کد خبر : 40326

هر کیلو پی وی سی در 45 روز گذشته 250 تومان گران شد؛

پتانسیل رشد قیمت پی وی سی در بازار ایران دیده می شود

در بازار پی وی سی همچنان مصرف کنندگان گرید 60 (دارویی ها) با کمبود این محصول مواجه هستند، قیمت گرید 60 در بازار داخلی به 4 هزار و 600 تومان رسیده است و با توجه به رطوبت بالای بندرامام، این مجتمع قادر به تغییر خط تولید گرید 65 خود به گرید 60 نیست

پتانسیل رشد قیمت پی وی سی در بازار ایران دیده می شود

پتروتحلیل- با وجود عدم تحرک در بازار پی وی سی ایران، اکثر کارشناسان این حوزه متفق القول هستند که پتانسیل رشد در این بازار دیده می شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که قیمت دلار مبادله ای و آزاد در بازار ایران نیز افزایش یافته و به مرز 3 هزار و 900 تومان نزدیک می شود.

در بازارجهانی نیز همواره شاهدیم که قیمت پی وی سی از جولای افزایش می یابد و تا پایان ماه نوامبر روند بازار مثبت است، در دسامبر و ژانویه نیز به ثبات می رسد و در فوریه روندی کاهشی دارد و در ماه می به کمترین رقم می رسد.

در حال حاضر قیمت پی وی سی در هند 1000 تا 1010 دلار در هر تن و در چین به صورت فوب 960 تا 970 دلار در هر تن گزارش شده است.

یک تاجر در این باره می گوید: پیش بینی می شود قیمت پی وی سی تا محدوده 1150 دلار در هرتن افزایش یابد.

این در حالی است که باران های موسمی در 10 روز آینده در هندوستان متوقف خواهد شد و بنابراین حجم تقاضا در هندوستان افزایش خواهد یافت.

به گفته معامله گران بازار هندوستان و پاکستان، حجم تقاضای پی وی سی را افزایش خواهند داد.

نگاهی به بازار داخلی ایران نیز نشان می دهد که در 45 روز گذشته قیمت پی وی سی در بازار داخلی در حدود 250 تومان در هر کیلو افزایش یافته است.

از سوی دیگر قیمت پایه پی وی سی ها نیز در حال افزایش است، به طوری که در مدت یاد شده به میزان 160 تا 170 تومان در هر کیلو شاهد رشد قیمت پی وی سی بودیم.

یک تولیدکننده در این باره گفت: در حال حاضر قیمت پی وی سی خلیج فارس 920 تا 950 دلار در هر تن است، اگر مبنای قیمت دلار را 3 هزار و 900 در نظر بگیریم، پی وی سی هنوز جای افزایش قیمت را دارد و احتمال می رود که در هفته آینده قیمت پایه این کالا 50 تا 80 تومان در هر کیلو گران شود. این در حالی است که پیشنهادات قیمتی در خلیج فارس 15 دلار در هر تن گران شده است.

در همین حال یکی از قدیمی ترین تولیدکننده های پی وی سی در ایران با نصف ظرفیت مشغول به فعالیت است، گفته می شود برخی از تعهدات خود را به خریداران انجام نداده و بابت قیمت خوراک به تعدادی از شرکت ها بدهکار است. برخی از معامله گران هم از فروش پی وی سی این تولیدکننده به تعاونی ها خبر می دهند.

با این حال 3تولید کننده دیگر پی وی سی در ایران با ظرفیتی بالا در حال تولید پی وی سی هستند و در ماه گذشته 2 تا از آنها توانسته است 18 هزارتن پی وی سی صادر کرده اند.

البته در بازار پی وی سی همچنان مصرف کنندگان گرید 60 (دارویی ها) با کمبود این محصول مواجه هستند، قیمت گرید 60 در بازار داخلی به 4 هزار و 600 تومان رسیده است و با توجه به رطوبت بالای بندرامام، این مجتمع قادر به تغییر خط تولید گرید 65 خود به گرید 60 نیست.

یک تاجر در این باره گفت: برای تغییر خط تولید گرید 65 به 60 نیاز به کاهش رطوبت تا میزان 35 درصد است، از این رو به نظر می رسد تا نیمه دوم مهرماه تغییر خط تولید برای بندرامام میسر نخواهد شد.

 

ارسال نظر