کد خبر : 40803

تعهدات سنگین پی وی سی سازها و ادامه سلف فروشی در بازار؛

چرا خریداران نسبت به دریافت محموله های پی وی سی تمایلی ندارند؟

به نظر می رسد اکثر خریداران پی وی سی در هفته های اخیر در حال ذخیره سازی محموله ها هستند و با توجه به افت مکرر ارزش ریال در مقابل دلار، سعی می کنند تا نقدینگی خود را به کالا تبدیل کنند

چرا خریداران نسبت به دریافت محموله های پی وی سی تمایلی ندارند؟

پتروتحلیل- تعهدات سنگین پی وی سی سازها همچنان سبب شده تا عرضه پی وی سی در هفته جاری به صورت سلف ادامه داشته باشد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که تولید پی وی سی در پتروشیمی های پی وی سی ساز به جز آبادان با تمام ظرفیت دنبال  می شود.

گر چه جهت بازار پی وی سی افزایش را نشان می دهد، اما حجم اندک معاملات سبب ایجاد رکود در بازار ایران شده است.

این در حالی است که همواره در ماه مارچ، قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی به ثبات می رسید، اما امسال روندی متفاوت نسبت به سال گذشته در پیش گرفته شده است. به طوری که قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی افزایشی است و پیشنهادها به هند حدودا 1020 تا 1040 دلار در هر تن و در هفته جاری اعلام شده است.

همچنین پیشنهاد پی وی سی هانوا به 1100 دلار در هر تن برای هند رسیده است. این در حالی است که منابع تامین کننده پی وی سی در آسیای جنوب شرقی، تایوان و کره پیش تر حاضر بودند، پی وی سی را با قیمت های ارزان تر به هند بفروشند.

در بازار ایران هم قیمت پی وی سی به مرز 4 هزار و 600 تومان به صورت تحویل بندر برای دو پتروشیمی اروند و بندرامام رسیده است، این در حالی است که قیمت دلار روندی صعودی در پیش گرفته ، افزایش قیمت پی وی سی نیز در هفته جاری 20 دلار در هر تن در هند رقم خورده است.

البته پتروشیمی اروند از روز پنج شنبه در حال تحویل تعهدات خود با بیست روز تاخیر است، به نظر می رسد پتروشیمی بندرامام در تحویل پی وی سی به خریداران روند بهتری را طی می کند.

با این حال انتظار می رود رشد قیمت پایه پی وی سی با توجه به افزایش ها در بازار جهانی، همچنان در هفته آینده ادامه دار باشد، این در حالی است که با افزایش مستمر قیمت پی وی سی در بازار داخل، از تعداد مصرف کنندگان واقعی در حال کاسته شدن است. به گفته بازرگان در حال حاضر بازار پی وی سی می تواند به دو شکل برای خریداران در این حوزه سودآور باشد، روش اول صادرات پی وی سی و روش دوم نیز ذخیره سازی محموله هاست.

به نظر می رسد اکثر خریداران پی وی سی در هفته های اخیر در حال ذخیره سازی محموله ها هستند و با توجه به افت مکرر ارزش ریال در مقابل دلار، سعی می کنند تا نقدینگی خود را به کالا تبدیل کنند.

اشباع بازار داخل از پی وی سی و بی رغبتی 50 تا 60 درصد خریداران نسبت به تحویل محموله هایی که حواله آنها توسط پی وی سی سازها اعلام می شود، دلایل محکمی برای اثبات این ادعاست.

ارسال نظر