کد خبر : 44343

فشار پاندمی ویروس کرونا بر جو بازار؛

دورنمای نامناسب بازار دی اتیلن گلیکول آسیا در میان عرضه بالا و تقاضای اندک

دورنمای نامناسب بازار دی اتیلن گلیکول آسیا در میان عرضه بالا و تقاضای اندک

پتروتحلیل-به نظر میرسد دورنمای بازار دی اتیلن گلیکول آسیا در میان مدت به دلیل عرضه بالا و تقاضای اندک در میان فشار پاندمی ویروس کرونا بر جو بازار، نامناسب باقی بماند. 

دی اتیلن گلیکول محصول جانبی تولید مونو اتیلن گلیکول است، و عمدتا در تولید رزین های پلی استر اشباع شده و غیر اشباع شده، پلی اورتان ها، و نرم کننده ها استفاده میشود. 

عرضه دی اتیلن گلیکول در چین بعد از اینکه با شروع فعالیت دو واحد جدید Hengli Petrochemical و Zhejiang Petrochemical، 215000 تن به ظرفیت مجموع اضافه شد، افزایش قابل توجهی داشت.

واحد Hengli Petrochemical ظرفیت تولید سالانه 150000 تن در سال و واحد Zhejiang Petrochemical ظرفیت تولید سالانه 65000 تن را داراست. 

علاوه بر این، ریزش واردات از هند و آمریکا در میان کاهش تقاضا در بازار های خارجی، به چین روانه شد.

یکی از تاجران منطقه ای گفت: «عرضه در حال حاضر بیش از نیاز است، اما تقاضا توان هضم آن را ندارد. تقاضا که توسط ویروس کرونا آسیب دید، در کوتاه مدت بهبود نخواهد یافت.»

تاجر اضافه کرد: «اکثر تاجران ترجیح میدهند تا با توجه به دورنمای نامناسب، از شر محموله های خود خلاص شوند.»

تقاضا در چین با وجود میانگین فعالیت واحد های پلی استر رزین غیر اشباع شده صنایع پایین دستی در میزان 37 درصد، به آرامی در حال بهبود است.

بسیاری از مصرف کنندگان نهایی صنایع پایین دستی گفتند که سفارش صادرات آن ها در میان اقتصاد مختل شده از شیوع کرونا در سراسر جهان، به تعویق افتاده یا کنسل شده است. 

یکی از تولیدکنندگان بزرگ صنایع پایین دستی گفت: «ما مجبوریم تا در بازار نقدی خوراک بفروشیم زیرا سفارش های صادرات ما کسنل شدند.» 

تولیدکننده اضافه کرد: «اگر تقاضای صنایع پایین دستی ضعیف بماند، بازار دی اتیلن گلیکول همچنان تحت فشار خواهد ماند.»

طبق داده های آیسیس، در هفته منتهی به 24 آوریل، قیمت های نقدی دی اتیلن گلیکول تا 40 درصد کاهش یافته و به میزان 375 تا 390 دلار در هر تن (CFR، CMP) رسید – این میزان ها از بحران سارس در سال 2003 دیده نشده بود.  

 

 

ارسال نظر