کد خبر : 41342

جو نزولی پلی‌پروپیلن در ترکیه

معامله‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند که اگر مقاومت خریداران در میان عرضه کافی تداوم یابد، بازار پلی‌پروپیلن به روند نزولی خود ادامه دهد

جو نزولی پلی‌پروپیلن در ترکیه

پتروتحلیل- در ترکیه، روند نامناسب فعالیت‌های تجاری به دلیل انتخابات و تعطیلات طولانی‌مدت، جو بازار را تحت فشار قرار داده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، درنتیجه، تعدادی از فروشندگان، که به دنبال تغییرات قیمتی برای ماه ژوئیه بودند، مجبور به ارائه تخفیف برای انعقاد قرارداد شدند. در این میان، قراردادهای پروپیلن ژوئیه در اروپا با تغییرات کاهشی منعقد شدند.

در بازار وارداتی، قیمت‌های پلی‌پروپیلن سعودی 15 تا 20 دلار کاهش یافته و قیمت‌های رافیا به 1300 تا 1330 و 1320 تا 1340 دلار در هر تن (CIF، نقدی)، با تعداد اندکی قرارداد در بازه پایینی رسیدند. یکی از فروشندگان شکایت داشت که، با توجه به پیشنهادهای قیمتی پایین نمی‌توانیم رافیا را بالاتر از 1300 تا 1310 دلار در هر تن بفروشیم. قیمت‌های فایبر ایرانی 1340 تا 1360 دلار در هر تن (CPT/FCA) گزارش شدند، که نسبت به هفته گذشته 10 تا 20 دلار در هر تن کمتر بودند.

قیمت پلی‌پروپیلن فایبر مصری نیز برای سومین ماه پیاپی کاهش یافت و به 1440 تا 1450 دلار در هر تن (DAP، نقدی) رسید. در این میان، فایبر اسراییلی بدون تغییر از ماه ژوئن، 1420 دلار در هر تن (CIF) به فروش رسید.

طبق داده‌های شاخص قیمت chemOrbis، به‌طور میانگین، برتری قیمتی ترکیه بر بازار پلی‌پروپیلن وارداتی چین بعد از رسیدن به 100 دلار در هر تن در اواسط ژوئن، به 62 دلار در هر تن بازگشت.

در بازار وارداتی، بازه کلی رافیا 10 تا 20 دلار در هر تن کاهش یافت و 1650 تا 1720 دلار در هر تن (ex-warehouse، مالیات بر ارزش‌افزوده) گزارش شد. یکی از تاجران گفت: «فروش ما علیرغم فصل اوج تبادلات اندک است. تعدادی از تولیدکنندگان کیف ادعا داشتند که برای این ماه و حتی در برخی موارد برای ماه اوت وضعیت مناسبی خواهند داشت.»

در این میان، تعدادی از خریداران فایبر اشاره داشتند که فعالیت‌های تجاری در بخش‌های جنوبی کشور باوجود کاهش ظرفیت‌ها مناسب نیست. آن‌ها اظهار داشتند که: «فعالیت‌های تجاری با توجه به فصل تابستان اندک است و انتظار نداریم که تقاضا تا پیش از اوت بهبود یابد. مصرف محدود است که این امر در میان فروشندگان پلی‌پروپیلن رقابت ایجاد می‌کند.»

معامله‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند که اگر مقاومت خریداران در میان عرضه کافی تداوم یابد، بازار پلی‌پروپیلن به روند نزولی خود ادامه دهد. یکی از توزیع‌کنندگان اظهار داشت: «در حال حاضر ترکیه در مقایسه با چین سود بهتری را ارائه می‌کند. بنابراین، احتمال می‌رود قیمت‌ها با تغییرات بیشتری مواجه شوند.»

سرخط خبرها

  • تلاش فروشندگان سعودی برای تغییر قیمت‌ها بی‌نتیجه شد
  • برتری قیمتی در برابر چین نزدیک به 62 دلار رسید
  • قیمت پلی‌پروپیلن رافیا داخلی به کمترین میزان خود در سه‌ماهه اخیر رسید
  • پیشنهادهای قیمتی کمتر از سوی خریداران
  • انتظارات از تخفیفات بیشتر خبر می‌دهد
  • رافیا داخلی (دلار در هر تن): 1650 تا 1720 (ex-warehouse)
  • پلی‌پروپیلن وارداتی سعودی (دلار در هر تن): رافیا 1300 تا 1330 / فیبر 1320 تا 1340 (CIF)
ارسال نظر