کد خبر : 42133

پیش بینی ها از بازار پتروشیمی ایران؛

انتظار افزایش قیمت پایه پلیمرها/ رکود دنباله دار در بازار مصرف

بازار مصرف این محصولات در شرایط فعلی دچار رکود شدید بوده و کشش کافی برای افزایش نرخ را ندارد

انتظار افزایش قیمت پایه پلیمرها/ رکود دنباله دار در بازار مصرف

پتروتحلیل- در هفته منتهی به ۱۴ دسامبر  قیمت برخی از محصولات پلیمری در بازار چین روندی صعودی داشته و سایر کالاها روندی با ثبات داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت ها در بازار ترکیه کاملا کاهشی بوده و محموله های ارسالی از سوی ایران هم همگی روندی کاهشی داشتند. برخی از گروه های کالایی نیز در بازار منطقه GCC اندکی کاهش داشته و برخی دیگر با ثبات بوده اند.

در مقابل نرخ دلار در سامانه نیما صعودی بوده و افزایش نرخی نزدیک به ۷ درصد داشته است که بسیار زیاد است. با توجه به اینکه کاهش قیمت های جهانی شدت کمتری یافته است و در برخی بازارهای مهم همچون چین برخی از کالاها افزایش یافته است، این افزایش شدید دلار باعث افزایش شدید قیمت های پایه خواهد شد  و همانطور که در جدول مشخص است انتظار می رود تمامی محصولات پلیمری در این هفته افزایش نرخ را تجربه کنند.

این در حالی است که بازار مصرف این محصولات در شرایط فعلی دچار رکود شدید بوده و کشش کافی برای افزایش نرخ را ندارد. بیشترین کاهش نرخ در بازارهای آسیایی برای پلی پروپیلن نساجی و با 35 دلار در بازار ترکیه بوده است.

پس از آن پلی اتیلن سبک خطی قرار دارد که این کالا نیز 25 دلار کاهش را در بازار ترکیه تجربه کرده و به 1015 دلار به ازای هر تن تحویل این کشور رسیده است. در نتیجه این کالاها از پتانسیل افزایش نرخ کمتری نسبت به سایر محصولات برخوردار هستند، زیرا افت قیمت جهانی بخشی از اثرات افزایش نرخ دلار را خنثی می کند.  پلی اتیلن سنگین بادی و فیلم نیز به ترتیب با 20 و 28 دلار افزایش در بازار چین روبه رو بوده اند که این موضوع موجب می شود این کالاها از پتانسیل افزایش نرخ بیشتری نسبت به سایر گروه های کالایی برخوردار باشند.

 

 

ارسال نظر