر پلی ال را افزایش داد، که تولید کننده آن به دلیل عدم توانایی در انتقال کامل افزایش هزینه ها به مصرف کننده نهایی با چالش محدودیت حاشیه سود مواجه شد.

بخش های صنایع پایین دستی، نظیر اتومبیل، مبلمان و پارچه، همچنان به آرامی در حال بهبود هستند.

تولید کنندگان پلی بوتیلن ترفتالات - صنایع پایین دستی بوتان دیول – احتمالا تولید خود را کاهش دهند، زیرا مصرف کننده نهایی با وجود ذخایر بالا میلی به خرید مواد خام با قیمت های صعودی ندارد.

در بازار اسید ترفتالیک خالص، محدودیت صادرات پوشاک و منسوجات صنایع پایین دستی، روند صعودی بازار را مختل کرده است، اگرچه واحد های صنایع پایین دستی پلی استر با میزان های بالا در حال فعالیتند. 

ذخایر انبار های اسید ترفتالیک خالص در میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان نهایی صنایع پایین دستی بالا مانده است، در حالی که دولت در تلاش است تا با انتقال محموله های شرکت های صادراتی به بازار داخلی، به آن ها کمک کند.

در این میان، تولیدکنندگان صنایع پایین دستی پلی اولفین، محموله ها و مواد خام زیادی در انبار های خود دارند.

خرید پلی پروپیلن بعد از سیر افزایشی اخیر قیمت ها مقداری محتاطانه شد، در حالی که تعدادی از شرکت های کوچک صنایع پایین دستی فعالیت های خود را به دلیل هزینه های بالای خوراک متوقف کرده اند.

تقاضای بیسفنول آ به دنبال کاهش تولید پلی کربنات صنایع پایین دستی در پی ضرر های سنگین در نتیجه تقاضای نهایی ضعیف و قیمت های بالای خوراک، آسیب دید.

تعطیلی های برنامه ریزی شده در یکی دیگر از شرکت های بزرگ صنایع پایین دستی اپوکسی رزین مایع، نیز تقاضای بیسفنول آ را ضعیف تر خواهد کرد. با این وجود، بازار اپوکسی رزین مایع با تکیه بر کمک هزینه دولت برای صنعت پایین دستی قدرت باد، شرایط نسبتا مناسبی دارد.

به طور کل، مصرف کنندگان نهایی پتروشیمی در مورد خرید مردد هستند، زیرا در سه ماهه سوم ظرفیت های جدید از راه خواهند رسید و عرضه داخلی را تقویت خواهند کرد.

تقاضای بازار های ایزو پروپانول، استون و پلی متیل متاکریلات، که به عنوان نقطه روشنی در فضای پتروشیمی در میان پاندمی ویروس کرونا محسوب میشدند، از ژوئیه به دنبال افزایش قیمت ها کمرنگ تر شده است.

ایزوپروپانول که همراه با خوراک استون در الکل استفاده میشود، از اوسط می تا ژوئن از شرایط بسیاری خوبی برخوردار بود، اما از آن موقع تا کنون سیری نزولی در مصرف را دنبال کرده است.

این شرایط همچنین برای ورقه های پلی متیل متاکریلات – صنایع پایین دستی متیل متاکریلات – نیز صدق میکند که در شیلد های پزشکی صورت استفاده میشوند. احتمال نمیرود که تقاضای قوی برای این محصول به عنوان وسیله ای محافظتی در برابر ویروس کرونا تا مدت زمان زیادی ادامه داشته باشد زیرا این محصول عمر قفسه طولانی دارد.

افزایش اخیر قیمت های متیل متاکریلات در چین نیز قیمت های رقابتی این محصول را برای صادرات در مقایسه با دیگر کشور ها کاهش داد.

سیل ها بیش از پیش جلوی تقاضا را میگیرند

فصل بارانی چین معمولا در سه ماهه سوم آغاز میشود و به طور معمول تا دو یا سه هفته به طول میانجامد، اما به نظر میرسد این میزان در سال جاری شدید تر باشد. 

