کد خبر : 40672

عرضه های محدود از سوی ایران؛

عقب افتادن سطح تقاضا از روند افزایش نرخ پلی پروپیلن در ترکیه

گرید رافیای ایران در نرخ 1180 دلار در هر تن (CPT شامل 6/5 درصد عوارض گمرکی، نقد) معامله شد و قیمت‌های گرید فیبر از این منبع نیز با 10 تا 20 دلار افزایش همراه بودند و به 1200 تا 1230 دلار در هر تن (با شرایط فروش یکسان) رسیدند

عقب افتادن سطح تقاضا از روند افزایش نرخ پلی پروپیلن در ترکیه

پتروتحلیل- در ترکیه، محدودیت در عرضه یک هفته دیگر نیز به افزایش نرخ‌ها کمک کرد و معامله‌کنندگان نیز پیش از تصمیم‌گیری درخصوص انجام خرید، عمدتاً تمرکز خود را به نمایشگاه بین المللی صنعت پلاستیک اوراسیا که ششم تا نهم دسامبر در استامبول برگزار شده معطوف کرده‌اند. یکی از معامله‌کنندگان اظهار داشت: «سطح موجوی انبارها به وضوح کاهش داشته است اما این مسئله ناشی کاهش سهمیه‌های تخصیصی است و نه تقاضای بالا.»

به گزارش «پتروتحلیل»، پلی پروپیلن گرید رافیا در بازار داخلی 5 دلار افزایش داشت و به 1475 تا 1530 دلار در هر تن (با شرایط ex-warehouse، نقد و شامل مالیات بر ارزش افزوده) رسید.

در بازار واردات، قیمت‌ها با مقداری افزایش در هر دو سمت بازه همراه بودند. پلی پروپیلن گرید رافیا عربستان سعودی 20 دلار بالا رفت و به 1160 تا 1190 دلار در هتن (CIF، نقد، شامل 6/56 درصد عوارض) رسید و  گرید فیبر نیز 10 تا 30 دلار افزایش داشت و به 1180 تا 1210 دلار (با شرایط فروش یکسان) رسید. گرید رافیای ایران در نرخ 1180 دلار در هر تن (CPT شامل 6/5 درصد عوارض گمرکی، نقد) معامله شد و قیمت‌های گرید فیبر از این منبع نیز با 10 تا 20 دلار افزایش همراه بودند و به 1200 تا 1230 دلار در هر تن (با شرایط فروش یکسان) رسیدند.

توزیع‌کننده‌ای اظهار داشت: «به جز یکی از تولیدکنندگانی که توانست مقادیر محدودی ارسال کند، عرضه‌ی دیگری از جانب ایران صورت نگرفته‌ است.» گرید فیبر کره‌ی جنوبی (شامل 1 درصد عوارض گمرکی) با نرخ 1270 دلار در هر تن (CIF، نقد) عرضه شد.

در خصوص منابع معاف از عوارض نیز همانطور که انتظار می‌رفت قیمت‌های گرید فیبر مصری برای ماه دسامبر معادل 1280 تا 1290 دلار در هر تن (DAP) اعلام شدند که نسبت به قیمت‌های اواخر ماه نوامبر با 30 تا 40 دلار افزایش همراه بودند. قیمت‌های اعلام شده از جانب منبعی از جنوب اروپا برای گرید رافیا و فیبر ماه دسامبر معادل 1040 یورو (1227 دلار) در هر تن (CIF، نقد) بود. فروشنده‌ای اظهار داشت: «هنوز از طرف مصرف‌کنندگان خود بازخوردی دریافت نکرده‌ایم. ما در نمایشگاه نسبت به وضعیت تقاضا در بازار مطلع خواهیم شد.»

معامله‌کنندگان بیان کردند که بازار پلی پروپیلن از پلی اتیلن وضعیت بهتری دارد و در طول روزهای آتی به دلیل محدودیت در عرضه، افزایش‌های بیشتری نیز اتفاق خواهد افتاد. با وجود این، افزایش چندان چشمگیری اتفاق نخواهد افتاد و برخی تبدیل‌کنندگان نیز با توجه به تعطیلات کریسمس به وضعیت نامناسب صادرات اشاره می‌کنند. برخی معامله‌کنندگان اظهار داشتند نبود تقاضا از جانب اروپا و همچنین عدم گردش وجوه ممکن است افزایش‌های بیشتر در نرخ‌های آتی را محدود سازد.

ارسال نظر