کد خبر : 40359

افزایش 40 یورویی پروپیلن در اروپا؛

پتکیم ترکیه، پلی پروپیلن را گران کرد

معامله‌کنندگان پیش بینی می‌کنند که روند افزایشی تا آینده‌ی نزدیک و حتی کمی دورتر سیر خود را حفظ کند. با وجود این، این مسئله که درخواست‌های ابتدایی برای افزایش قیمت‌ها حاصل شود یا خیر مورد بحث است

پتکیم ترکیه، پلی پروپیلن را گران کرد

پتروتحلیل- همانطور که در تحلیل هفتگی گذشته پیش بینی کردیم، به دنبال روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای جهانی و افزایش 40 یورو در هر تنی در معاملات پروپیلن در اروپا، برخی از فروشندگان پلی پروپیلن در ترکیه قیمت‌های خود را افزایش دادند.

به گزارش «پتروتحلیل»، شرکت پتکیم نرخ‌های خود برای گریدهای مختلف پلی پروپیلن را 30 دلار در هر تن افزایش داد و این مسئله به روند افزایشی موجود کمک کرد. با این حال، به نظر می‌رسد افزایش‌های اخیر از قیمت‌های ابتدایی اعلام‌شده در هفته ماقبل تعطیلات نیز بیشتر باشد.

در بازار واردات، یکی از تاجران بزرگ از هفته ماقبل تعطیلات تاکنون قیمت‌های پلی پروپیلن گرید رافیا و پلی پروپیلن گرید فیبر سعودی خود را 60 دلار در هر تن افزایش داده است. بازه‌های کلی قیمت برای پلی پروپیلن عربستان سعودی با 20 تا 60 دلار افزایش به 1160 تا 1200 دلار در هر تن برای گرید رافیا و 1170 تا 1230 دلار در هر تن برای گرید فیبر (هر دو CIF ترکیه، مشمول 6/5 درصد عوارض، نقد) رسید.

قیمت‌های پلی پروپیلن گرید فیبر ایرانی نیز با 10 دلار افزایش در بازه‌ی پایینی و بالایی به 1160 تا 1190 دلار در هر تن (CPT/FCA، مشمول 6/5 درصد عوارض) رسید. پلی پروپیلن گرید فیبر مصری نیز با 50 تا 70 دلار افزایش به 1300 تا 1320 دلار در هر تن (DAP، نقد) رسید. در این میان، پلی پروپیلن گرید رافیا روسی نیز 75 تا 80 دلار افزایش یافت و معادل 1200 دلار در این میان (CIF، مشمول 6/5 درصد عوارض گمرکی) قیمت‌گذاری شد. یکی از معامله‌کنندگان اشاره کرد که معامله‌ای در بازه‌ی بالای قیمت‌های مذکور صورت نگرفته است و هنوز مذاکراتی هم انجام نشده است چراکه هنوز تمام معامله‌کنندگان از تعطیلات طولانی‌مدت خود بازنگشته‌اند.

در بازار داخلی، قیمت‌های پلی پروپیلن گرید رافیا با 15 تا 30 دلار افزایش به 1465 تا 1545 دلار در هر تن (شامل مالیات بر ارزش افزوده) رسید.

یکی از تولیدکنندگان نخ فرش (بی سی اف) اظهار داشت: «قیمت‌ها 50 تا 60 دلار در هر تن افزایش داشته‌اند اما ممکن است معاملات در نرخ کمتری حل و فصل شوند.» همچنین، خریداران که در ماه گذشته نیازهای خود تامین کرده‌اند برنامه دارند مقابل قیمت‌های کنونی مقاومت و یا میزان خریدهای خود در ماه سپتامبر را محدود کنند.

یکی از توزیع‌کنندگان اشاره کرد: «انتظار داریم تقاضای مناسب‌تری برای پلی پروپیلن گرید رافیا ببینیم چراکه بسیاری از خریداران این فراورده خریدهای خود تا دوره پس از تعطیلات به تعویق انداخته بودند و خریداران پلی پروپیلن گرید فیبر نیز قبل از آغاز تعطیلات نیازهای‌شان را تامین کرده بودند.

معامله‌کنندگان پیش بینی می‌کنند که روند افزایشی تا آینده‌ی نزدیک و حتی کمی دورتر سیر خود را حفظ کند. با وجود این، این مسئله که درخواست‌های ابتدایی برای افزایش قیمت‌ها حاصل شود یا خیر مورد بحث است.

معامله‌کنندگان تاثیر احتمالی طوفان هاروی را به دقت درنظر گرفته‌اند چراکه تعداد زیادی از کارخانه‌های آمریکا در اثر این طوفان تعطیل شده‌اند و در نتیجه برای فروشندگان خارج از این کشور، فرصت‌های معاملاتی بیشتری برای مقصد‌های صادراتی پرشمار ایجاد شده است. طبیعتاً این مسئله ممکن است سهمیه‌های تخصیصی آنان به ترکیه را کاهش دهد.

 

ارسال نظر