کد خبر : 40569

رالی قیمت‌های نفت

علائم اخیر کاهش عرضه و کند شدن روند تولید نفت شیل آمریکا، از شکل گیری یک فضای خوش بینانه برای قیمت نفت حمایت کرده و منجر به شکستن دامنه قیمتی ۵۰ تا ۵۵ دلار قیمت نفت‌خام آمریکا شده است

رالی قیمت‌های نفت

پتروتحلیل- به دنبال سرکوب‌های اخیر درعربستان توسط محمد بن سلمان ولیعهد این کشور و کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و در تنگنا واقع شدن بازار جهانی نفت، روز دوشنبه بازار نفت شاهد یک جهش ۳/۵ درصدی در قیمت نفت‌خام بود.

به طوری که شاخص‌های قیمت نفت‌خام به بالاترین سطح خود از اوایل ژوئیه ۲۰۱۵ دست یافتند. بدین ترتیب، در نخستین روز هفته جاری، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه با ۲/۲۰ دلار (۳/۵ درصد) جهش، در سطح بشکه ای ۶۴/۲۷ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه دسامبر نیز با ۱/۷۱ دلار (۳ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۵۷/۳۵ دلار تسویه گردید. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت به ۶/۹۹ دلار به ازاء هر بشکه رسید.

به گفته Rob Haworth استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در بانک Wealth Management ، صرف نظر از اینکه جهش قیمت نفت در اثر ناآرامی‌های عربستان یا کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و یا تمدید توافق کاهش تولید اوپک باشد؛ ولی به هر حال ما شاهد افزایش دامنه نوسانات قیمت نفت هستیم. 
در حالی که در هفته های اخیر علائم کاهش عرضه نفت‌خام در بازار جهانی ظاهر شده بود، روز دوشنبه به دنبال ناآرامی‌های داخلی عربستان که در اواخر هفته گذشته روی داد و سرکوب‌های اخیر جمعی از شاهزادگان، وزیران و دولتمردان این کشور که گفته می‌شود در مقابله با فساد این گروه، توسط ولیعهد عربستان انجام شد؛ منجر به بیشترین افزایش روزانه قیمت نفت‌خام آمریکا در نزدیک به یک سال گذشته شد.

دستگیری‌های عربستان که به قول یکی از مقامات رسمی این کشور فاز اول برنامه سرکوب بوده است، یکی دیگر از سری اقدامات چشمگیر محمد بن سلمان برای تمرکز بیشتر قدرت در دستان وی محسوب می شود. به گفته John Kilduff یکی از شرکای صندوق پوشش ریسک Again Capital ، ولیعهد عربستان موفق به تحکیم قدرت خود شده است و این اقدامات وی (به عنوان حامی اصلی تمدید قرارداد کاهش عرضه اوپک) در جهت تحکیم قدرت، به طور آشکارا اثر تحکیم قدرت و نقش وی در کاهش مازاد عرضه جهانی نفت را نشان می‌دهد.

در حال حاضر، تحلیل گران معتقدند که عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت دنیا، به هیچ عنوان قصد تغییر سیاست خود که در جهت افزایش قیمت‌های نفت‌خام است را ندارد. شایان ذکراست که اصلاحات شاهزاده محمد بن سلمان شامل برنامه فروش پنج درصد از سهام شرکت نفتی دولتی آرامکو در سال آتی است و در این شرایط، دستیابی به سطوح بالاتر قیمت نفت به نفع بازار سرمایه این کشور است. 
علاوه برمشکلات داخلی عربستان، روز شنبه گزارش شد که یک موشک بالستیک پس از طی نمودن مسافت ۵۰۰ مایلی از یمن به شرق مهمترین فرودگاه ریاض اصابت کرده است. روز یکشنبه نیز یکی از شاهزادگان عربستان در نزدیکی مرز یمن و در یک سانحه سقوط هلیکوپتر کشته شد و علت این سانحه نیز ناشناخته باقی مانده است. این عوامل، تنش‌های خارجی عربستان را نیز تشدید نمود. افزایش تنش‌های این کشور با همسایگانش، ریسک‌های ژئوپلیتیک منطقه را افزایش داده است. این موضوع به نوبه خود در روز دوشنبه باعث به وجود آمدن حق مرغوبیت ناشی از ریسک‌های ژئوپلیتیک روی قیمت نفت شد.

در این میان، بازار جهانی نفت بخشی از روند فزاینده قیمت نفت را مدیون احتمال زیاد تمدید توافق کاهش سقف تولید اعضای اوپک و غیراوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ است. بر همین اساس به نقل از CNBC، روز شنبه وزیر نفت عربستان پس از دیدار با وزرای نفت روسیه، ازبکستان و قزاقستان، اعلام کرد که هنوز بخش قابل توجهی از کار در جهت کاهش عرضه جهانی نفت وجود دارد. به زعم تحلیل گران، سخنان وی اشاره بر تمدید توافق کاهش سقف تولید دارد. بر اساس اظهارات وزیر نفت نیجریه به رویترز، این کشور نیز تا زمانی که شرایط مناسبی فراهم است از تمدید این توافق حمایت می کند. 
عامل دیگر در افزایش قیمت نفت، کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکاست. روز جمعه، بر اساس گزارش بیکر هیوز تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در هفته گذشته با ۸ حلقه کاهش به ۷۲۹ حلقه افت کرد. این میزان کاهش در تعداد دکل‌ها قابل توجه می‌باشد و نشانه کاهش تولید و عرضه نفت شیل آمریکاست، در حالی که تقاضای نفت خام آمریکا نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

به عقیده Phil Flynn تحلیل گر ارشد بازار در موسسه Price Futures Group، علائم اخیر کاهش عرضه و کند شدن روند تولید نفت شیل آمریکا، از شکل گیری یک فضای خوش بینانه برای قیمت نفت حمایت کرده و منجر به شکستن دامنه قیمتی ۵۰ تا ۵۵ دلار قیمت نفت‌خام آمریکا شده است. وی اضافه کرد که با لحاظ جمیع اهداف و دلایل، به هر حال هم اکنون مازاد عرضه نفت در بازار از بین رفته است و وارد مرحله رالی قیمت‌های نفت شده‌ایم و هم اکنون مدتی است که شاهد آن هستیم.

ارسال نظر