کد خبر : 40914

برنامه‌های چین برای افزایش تعداد تعرفه‌های ضد دامپینگ محصولات شیمیایی وارداتی در سال 2018

اگر تعرفه‌های ضد دامپینگ اعمال شود و اگر سنگین باشند، احتمالاً تولیدکنندگان آکریلونیتریل بوتادین رابر کره‌ای و ژاپنی صادرات به بازارهای دیگر آسیا همچون بازار جنوب شرقی آسیا و هند را در نظر بگیرند

برنامه‌های چین برای افزایش تعداد تعرفه‌های ضد دامپینگ محصولات شیمیایی وارداتی در سال 2018

پتروتحلیل- چین قصد دارد تا تعرفه‌های ضد دامپینگ بیشتری را بر محصولات شیمیایی وارداتی در سال جاری در میان تشدید تنش‌های تجاری با آمریکا اعمال کند، اما تا الآن تغییر اساسی در جو بازار محصولات موردنظر به وجود نیامده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، معامله‌کنندگان بازار در حال بررسی تأثیرات بلندمدت این تعرفه‌ها هستند.

چین در روز چهارشنبه تعرفه‌های 106 محصول آمریکایی را تا 25 درصد افزایش داد، اما زمان دقیقی برای اعمال این تعرفه‌ها ارائه نداد.

این تعرفه 25 درصدی شامل پلی‌اتیلن متوسط، تمام گرید های پلی‌اتیلن سبک و اکثر گرید های پلی‌اتیلن سبک خطی می‌شود.

مقامات چین ساعاتی بعدازاینکه آمریکا تعرفه‌های 1300 محصول صنعتی چین که شامل محصولات شیمیایی و وسایل نقلیه موتوری می‌شود را تا 25 درصد افزایش داد، افزایش تعرفه‌ها بر محصولات آمریکایی را اعلام کردند.

چین پیش‌ازاین در سه‌ماهه اول، تعرفه‌های ضد دامپینگ جدیدی بر تعدادی از محصولات شیمیایی را اعلام کرده بود، که شامل بیسفنول آ و استایرن مونومر می‌شود، و در کنار آن‌ها 5 محصول دیگر در فهرست وزارت بازرگانی کشور در انتظار تصمیم نهایی هستند. 

وزارت بازرگانی کشور در 4 آوریل، تعرفه‌های ضد دامپینگ بوتیل گلیکول و بوتیل دی گلیکول ساخت آمریکا و اتحادیه اروپا را افزایش داد.

در مقایسه با وضع موجود، چین 4 تعرفه ضد دامپینگ را درمجموع در سال‌های 2015،2016و 2017 نهایی کرد.

بعدازاینکه چین در ژوئن سال گذشته بررسی‌های خود را آغاز کرد، از 13 فوریه امسال تعرفه‌های ضد دامپینگ اولیه را بر استایرن مونومر کره جنوبی، تایوان و آمریکا اعمال کرد. انتظار می‌رود تصمیم نهایی در مورد تعرفه‌های ضد دامپینگ در ژوئن امسال منتشر شود.

یکی از تاجران گفت، قیمت‌های استایرن وارداتی از سال 2017 از محموله‌های داخلی بیشتر بوده‌اند و اضافه کرد، با اعمال تعرفه‌های ضد دامپینگ، احتمال دارد تولیدات صنعت داخلی استایرن به میزان بیش از نیاز برسد.

وزارت بازرگانی در 28 فوریه، تعرفه‌های ضد دامپینگ 9/7 درصدی را بر بیسفنول آ شرکت تایلندی PTT Phenol و نرخ 31 درصدی را بر دیگر تولیدکنندگان تایلندی نهایی کرد و این تعرفه‌ها از 6 مارس اعمال شدند.

تقاضای وارداتی بیسفنول آ در چین از آن موقع تابه‌حال ضعیف بوده است و هم‌زمان فعالیت تجاری به‌واسطه شکاف گسترده خریدوفروش نامناسب بوده است.

تعرفه‌های ضد دامپینگ اولیه بر بیسفنول آ وارداتی از شرکت PTT Phenol در نوامبر سال 2017، 10/1 درصد بود. بررسی‌های ضد دامپینگ بر واردات مواد خام از تایلند در مارس 2017 آغاز شد.

طبق داده‌های آیسیس، قیمت‌های نقدی بیسفنول آ در 30 مارس 2018، در رقم 1635 دلار در هر تن (CFR چین) قرار گرفت، که از میزان ماه گذشته با رقم 1655 دلار در هر تن (CFR) مقداری کمتر بود.

اگرچه، انتظار می‌رود تعطیلی برنامه‌ریزی‌شده واحدها در آینده نزدیک روند بازار بیسفنول آ را کاهشی کند، و از سوی دیگر پیش از تعطیلات «روز سر زدن به مردگان» در چین و تایوان از روز 4 تا 6 آوریل، اشتهای خرید کاهش یافته است.

علاوه بر این، افزایش ظرفیت صنایع پایین‌دستی همچون واحد پلی کربنات Wanhua chemical در شهر یانتای با ظرفیت تولید 70000 تن در سال می‌تواند میل به تقاضا را برای مواد خام افزایش دهد.

پیش از بررسی‌های تعرفه ضد دامپینگ، واردات بیسفنول آ از تایلند معاف از مالیات بود.

گستره تعرفه‌های ضد دامپینگ بر بیسفنول آ وارداتی از تایوان، کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور از 4/7 تا 37/1 درصد است.

