کد خبر : 40516

با نزدیک شدن قیمت های جهانی نفت خام به ۶۰ دلار در هر تن؛

تولید نفت شیل مقرون به صرفه می شود

بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که با نزدیک شدن قیمت های جهانی نفت خام به ۶۰ دلار به ازاء هر بشکه، تولید نفت شیل در اکثر حوزه های نفتی این کشور مقرون به صرفه می شود

تولید نفت شیل مقرون به صرفه می شود

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز جمعه عمدتاً تحت تأثیر تلاشهای اوپک برای تداوم کاهش تولید نفت خام و همچنین کاهش تعداد دکل های حفاری در ایالات متحده آمریکا، افزایش یافت. بدین ترتیب، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر در این روز با ۵۲ سنت (۰/۹درصد) افزایش ، در سطح بشکه ای ۵۷/۷۵ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه نوامبر نیز با ۱۸ سنت (۰/۴درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۱/۴۷ دلار تسویه گردید. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۵/۹۱ دلار در هر بشکه رسید.

تلاشهای اخیر اوپک و اظهارات دبیر کل این سازمان مبنی بر ادامه سیاست های کاهش تولید و اثر گذاری این سیاست ها بر بازگشت تعادل به بازار و همچنین تداوم کاهش تعداد دکلهای فعال حفاری در ایالات متحده آمریکا، توانست به حفظ روند افزایشی قیمت ها در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته کمک شایانی کند. تقریباً تمامی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک بر ادامه سیاست های کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی اتفاق نظر دارند.

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، روز پنج شنبه در کنفرانس نفت و پول در لندن اظهار داشت که: انتظار می رود تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۲۰ از ۱۰۰ میلیون بشکه درروز فراتر رود و تا سال ۲۰۴۰ به ۱۱۱ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. در حال حاضر، پیش بینی تقاضا برای سال ۲۰۱۷ میلادی به طور متوسط ۹۶/۸ میلیون بشکه درروز است. وی همچنین شتاب فعلی بازگشت تعادل به بازار را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت که با این روند، نگرانی های ناشی از رشد تولید نفت شیل در ایالات متحده آمریکا نیز رو به کاهش است. لازم به توضیح است که بر اساس پیش بینی های اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، انتظار می رود که تولید نفت شیل برای یازدهمین ماه متوالی در ماه نوامبر نیز با افزایش همراه باشد و مجموع تولید نفت شیل در ایالات متحده آمریکا را به روزانه ۶/۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که با نزدیک شدن قیمت های جهانی نفت خام به ۶۰ دلار به ازاء هر بشکه، تولید نفت شیل در اکثر حوزه های نفتی این کشور مقرون به صرفه می شود. با این شرایط، انتظار می رود مجموع تولید نفت خام این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی از ۱۰ میلیون بشکه در روز فراتر رود. شرکت ویتول (بزرگترین معامله گر نفتی در جهان)، محدوده ۵۰-۴۵ دلار به ازاء هر بشکه را برای قیمت های جهانی نفت خام در سال ۲۰۱۸ پیش بینی کرده است.

از طرفی، شرکت بیکر هیوز در گزارش هفتگی خود تعداد دکل های حفاری فعال در ایالات متحده آمریکا را برای سومین هفته متوالی با ۷ واحد کاهش ، ۷۳۶ حلقه اعلام نمود. در توضیح کاهش تعداد دکلهای حفاری در این گزارش، برخی از کارشناسان طوفانهای اخیر را تأثیر گذار می دانند. همچنین نباید تأثیرات تنش های اخیر بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان و همچنین گزارش هفته گذشته EIA در رابطه با کاهش موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا را در ادامه روند افزایشی قیمت ها نادیده گرفت. بر اساس اظهارات تأیید نشده یکی از شرکت های کشتیرانی، صادرات نفت خام اقلیم کردستان از بندر جیحان به ۲۱۶ هزار بشکه در روز کاهش یافته است، این در حالیست که این مقدار قبلاً ۶۰۰-۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

نیروهای عراقی، هفته گذشته کنترل دو میدان نفتی بزرگ در شمال غرب کرکوک را از پیشمرگه های کرد پس گرفتند و وزارت نفت عراق نیز اعلام کرد که تولید نفت از این میادین از روز جاری مجدداً از سر گرفته شود. از منظر تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها افزایش ریسک پذیری معامله گران در معاملات روز جمعه را به نمایش گذاشتند که در این ارتباط، برای نفت خام WTI به نظر می رسد که قیمت ها تمایل به نزدیک شدن به مقاومت سر سخت ۵۲/۵۰ دلار به ازاء هر بشکه را دارند که در صورت عبور، تا ۵۵ دلار به ازاء هر بشکه با محاسبات فعلی مقاومت دیگری پیش رو نخواهد داشت. با این وجود، در صورت برگشت قیمت ها، سطح حمایتی محکم ۵۱ دلار به ازاء هر بشکه را برای این نفت خام در نظر داریم. در ارتباط با شاخص برنت نیز با افزایش حجم معاملات و روند فعلی قیمت ها، مقاومت ۶۰ دلار به ازاء هر بشکه را پیش خواهد داشت.

ارسال نظر