کد خبر : 42140

مصالحه‌ی موقت چین و آمریکا؛

اختلاف قیمت پلی پروپیلن ترکیه و چین به 30 دلار در هر تن رسید

با توجه به کاهش برتری قیمتی ترکیه از چین و افت ذخایر انبارها در کشور، نرخ پلی پروپیلن در ترکیه به حداقل ممکن نزدیک شده باشد

اختلاف قیمت پلی پروپیلن ترکیه و چین به 30 دلار در هر تن رسید

پتروتحلیل-بازار پلی پروپیلن وارداتی ترکیه طیِ نیمه‌ی اول ماه دسامبر و در پی کسادی بازار پایان سال کاهشی تدریجی را ثبت کرده است. قیمت‌های پیشنهادی پایین‌تر باعث شد قیمت‌های عربستان سعودی برای گرید رافیا از 1150 دلار در هر تن و برای گرید فایبر از 1200 دلار در هر تن (هر دو CIF ترکیه و مشمول 6/5 درصد عوارضِ گمرکی، نقد) نیز پایین‌تر رود.

به گزارش «پتروتحلیل»، هفته‌ی گذشته، در چین مصالحه‌ی موقت با آمریکا باعث تقویت رویکرد به بازار شد. قیمت‌های پلی پروپیلن وارداتی، پس از روند کاهشی دو‌ماهه، به تاثیر از افزایش در بازار معاملات آتی رشد داشتند، اگرچه این بهبود دوامی نداشت چراکه بازار معاملات آتی کاهش را تجربه کرد و تقاضا از بین رفت.

بر اساس شاخص تحلیلی ChemOrbis، برتری قیمتی بازار پلی پروپیلن هموپلیمر ترکیه از چین، از 120 دلار اواخر ماه نوامبر، به حدود 28 دلار در هر تن کاهش یافته است. دلیل این مسئله هم عمدتاً این بود که قیمت‌های پلی پروپیلن وارداتی در ترکیه با کاهش مجدد به رقمِ پایینِ 110 دلار در هر تن نیز رسید، درحالی‌که قیمت‌های بازار چین نسبت به هفته‌ی گذشته عمدتاً ثبات داشته‌اند.

برخی معامله‌کنندگان اظهار داشتند: «با توجه به کاهش برتری قیمتی ترکیه از چین و افت ذخایر انبارها در کشور، نرخ پلی پروپیلن در ترکیه به حداقل ممکن نزدیک شده باشد.»

قیمت‌های پلی پروپیلن گرید رافیا عربستان سعودی و هند نسبت به هفته گذشته 40 تا 65 دلار پایین آمدند و به 1100 تا 1150 دلار در هر تن (CIF ترکیه، شامل 6/5 درصد عوارض، نقد) رسیدند. قیمت‌های پلی پروپیلن گرید نسبت به هفته‌ی گذشته فایبر 30 تا 40 دلار در هر تن کاهش داشتند و به 1170 تا 1190 دلار در هر تن (CIF) رسیدند. ضمناً، بازه‌ی پایین قیمت‌ها اوایل هفته‌ی جاری گزارش شده‌اند.

 

ارسال نظر