کد خبر : 40531

نگرانی هایی درباره مشکلات کردستان عراق هنوز وجود دارد؛

پیش‌بینی ادامه روند افزایشی قیمت نفت

دو شرکت بزرگ خدمات میادین نفتی آمریکا، بیکر هیوز و شلومبرگر دلیل اصلی کاهش فعالیت‌های حفاری در منطقه پرمیان را بی میلی کاوشگران نفت در آمریکای شمالی برای افزایش بودجه حفاری بر اساس گزارش های سود خود، می دانن

پیش‌بینی ادامه روند افزایشی قیمت نفت

پتروتحلیل- روز سه‌شنبه با تأکید مجدد عربستان مبنی بر ادامه تلاش‌های خود برای کمک به بازگرداندن تعادل به بازار نفت و انتشار گزارش API مبنی بر کاهش موجودی ذخایر بنزین و فرآورده های میان تقطیر آمریکا، بازار شاهد صعود قیمت نفت‌خام بود.

بدین‌ترتیب، در دومین روز هفته جاری، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر با ۹۶سنت (۱/۷درصد) افزایش، در سطح بشکه‌ای ۵۸/۳۳ دلار قرارگرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه دسامبر نیز با ۵۷ سنت (۱/۱درصد) افزایش، به بالاترین مقدار خود از اواسط آوریل دست یافت و در سطح بشکه‌ای ۵۲/۴۷ دلار تسویه شد.

علی‌رغم کاهش اندک قیمت نفت برنت در روز دوشنبه، انتشار داده‌های گزارش هفتگی API در روز سه‌شنبه، مبنی برکاهش شدید موجودی ذخایر بنزین و فرآورده های میان تقطیر آمریکا به ترتیب به میزان ۵/۷۵ و ۴/۹۵ میلیون بشکه؛ موجبات تقویت بازار نفت را فراهم کرد.

اگر چه جیمیز ویلیامز پژوهشگر موسسه WTRG Economics معتقد است کاهش موجودی ذخایر در این فصل از سال به دلیل کاهش نرخ بهره برداری پالایشگاه ها طبیعی است، اما وی نیز ازعان داشت چنانچه گزارش هفتگی دولت نیز کاهش موجودی ذخایر را تأیید کند، رالی قیمت روز چهارشنبه همچنان ادامه خواهد داشت. شایان ذکر است در همین حال گزارش API نشان می‌دهد که موجودی نفت‌خام آمریکا ۵۱۹ هزار بشکه افزایش یافته درحالیکه موجودی نفت‌خام کوشینگ ۵۵ هزار بشکه کاهش یافته که کمترین مقدار از ماه اوت است.

دو شرکت بزرگ خدمات میادین نفتی آمریکا، بیکر هیوز و شلومبرگر دلیل اصلی کاهش فعالیت‌های حفاری در منطقه پرمیان را بی میلی کاوشگران نفت در آمریکای شمالی برای افزایش بودجه حفاری بر اساس گزارش های سود خود، می دانند. 
در همین حال اوپک نیز اعلام کرد که ماه آینده جلسه‌ای به منظور تصمیم گیری در خصوص تمدید توافق کاهش سقف تولید برگزار خواهد کرد و طی این جلسه بدنبال برنامه‌ریزی برای جلوگیری از اشباع مجدد بازار نفت و سقوط مجدد قیمت‌ها پس از پایان این توافق خواهند بود. طی کنفرانسی که روز سه‌شنبه برگزار گردید وزیر انرژی عربستان (بزرگترین صادرکننده نفت دنیا) اعلام کرد که این کشور از هیچ تلاشی برای بازگرداندن سطح ذخایر کشورهای صنعتی به متوسط پنج ساله آن فروگذار نخواهد کرد. با توجه به تاکید عربستان بر نیاز به تلاش بیشتر برای بازگرداندن تعادل به بازار، تحلیل‌گر ارشد Price Futures Group، فلاین معتقد است این سخنان احتمالا نشانه تصمیم بر تمدید مجدد توافق کاهش سقف تولید اوپک است.

به عقیده Bart Melek رئیس استراتژی کالای جهانی در موسسه TD Securities نیز، اوپک توافق مذکور را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید خواهد کرد. فلاین معتقد است که این بار بازار اعتبار اوپک و همپیمانانش و تاثیر گذاری آنها را باور کرده است تا جایی که با وجود اینکه طی شب گذشته قیمت نفت درحال کاهش بود، روز سه‌شنبه سخنان وزیر انرژی عربستان، جان تازه‌ای به بازار نفت بخشید.

وزیر انرژی عربستان همچنین اشاره کرد که کندی روند تولید نفت شیل آمریکا نشانگر افزایش اندک روند تولید نفت‌خام آمریکا است. این موضوع برای فعالان بازار که از جبران تلاش‌های کاهش سقف تولید اوپک و هم پیمانانش توسط آمریکا واهمه داشتند، دلگرم کننده بود. به باور فلاین حقیقت اقتصاد نفت شیل و کاهش تولید سرانه هر چاه، ثابت کرده است که حداقل در حال حاضر تولید کنندگان آمریکایی قادر به افزایش تولید خود نیستند. 
در همین حال جو ناشی از تنش های میان دولت مرکزی عراق و دولت کردستان نیز همچنان بر تقویت بازار نفت اثر گذار است. این در حالی است که داده‌ها نشان می‌دهد میزان جریان نفت از کرکوک به بندر جیحان به ۳۰۰ هزار بشکه در روز بالغ شده است. یکی از تحلیلگران Tyche Capital Advisors معتقد است به نظر می‌رسد حق مرغوبیت ناشی از ریسک‌های ژئوپلیتیک منطقه در حال حاضر بین ۱ تا ۲ دلار در هر بشکه باشد. 
عامل دیگری که پیش‌بینی ادامه روند افزایشی قیمت نفت را تقویت می کند، افزایش تقاضای جهانی است. به طوری که Gene McGillian مدیرتحقیقات بازار Tradition Energy معتقد است انتظارات افزایش تقاضا، منجر به افزایش سطح قیمت نفت می‌شود. وی همچنین عنوان کرده است که اگر چه هنوز نگرانی هایی پیرامون مشکلات کردستان عراق وجود دارد اما هدایتگر اصلی قیمت‌های بازار توافق کاهش سطح تولید اوپک است.

ارسال نظر