کد خبر : 42089

تاثیر محدود افزایش نرخ دلار آمریکا بر واردات پلیمر ترکیه از ماه ژانویه تا اکتبر؛

آیا هنوز تقاضای خرید برای واردات پلیمر در بازار وجود دارد؟/پایان سال 2018 چگونه خواهد بود؟

در اثر بحران قیمت ارز در ترکیه، میزان واردات ماهانه پلیمر این کشور کاهش‌های سنگین 30 تا 37 درصدی را در ماه‌های آگوست، سپتامبر و اکتبر ثبت کرده، اما درکل، میزان واردات از ژانویه‌ تا اکتبر نشانگر کاهش مختصر 5/6 درصدی سال به سال است

آیا هنوز تقاضای خرید برای واردات پلیمر در بازار وجود دارد؟/پایان سال 2018 چگونه خواهد بود؟

پتروتحلیل- اطلاعات ما نشان می‌دهد کل واردات پلیمر ترکیه در 10 ماه نخست سال 2018 به حدود 4 میلیون تن رسیده. تاثیری که تغییر نرخ ارز در بازار ماه اکتبر داشت دوام پیدا کرده، اما آن‌طور که داده‌ها نشان می‌دهند میزان این تاثیر بر مقدار کل واردات محدود بوده است. 

کاهش بیش از 40 درصدی ارزش لیر ترکیه در ماه آگوست، جبران 26 درصدی

در پی بالا گرفتن تنش‌های سیاسی و اقتصادی، لیر ترکیه در ماه آگوست امسال به پایین‌ترین ارزش خود در برابر دلار آمریکا رسید، یعنی زمانی که کاهشی بیش از 40 درصدی را در مقایسه با ماه جولای ثبت کرد و کاهش آن در مقایسه با ابتدای سال به رقمی بیش از 80 درصد رسید. با وجود این، از اوایل ماه سپتامبر، تا حدودی این کاهش را جبران کرده و در دو ماه اخیر 26 درصد رشد داشته است. 

آیا هنوز تقاضای خرید برای واردات پلیمر در بازار وجود دارد؟

اگرچه در اثر بحران قیمت ارز در ترکیه، میزان واردات ماهانه پلیمر این کشور کاهش‌های سنگین 30 تا 37 درصدی را در ماه‌های آگوست، سپتامبر و اکتبر ثبت کرده، اما درکل، میزان واردات از ژانویه‌ تا اکتبر نشانگر کاهش مختصر 5/6 درصدی سال به سال است.

کاهش مختصر در میزان واردات پلی پروپیلن و پلی اتیلن سبک در دوره‌ی ژانویه تا اکتبر

در 10 ماه نخست امسال، پلی پروپیلن و پلی اتیلن سبک محصولاتی بودند که کمتر از سایرین از بحران ارز لطمه خوردند. 

میزان کل واردات هموپلیمر پلی پروپیلن شاهد کاهش مختصر 4 درصدی نسبت به سال گذشته بود، و کل واردات پروپیلن کوپلیمر این کشور کاهش سال به سال 4/6 درصدی داشت.

ضمناً، واردات پلی اتیلن سبک نسبت به سال گذشته تقریباً بدون تغییر بود چراکه ارقام به‌دست‌آمده نشانگر کاهش کمتر از 1 درصدی واردات از ژانویه‌ تا اکتبر بوده است.

واردات پلی اتیلن سبک خطی رکورد زد

همچنین، اطلاعات نشان می‌دهد برخلاف دیگر پلیمرها، واردات پلی اتیلن سبک خطی ترکیه در 10 ماه نخست سال 2018 نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش داشته و به 420 هزار تن رسیده که از سال 2000 تاکنون بالاترین رقم ثبت‌شده محسوب می‌شود.

پلی اتیلن سنگین، پی وی سی، پلی استایرن، آکریلونیتریل بوتادین استایرن بیشترین لطمه را خوردند

از سوی دیگر، واردات پلی اتیلن سنگین و پی وی سی حدود 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته؛ این دو محصول در ماه اکتبر به‌ترتیب 34 و 49 درصد کاهش سال‌ به سال را ثبت کرده‌اند.

در خصوص آکریلونیتریل بوتادین استایرن و پلی استایرن نیز باید گفت، میزان کل واردات نشانگر کاهشی حدوداً 13 درصدی نسبت به همین دوره در سال 2017 است.

پایان سال 2018 چگونه خواهد بود؟

روشن است زمانی که اطلاعات مربوط به ماه‌های نوامبر و دسامبر منتشر شوند، مقداری کاهش در میزان واردات کل پلیمر ترکیه در سال 2018 مشاهده خواهد شد. با وجود این، با توجه به میزان واردات در ده ماه نخست سال، یعنی زمانی که پیش‌بینی می‌شد دوران سخت و دشوار بحران به پایان برسد، و همین‌طور بهبود اخیر ارزش لیر ترکیه، احتمالاً میزان کاهش سالانه‌ی واردات چندان زیاد نخواهد بود.

ارسال نظر