کد خبر : 32792

پیش بینی های متفاوت از بازار پلی پروپیلن در فوریه

پتروتحلیل- بازار پلی پروپیلن در ترکیه پیش از اعلام قیمت های ماه فوریه شاهد تخصیص تخفیف های بیشتری بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، یکی از تولیدکنندگان جهانی گفته است: «ما فعالانه پلی پروپیلن خود را ارائه نمی کنیم زیرا قیمت هایمان در این بازار مناسب نیستند. اخیرا تنها توانسته ایم به مشتریانی که با آن ها قرارداد داریم محصولاتمان را بفروشیم.»

پلی پروپیلن گرید رافیا وارداتی از عربستان سعودی (CIF، مشمول ۵/۶ درصد عوارض گمرکی) با ۲۰ دلار کاهش در هر دو بازه به ۸۰۰ تا ۸۳۰ دلار در هر تن رسیده است. پلی پروپیلن گرید فیبر از تولیدکنندگان این منطقه با شرایط فروش یکسان در بازه پایینی شاهد ۱۰ دلار کاهش بوده و به ۸۴۰ تا ۸۵۰ دلار در هر تن رسیده است.

یکی از تاجران استدلال کرده است: «برخی از عرضه کنندگان ثابت در خاورمیانه محصولاتشان را عرضه نمی کنند که در بطور معمول این امر باید موجب افزایش قیمت ها شود. با این وجود به سبب پایین بودن تقاضا قیمت ها در حال کاهش هستند.» پلی پروپیلن گرید رافیا وارداتی از هند به صورت (CIF، با ۳ درصد عوارض) با ۵۰ دلار کاهش در بازه پایینی به ۸۲۰ تا ۸۸۰ دلار در هر تن رسیده است. به گفته یکی از تاجران پلی پروپیلن گرید رافیا وارداتی از روسیه به صورت (CIF با ، ۵/۶ درصد عوارض) با سقوط به پایین تر از مرز ۸۰۰ دلار در رقم ۷۹۰ دلار در هر تن معامله شده است.

در همین حال در اوایل ژانویه قیمت های پلی پروپیلن از این منبع ۸۸۰ دلار در هر تن گزارش شده بود. در این میان قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیا وارداتی از برزیل به صورت (CIF با ۵/۶ درصد عوارض) با ۳۰ دلار کاهش از اوایل ژانویه به ۸۰۰ دلار در هر تن رسیده است. شنیده شده قراردادی با رقم ۷۷۰ دلار در هر تن برای این محصول منعقد گردیده، اگرچه تا زمان انتشار این خبر این مسئله بطور گسترده تأیید نشده است. به گزارش «پتروتحلیل»، پلی پروپیلن گرید فیبر وارداتی از ایران به صورت (CPT، با ۵/۶ درصد عوارض) با کاهش ۱۰ دلار در بازه پایینی به ۸۴۰ تا ۸۸۰ دلار در هر تن رسید.

قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیا و فیبر وارداتی از مصر (DAP، بدون عوارض) با کاهش ۵۰ دلاری در این هفته نسبت به اوایل ماه ژانویه به ترتیب ۸۷۰ تا ۸۸۰ دلار و ۹۲۰ دلار در هر تن بوده است. در بازار توزیع، عرضه کافیِ پلی پروپیلن گرید رافیا و کاهش قیمت ها در بازار واردات بر این بازار برای کاهش قیمت های فشار وارد می کند. پلی پروپیلن گرید رافیا (ex-warehouse، شامل مالیات بر ارزش افزوده) در بازار داخلی در مجموع ۲۰ تا ۳۵ دلار دیگر کاهش یافته و به ۱۰۳۰ تا ۱۱۱۵ دلار در هر تن رسیده است.

پیش بینی ها برای قیمت های ماه فوریه در میان معامله کنندگان متفاوت است و اکثر آنان تأیید می کنند باتوجه به افزایش جزئی قیمت های نفت خام تا رقم ۳۲ دلار در هر بشکه، انتظار نمی رود قیمت های پلی پروپیلن شاهد کاهش چشمگیری باشند. برخی معتقدند باتوجه به اینکه قیمت های نفت در پایین ترین رقم های خود در چند سال اخیر قرار دارد و بازار محصولات نهایی نیز وضعیت مناسبی ندارد، قیمت ها در ماه آتی همچنان کاهش یابند. بعلاوه کاهش ۶۰ یورویی قیمت های پروپیلن در اروپا موجب قوت گرفتن این نظر می شود. با این وجود، به نظر دیگر معامله کنندگان، ممکن است قیمت ها در این بازار به ثبات برسند؛ مخصوصا اگر چین پس از تعطیلات سال نو خرید کردن را از سر بگیرد. محاسبات تئوریک نشان می دهند که برترین قیمت ها در بازار پلی پروپیلن ترکیه نسبت به بازار چین از بین رفته است. در این میان در حالیکه باتوجه به نزدیکی تعطیلات انتظار تغییرات چشمیگری نمی رفت، قیمت های پلی پروپیلن در بازار وارداتی چین افزایش یافتند. با این حال وضعیت این بازار در میان مدت در رابطه با پایدار بودن این افزایش قیمت، نامشخص می باشد.

قیمت های مرجع خاورمیانه پلی پروپیلن گرید رافیا: ۷۹۰ تا ۸۰۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در بازه پایینی و کاهش ۲۰ دلاری در بازه بالایی) پلی پروپیلن گرید فیبر: ۸۳۰ تا ۸۴۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در بازه پایینی و کاهش ۱۰ دلاری در بازه بالایی) ایران پلی پروپیلن گرید رافیا: ۸۲۰ تا ۸۴۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در هر دو بازه) پلی پروپیلن گرید فیبر: ۸۳۰ تا ۸۵۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در بازه پایینی و کاهش ۱۰ دلاری در بازه پایینی)

ارسال نظر