سیل ها از ژوئن به تعدادی از ایالت های جنوب غربی، مرکزی و جنوبی چین آسیب زده اند، و به تقاضای بخش پتروشیمی که در پی بهبود زیر ساخت های خود بود، آسیب شدیدی وارد کردند.

پوشش امولسیونی دومین صنعت بزرگ صنایع پایین دستی بوتیل آکریلات با مجموع حدودی 35 درصد از سهم مصرفی بازار میباشد.

تولید پوشش های امولسیونی در ژوئیه به دلیل کاهش سرعت پروژه های ساخت وساز در میان سیل، بسیار کمتر از ژوئن بود.

تقاضا برای نوار چسب – بزرگترین بازار صنایع پایین دستی بوتیل آ، نیز نامناسب بود.

تقاضا برای پلی اتیلن لوله نیز تحت آسیب قرار گرفت، اما سیل تا میزانی بازار الیاف پلی پروپیلن را مورد حمایت قرار داد.

طبق گفته منابع، در تعدادی از مناطق روستایی، کیف های پارچه ای – که از الیاف پلی پروپیلن ساخته میشوند – معمولا با شن پر شده و در برابر سیل قرار میگیرند.

تقاضای مصرف کننده پشت رشد تولید باقی مانده است

اقتصاد چین در سه ماهه دوم رشد سالانه ای را ثبت کرد، و بعد از بازگشایی از قرنطینه های مربوط به پاندمی پیش از باقی کشور های دنیا، از روند نزولی در ماه مارس بهبود یافت.

حالی که شاخص های تولید در حال بهبود بودند، فروش محصولات به روند کاهشی ادامه داد، و این امر نشان دهنده بهبودی نامتعادل برای دومین اقتصاد بزرگ دنیا بود. 

فروش محصولات مصرفی ماه ژوئن به طور سالانه 1/8 درصد افت کرد، و این امر بر خلاف پیش بینی ها از 0/3 درصد افزایش بود.

داده های رسمی نشان میدهد، درآمد خالص هر شخص بعد از کم کردن فاکتور های مالی (نظیر مالیات) در نیمه اول 2020، در مقایسه سالانه 3/1 کاهش یافت، در حالی که میزان مصرف برای هر شخص 3/9 درصد کاهش یافت. 

دولت چین امید دارد تا اشتغال را در نیمه دوم تقویت کند تا تقاضای مصرف کننده افزایش یابد.

در میان این اقدامات، یکی از آن ها که توسط وزارت بازرگانی چین آغاز شده است، بهبود مغازه های کوچک در 100 شهر مشخص شده است، و هدف نهایی آن ساخت 1000 مجموعه مغازه های کوچک تا سال 2025 میباشد. 

بر اساس برنامه دولت که در 9 ژوئیه پیش نویس شده است، بهبود مناطق روستایی نیز هدف قرار گرفته شده است.

تحت برنامه «بهبود صنایع روستایی ملی از 2020 تا 2025»، روستاهای صنعتی، شهر هایی با بافت صنعتی کشاورزی، و پارک های مدرن با بافت صنعتی کشاورزی ساخته خواهد شد.

مسکن سازی و بهبود فصای شهری – روستایی نیز شاهد افزایش سرمایه گذاری خواهد بود. در 17 ژوئیه، قرارداد های وام با مجموع 436 میلیارد ینبرای 5 ایالت و 7 شهر امضا شد، و انتظار میرود این میزان برای پروژه های نوسازی استفاده شود.

انتظار میرود اقتصاد چین در سال جاری از رکود جلوگیری کند، اما میزان رشد به آرامی به میزان های تک رقمی میرسد، در حالی که پیش بینی میشود اقتصاد های صنعتی در غرب در میان پاندمی ویروس کرونا شاهد شیب منفی تولید ناخالص داخلی باشند.

 

 

ارسال نظر