بعدازآن در صنایع بالادستی، وزارت بازرگانی چین در 26 مارس تحقیقات خود را بر فنول وارداتی از آمریکا، اتحادیه اروپا، کره جنوبی، ژاپن و تایلند آغاز کرد که این امر، تعدادی از واردات کنندگان چینی را مجبور کرد تا به بررسی خاورمیانه به‌عنوان منبعی برای محموله‌های بین‌المللی فنول بپردازند.

انتظار می‌رود این بررسی‌ها تا 26 مارس 2019 تکمیل شود، اما ممکن است به مدت 6 ماه افزایش پیدا کنند.

تاجران فنول مستقر در چین گفتند که، این بررسی‌ها منجر به ترس کوتاه‌مدتی در بازار نشده‌اند اما به افزایش کوتاه‌مدت قیمت‌های داخلی منتج خواهند شد.

جدا از موضوع فنول، چین همچنین بررسی‌های جدیدی در مورد تعرفه‌های ضد دامپینگ ارتودی کلرو بنزن وارداتی از ژاپن و هند را در سال جاری آغاز کرده است، درحالی‌که پنج محصول شیمیایی دیگری که در حال حاضر تحت بررسی هستند منتظر قوانین خود می‌باشند.

از این پنج محصول، 4 مورد آن برای عرضه‌کنندگان آمریکایی است. منابع بازار گفتند که با توجه به تشدید تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین، اعمال تعرفه‌های ضد دامپینگ بر روی این چهار محصول قطعی است.

در این میان، بررسی‌های ضد دامپینگ بر آکریلونیتریل بوتادین رابر وارداتی از کره جنوبی و ژاپن، هنوز ادامه دارد.

یکی از تولیدکنندگان آکریلونیتریل بوتادین رابر ژاپنی گفت: «با توجه به اینکه بررسی‌ها هنوز ادامه دارد، خیلی زود است که در مورد تأثیرات آن بر روی بازار صحبت کنیم.»

طبق گفته مقامات چینی، فرآیند بررسی‌های ضد دامپینگ یک‌ساله است و انتظار می‌رود که تصمیم نهایی در نوامبر 2018 و یا حتی با افزایش 6 ماه، در می 2019 اعلام شود.

طبق گفته تولیدکنندگان آکریلونیتریل بوتادین رابر شمال شرق آسیا، در حال حاضر، قیمت‌های وارداتی این محصول تحت تأثیر قرار نگرفته‌اند.

معمولاً آکریلونیتریل بوتادین رابر ژاپنی گرید برتر است و عمدتاً مشتریانی با قراردادهای بلندمدت را تأمین می‌کند درحالی‌که معمولاً آکریلونیتریل بوتادین رابر کره‌ای به‌صورت نقدی به فروش می رسد.

تعرفه های ضد دامپینگ منقضی شده تحت بررسی

 

 

 

1. نونیل فنول

هند، تایوان

تحت بررسی، اعمال تعرفه ضد دامپینگ ادامه پیدا میکند

تعرفه ضد دامپینگ 5 ساله در 28 مارس منقضی شد

2. رزورکسینول

آمریکا، ژاپن

تحت بررسی، اعمال تعرفه ضددامپینگ ادامه پیدا میکند

تعرفه ضد دامپینگ 5 ساله در 22 مارس منقضی شد

 

 

 

 

 

 

 

محصولاتی که در انتظار قانون گذاری در سال 2018 هستند

 

 

 

بوتیل رابر هیدروژن زدایی شده

آمریکا، اتحادیه اروپا، سنگاپور

تحت بررسی

بررسی از 30 آگوست 2017 اغاز شده است

هیدروژن لدید

آمریکا، ژاپن

تحت بررسی

بررسی از 16 اکتبر 2017 آغاز شده است

مونو اتانول آمین

آمریکا، عربستان سعودی، مالری، تایلند

تحت بررسی

بررسی از 30 اکتبر 2017 آغاز شده است

آکریلونیتریل بوتادین رابر

ژاپن، کره جنوبی

تحت بررسی

بررسی از 9 نوامبر 2017 آغاز شده است

بوتانول

آمریکا، مالزی، تایوان

تحت بررسی

بررسی از 29 دسامبر 2017 آغاز شده است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محصولاتی که در سال 2018 تحت بررسی هستند

 

 

 

فنول

آمریکا، اتحادیه اروپا، کره جنوبی، ژاپن، تایلند

تحت بررسی

بررسی ها از 26 مارس آغاز شد

ارتو دی کلرو بنزن

ژاپن، هند

تحت بررسی

بررسی ها از 23 ژانویه آغاز شد

 

 

 

 

 

محصولاتی که تعرفه ضد دامپینگ آن در سال 2018 به پایان میرسد

 

 

 

تولویدین

اتحادیه اروپا

تعرفه ضد دامپینگ از 28 ژوئن 2013 تا 27 ژوئن 2018

 

بیسفنول آ

ژاپن، کره جنوبیف سنگاپور، تایوان

تعرفه ضد دامپینگ از 30 آگوست 2013 تا 28 آگوست 2018

 

پی وی سی

آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، تایوان

تعرفه ضد دامپینگ از 28 سپتامبر 2015 تا 27 سپتامبر 2018

 

متیل اتیل کتون

ژاپن، تایوان

تعرفه ضد دامپینگ از 21 نوامبر 2013 تا 20 نوامبر 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر