کد خبر : 41019

افزایش نگرانی های معامله کنندگان پلیمر ترکیه پس از خروج آمریکا از برجام؛

بازرسی از بانک های ترکیه ای که با ایران تجارت دارند

احتمال این است که چین واردات ایران را محدود نخواهد کرد و این روزنه بسیار مهمی برای بازار پتروشیمی ایران خواهد بود، اگرچه احتمالا واقعیت این است که شرایط حمل و نقلی پیچیده خواهد شد

بازرسی از بانک های ترکیه ای که با ایران تجارت دارند

پتروتحلیل- معامله کنندگان پلی اتیلن و پلی پروپیلن ترکیه امیدوار بودند که امسال، سال کم مخاطره تری نسبت به سال 2017 که درگیری های گوناگون سیاسی منجر به کاهش میزان قیمت ها بود، باشد، اما اقتصاد آهسته و اتفاقات جفرافیایی سیاسی جهانی کار ها را مختل کرده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، پس از شروع قدرتمند امسال، سرعت اقتصاد ترکیه با وجود کاهش ارزش لیر، و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ناگهانی در ماه ژوئن و تدوام شرایط پیچیده سیاست خارجی، کاهش یافت.

آخرین اتفاقات سیاسی جهان، بدبینی بسیاری از معامله کنندگان بازار را بیشتر کرده است.

علیرغم عدم رضایت جهانی، رئیس جمهور آمریکا در این هفته تصمیم گرفت تا از برجام در جهت جلوگیری از جاه طلبی های هسته ای ایران خارج شود، که این اتفاق می تواند منتج به تحریم های جدیدی علیه این کشور شود.

منابع گفتند که این حرکت رئیس جمهور آمریکا برای پلیمر ترکیه اثری منفی خواهد داشت، اگرچه معامله کنندگان دیدگاه های متفاوتی درمورد وسعت پیامد های این تصمیم داشتند.

اگرچه آمریکا تنها کشوری است که خواهان اعمال مجدد تحریم ها بر روی ایران است و احتمال نمی رود که دولت ترکیه در این تصمیم از آن ها حمایت کند، این تحریم ها می تواند شرایط خروج محموله ها از ایران را پیچیده کند.

واکنش اولیه معامله کنندگان ترکیه متفاوت بود، و اکثر آن ها به این امر اشاره داشتند که بانک ها هنوز از اختصاص اعتبار برای محموله های ایرانی ممانعت می کنند، اگرچه بسیاری از خریداران با وجود محدودیت به فعالیت خود ادامه دادند.

تدابیر معمولا شامل ارسال محموله ها و یا پرداخت وجوه از کشور دیگر می شود.

یکی از تاجران گفت: «تحریم برداشته شد (بعد از توافق هسته ای 2015) اما سیستم مالی به گونه ای بود که گویی تحریم هنوز سر جای خود هستند.»

«همه از طریق عمان یا دبی خرید می کردند.»

اگرچه، نشانه های موجود است که مقررات بین المللی در حال بستن این مسیر های تجاری می باشد.»

یکی از منابع گفت: «ما مطلع هستیم که چندین بانک ترکیه ای که برای تجارت ایران ترکیه استفاده می شوند تحت بازرسی هستند.»

«بنابراین بانک های ترکیه بیشتر مراقب خواهند بود.»

تعدادی از معامله کنندگان آسوده خاطر تر بودند، و اشاره داشتند که تعداد زیادی از تحریم ها اخیرا برداشته شده بود، با این وجود که بسیاری در بازار به معامله در شرایط قبلی باوجود تحریم ها عادت داشتند.

یکی از معامله کنندگان گفت: «به تحریم ها عادت می کنیم، چیز جدیدی نیست.»

علیرغم این، از قبل مشکلاتی بر سر راه هست که از معاملات مستقیم بین ایران و ترکیه جلوگیری میکند.

تصمیم اخیر دولت ایران در تک نرخی کردن ارز فرصت های صادراتی را محدود کرده است و همچنین تعدادی از خریداران تمایلی به معامله با نرخ تعیین شده ندارند.

یکی از تاجران پلی پروپیلن گفت: «نرخ رسمی و نرخ بازار یک مشکل است. صادرکنندگان نمی خواهند نرخ رسمی را بپذیرند.»

محموله ها در طی هفته های گذشته در بین کشور ها جابجا شده اند اما چشم انداز تحریم های آمریکا تعدادی از معامله کنندگانی را حاضر به گیر افتادن در قوانین پیچیده تجارت بین الملل نیستند را از دور خارج کرده است.

یکی از منابع گفت: «برنامه داشتم تا برخی از محموله های ایرانی را به ترکیه منتقل کنم، اما الان باید صبر کنم. نمی خواهم با مشکلی مواجه شوم.»

دیگر طرفین توافق هسته ای همچون اروپا و چین، که می خواهند در این توافق باقی بمانند، قصد دارند تا به فعالیت های خود ادامه بدهند، و این امر ممکن است حساسیت ها را در میان معامله کنندگان بازار کاهش دهد.

قرار است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران، در پایان این هفته به چین سفر کند و در هفته آتی به بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا برود.

در حال حاضر عدم اطمینان از شدت تحریم های جدید آمریکا مانعی بزرگ است.

یکی از تاجران گفت: «پای بسیاری از شرکت های تجاری آسیایی، اروپایی و آمریکایی وسط است، بنابراین بهتر است تا درگیر این مسئله نشوی.»

در حال حاضر، نگرانی بلند مدت این است که ایران یکی از صادرکنندگان اصلی پلی اتیلن سنگین است، و پیدا کردن جایگزین در کوتاه مدت کار دشواری خواهد بود.

فروشندگان آمریکایی باوجود آغاز فعالیت اخیر بسیاری از واحد های جدید پلی اتیلن، به طور بالقوه می توانند از این قضیه سود ببرند.

در کوتاه مدت، فروشندگان ایرانی که با محدودیت های مشابه تجاری در سال های قبل مواجه بوده اند، سعی داشتند تا خوشبین بمانند.

با توجه به تقاضای ضعیف و قیمت پایین، بسیاری از آن ها از ارسال محموله به ترکیه دست کشیده اند.

احتمال این است که چین واردات ایران را محدود نخواهد کرد و این روزنه بسیار مهمی برای بازار پتروشیمی ایران خواهد بود، اگرچه احتمالا واقعیت این است که شرایط حمل و نقل پیچیده خواهد شد.

پیچیدگی کلی جهانی و مسائل داخلی، بازار پلیمر را به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

یکی از معامله کنندگان ترک، جو محصور جامعه تجاری را این گونه شرح داد: «در حال حاضر، از موقعیت اقتصادی و سیاسی آسی شده ایم.»

 

ارسال نظر