کد خبر : 42014

کاهش قیمت‌های پلی پروپیلن وارداتی در بازار ترکیه به دلیل اندک بودن معاملات؛

پیش بینی افت قیمت پلی پروپیلن گرید فایبر ایرانی/واردات پلی پروپیلن ایرانی به ترکیه کاملا متوقف نمی شود

درخصوص اینکه دامنه‌ی شمول معافیت‌های تحریم آمریکا بر ضد ایران تا چه اندازه است و این سوال که آیا این معافیت‌ها شامل واردات پلیمر از ایران می‌شود یا خیر، همچنان در میان معامله‌کنندگان سردرگمی وجود داشت

پیش بینی افت قیمت پلی پروپیلن گرید فایبر ایرانی/واردات پلی پروپیلن ایرانی به ترکیه کاملا متوقف نمی شود

پتروتحلیل- پلی پروپیلن وارداتی در ترکیه در بازه‌ی پایین قیمت‌ها کاهش‌های مختصری به خود دید چراکه تقاضای خرید آن‌قدری نبود که قیمت‌های این ماه را افزایش دهد. با توجه به عدم وجود مشکلات در عرضه و انتظارات برای بروز تاثیر روند کاهشی بازار پلی پروپیلن کشور چین، خریداران همچنان خارج از بازار ناظر روند بازار بودند.

به گزارش «پتروتحلیل»، بر اساس نرخ متوسط هفتگی به دست آمده از اطلاعات شاخص تحلیلی ChemOrbis، بازار پلی پروپیلن ترکیه اخیراً برتری خود را نسبت به قیمت‌های هموپلیمر پلی پروپیلن وارداتی در چین تشدید کرده است، آن هم به‌دلیل کاهش‌های محسوس‌تر در کشور چین.

در بازار واردات، پلی پروپیلن گرید رافیای عربستان سعودی با 20 دلار کاهش در بازه‌ی پایین قیمت‌ها معادل 1220 تا 1260 دلار در هر تن (CIF، مشمول 6/5 درصد عوارض، نقد) عرضه شد. قیمت‌های گرید رافیای هند در بازه‌ی پایین قیمت‌ها 10 دلار در هر تن کاهش داشت و به 1240 تا 1250 دلار در هر تن (CIF، نقد) رسید.

در خصوص پلی پروپیلن وارداتی، قیمت‌های ارائه شده از عربستان سعودی در بازه‌ی پایین قیمت‌ها 10 دلار در هر تن کاهش داشت و به 1270 تا 1290 دلار در هر تن (CIF ترکیه، نقد) رسید.  یکی از معامله‌کنندگان بیان داشت: «با توجه به کاهش قیمت‌ها در بازار چین و افت قیمت‌های پروپیلن، ممکن است قیمت‌های گرید فایبر به پیروی از گرید رافیا باز هم کاهش داشته باشند.» گرید فایبر ایرانی در نرخ 1315 تا 1320 دلار در هر تن (CPT/FCA، نقد) نوسان داشت؛ چندین فروشنده گزارش داده‌اند قیمت‌های ماه آینده حتی تا 1290 دلار در هر تن هم پایین خواهد آمد.

درخصوص اینکه دامنه‌ی شمول معافیت‌های تحریم آمریکا بر ضد ایران تا چه اندازه است و این سوال که آیا این معافیت‌ها شامل واردات پلیمر از ایران می‌شود یا خیر، همچنان در میان معامله‌کنندگان سردرگمی وجود داشت. چند مورد از تبدیل‌کنندگان اظهار داشتند: «واردات گرید فایبر ایرانی به‌کلی متوقف نخواهد شد. خریداران بخش جنوبی کشور ما به‌لطف معافیت‌های تحریم، همچنان محموله‌های ایرانی را دریافت خواهند کرد.»

بازه‌ی قیمت‌های گرید رافیای بازار داخلی، در بازه‌ی بالای قیمت‌ها 20 دلار در هر تن افت داشت و به 1560 تا 1610 دلار در هر تن (شامل مالیات بر ارزش افزوده) رسید.

شرکت پتکیم، در بخش صنایع بالادستی، قرار بود روند تولیدات خود را در روز 11 نوامبر از سر بگیرد اما در زمان نشر این مطلب، رخداد چنین مسئله‌ای تایید نمی‌شود. تاجران یک‌نظر هستند که افت ظرفیت‌های بخش تولید باعث کاهش فشار ناشی از محدودیت در عرضه شده است.

همچنین معامله‌کنندگان با توجه به انجام گرفتن خرید‌های مبتنی بر نیازهای فوری که ناشی از مشکلات در جریان‌های نقدینگی است، امکان بروز کاهش‌های بیشتر را رد نمی‌کنند. کاهش‌ها در بخش انرژی و افت در قیمت‌های بین‌المللی پروپیلن موجب شده انتظارات همچنان نشانگر کاهش باشند. انتظار می‌رود قراردادهای پروپیلن ماه دسامبر در اروپا در نرخ پایین‌تری به انجام برسند. توزیع‌کننده‌ای اظهار داشت: «میزان خرید‌ها بار دیگر افت پیدا کرده. انتظار نداریم تا پایان سال شاهد احیای قیمت‌ها باشیم.

مهم‌ترین نکات

• کاهش 20  دلار در هر تنی گرید رافیای عربستان سعودی نسبت به هفته‌ی گذشته 

• امکان دارد گرید فایبر نیز دچار کاهش گردد

• سردرگمی معامله‌کنندگان درباره‌ی برخورداری یا عدم برخورداری پلیمرهای ایرانی از معافیت‌های تحریم

• رکود پایان سال انتظارات درخصوص قیمت‌های دسامبر را تحت‌الشعاع قرار داده است 

•  نرخ در بازار داخلی (دلار در هر تن):  گرید رافیا 1560 تا 1610 (با شرایط ex-warehouse)

•  محصولات وارداتی عربستان سعودی (دلار در هر تن):  گرید رافیا 1220 تا 1260 | گرید فایبر 1270 تا 1290 (CIF)

Reference Prices

Middle East

PP raffia (-20) 1220-1250 (-10) USD/ton

PP fibre (-10) 1270-1290 (-) USD/ton

Iran

PP raffia (-) 1260-1280 (-) USD/ton

PP fibre (-20) 1290-1320 (-) USD/ton

ارسال نظر