کد خبر : 40498

شرایط جذاب بازار نفت برای تولیدکنندگان نفت شیل

در حالی که تحلیل گران پیش‌بینی کرده بودند که میزان موجودی نفت‌خام ذخایر آمریکا درهفته منتهی به ۱۳ اکتبر تنها ۴/۲ میلیون بشکه کاهش یابد، داده‌های API روز سه شنبه نشان داد که میزان کاهش موجودی ذخایر نفت‌خام آمریکا ۷/۱۳ میلیون بشکه بوده است

شرایط جذاب بازار نفت برای تولیدکنندگان نفت شیل

پتروتحلیل- روز سه‌شنبه جو ناشی از تنش بین دولت مرکزی عراق و دولت کردستان در بازار نفت حاکم بود و قیمت نفت با افزایش اندکی نسبت به روز گذشته، در بالاترین حد خود از سه هفته گذشته تثبیت شد.

بدین ترتیب، در نخستین روز هفته جاری، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر با ۶ سنت (۰/۱درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۸/۸۸ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه نوامبر نیز با ۱ سنت افزایش، در سطح بشکه ای ۵۱/۸۸ دلار تسویه شد.

پس از بازپس‌گیری سرحدات شمالی عراق از کردها توسط دولت بغداد در روز سه شنبه و علی رغم اینکه مقامات رسمی این کشور مدعی هستند که میادین نفتی کرکوک به طور معمول به کار خود ادامه می دهند، اما همچنان قیمت نفت از حق مرغوبیتی ناشی از ریسک تنش‌های منطقه برخوردار است. با این وجود، به عقیده John Kilduff یکی از شرکای Asian Capital LLC، حق مرغوبیت ناشی از جنگ عراق و کردستان در حال فروکش است. بنابراین، احتمالاً به زودی در غیاب عوامل دیگری که می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود، قیمت نفت اندکی کاهش خواهد یافت. 
در حالی که تحلیل گران پیش‌بینی کرده بودند که میزان موجودی نفت‌خام ذخایر آمریکا درهفته منتهی به ۱۳ اکتبر تنها ۴/۲ میلیون بشکه کاهش یابد، داده‌های API روز سه شنبه نشان داد که میزان کاهش موجودی ذخایر نفت‌خام آمریکا ۷/۱۳ میلیون بشکه بوده است. این درحالیست که با پایان فصل تابستان همانطور که انتظار می رفت، موجودی ذخایر بنزین و میان تقطیرها افزایش یافته است.

شایان ذکر است این میزان کاهش در سطح موجودی ذخایر نفت‌خام آمریکا اگر توسط EIA در روز چهارشنبه تأیید گردد، از اواسط ماه اوت بیشترین میزان کاهش ثبت شده بوده است. اما به عقیده مدیر تحقیقات مشاورانIAF در هیوستون، با وجود روند امیدوار کننده کاهش سطح موجودی ذخایر آمریکا در هفته های اخیر قیمت نفت واکنش متناسبی نشان نداده و این موضوع به نوعی دلسرد کننده است. 
در واقع، کاهش میزان موجودی ذخایر آمریکا زمانی می تواند شاخص واقعی نمایانگر نزدیک شدن بازار نفت به تعادل باشد که همزمان با کاهش میزان تولید و صادرات نفت آمریکا اتفاق بیافتد؛ در غیر این صورت چنانچه تولید و صادرات آمریکا افزایش یافته و به سمت بازارهای جهانی روانه گردد، بازهم بازار را با مازاد عرضه مواجه خواهد کرد و مجدداً قیمت در بازار تحت فشار قرار خواهد گرفت. با این وجود، روز سه شنبه پس از اینکه قیمت WTI در بازار نایمکس در سطح ۵۱/۸۸ دلار درهر بشکه تسویه شد، با انتشار سطح موجودی ذخایر آمریکا توسط API، قیمت WTI تا نزدیک به ۵۲ دلار در هر بشکه افزایش یافت. 
در حالی که تحت تأثیر ریسک های ژئوپلیتیک در روزهای اخیر، قیمت WTI مجالی برای نفس تازه کردن در دامنه بالای ۵۰ دلار یافته است اما تحلیل گران بر این باورند که شرایط فعلی منجر به جذاب شدن بازار برای تولید کنندگان نفت شیل آمریکا شده است.

به عقیده Fraser تحلیل گر Schneider Electric، سطح بالای قیمت های WTI به شدت نگران کننده است؛ چون عاملی برای افزایش تعداد دکل ها و رشد بیشتر تولید و در نتیجه فشار مجدد روی قیمت WTI خواهد شد. وی اضافه کرد، تا زمانی که بازار از واکنش تولید آمریکا به افزایش قیمت‌ها اطمینان دارد، ما باید انتظار فروکش کردن هر روند افزایش قیمتی را داشته باشیم. تحلیل گر ارشد انرژی Interfax Energy نیز معتقد است که فعالان بازار با دقت روند افزایشی تولید و صادرات نفت شیل آمریکا را زیر نظر دارند و این عامل مهمی در محدود کردن رشد قیمت نفت محسوب می شود.

ارسال نظر