کد خبر : 40579

تداوم تنش های خاورمیانه؛

نفت دوباره وارد فاز افزایش می شود

بسیاری از تحلیل گران بازار این فراخوان را مقدمه ای بر اقدامات احتمالی نظامی عربستان سعودی در آینده ای نزدیک دانسته اند که با توجه به وابستگی منافع کشورهای منطقه ابعاد آن می تواند غیر قابل پیش بینی باشد و امنیت عرضه انرژی در این منطقه را به خطر اندازد. علاوه بر این، دستیابی به توافقی مجدد برای ادامه برنامه کاهش تولید اوپک همچنان به قوت خود باقیست

نفت دوباره وارد فاز افزایش می شود

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته پس از سپری کردن روند صعودی چند روزه تحت تأثیر افزایش تعداد دکل های حفاری در ایالات متحده آمریکا اندکی کاهش یافت . بدین ترتیب، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه با ۴۱ سنت (۰/۶درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۶۳/۵۲دلار قرار گرفت.

همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه دسامبر نیز با ۴۳ سنت (۰/۸درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۶/۷۴ دلار تسویه شد. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه ژانویه به ۶/۵۴دلار به ازاء هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام در بازارهای بین المللی طی معاملات روز جمعه عمدتاً تحت تاثیر افزایش تعداد دکل های حفاری فعال در ایالات متحده آمریکا و پیش بینی های صورت گرفته در ارتباط با تولید نفت خام این کشور از سوی EIA با کاهش همراه بود. شرکت بیکر هیوز روز جمعه گزارش هفتگی تغییر در تعداد دکلهای حفاری ایالات متحده آمریکا را منتشر کرد که بر اساس این گزارش تعداد دکلهای حفاری نفتی فعال در این کشور در مقایسه با گزارش قبلی آن با ۹ واحد افزایش به ۷۳۸ حلقه رسید . لازم به توضیح است که تعداد دکلهای حفاری نفتی این کشور ظرف یکسال گذشته تا کنون ۲۸۶ حلقه افزایش داشته است.

از طرفی در گزارشی که توسط EIA منتشر شد، برای تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا در سال جاری میلادی به طور میانگین رقم ۹/۲ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است . این در حالیست که این مقدار در سال ۲۰۱۶ میلادی به طور میانگین ۸/۹ میلیون بشکه در روز بوده است. همچنین بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۸ میلادی تولید بی سابقه روزانه ۱۰ میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است. قابل ذکر است که آمار بالاترین میانگین تولید سالیانه نفت خام ایالات متحده آمریکا مربوط به سال ۱۹۷۰ میلادی است که رقم ۹/۶ میلیون بشکه در روز را به ثبت رسانیده است.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده میانگین هفتگی تولید نفت خام این کشور ۹/۶۲ میلیون بشکه در روز که در مقایسه با آخرین گزارش هفتگی ماه اکتبر ۶۷ هزار بشکه در روز افزیش داشته است که بیشتر میزان تولید از ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون است. علاوه بر عوامل مذکور نباید تاثیر افزایش موجودی نفت خام آمریکا در گزارش منتشر شده در هفته گذشته بر معاملات روز جمعه نادیده گرفت. موجودی نفت خام در این گزارش بیش از ۲/۲ میلیون بشکه افزایش داشته که با توجه به غلبه آثار تنش های ژئوپلیتیک بوجود آمده در منطقه خاور میانه طی هفته گذشته،تاثیرات آن چندان مشهود نبود .

علی رغم متغیر های کاهنده فوق الذکر به نظر می رسد که شرایط فعلی بازار در نهایت قیمت ها را به روند افزایشی خود بازخواهد گرداند. پیش بینی می شود که تداوم تنش های اخیر در خاورمیانه که در رأس آن عربستان سعودی قرار گرفته نقش تاثیرگذاری درسوق دادن دوباره قیمت ها به روندی افزایشی داشته باشد. کما اینکه در روز پنج شنبه با انتشار خبری مبنی بر فراخوانده شدن شهروندان کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و بحرین از لبنان از طرف دولتهای آنها توانست قیمت های نفت خام WTI و برنت درروز پنج شنبه را به ترتیب ۰/۶ و۰/۷ درصد افزایش دهد.

بسیاری از تحلیل گران بازار این فراخوان را مقدمه ای بر اقدامات احتمالی نظامی عربستان سعودی در آینده ای نزدیک دانسته اند که با توجه به وابستگی منافع کشورهای منطقه ابعاد آن می تواند غیر قابل پیش بینی باشد و امنیت عرضه انرژی در این منطقه را به خطر اندازد. علاوه بر این، دستیابی به توافقی مجدد برای ادامه برنامه کاهش تولید اوپک همچنان به قوت خود باقیست.

با توجه به اعلام موافقت ضمنی در اظهارات اخیرکشورهای عضو اوپک مبنی بر تمدید دوره زمانی کاهش تولید برای حداقل نه ماه پس از پایان توافق فعلی، انتظار می رود که این موضوع در نشستی که قرار است در ۳۰ ام ماه جاری میلادی در وین برگزار شود، مورد توافق این کشورها قرار گیرد. لازم به توضیح است که توافق فعلی ، کشورهای عضو و غیر عضو این سازمان را متعهد به کاهش روزانه ۱/۸ میلیون بشکه از مجموع تولیدات خود می کند که تا پایان ماه مارس سال ۲۰۱۸ معتبر است.

ارسال نظر