کد خبر : 40483

تثبیت جایگاه چین در رده بزرگترین واردکننده نفت خام جهان؛

مقدمات بازگشت دوباره تحریم های نفتی تا شش ماه آینده

میانگین واردات چین طی ماههای ژانویه تا سپتامبر، روزانه ۸/۵ میلیون بشکه درروز بوده که موجب تثبیت جایگاه این کشور به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان شده است

مقدمات بازگشت دوباره تحریم های نفتی تا شش ماه آینده

پتروتحلیل-بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز جمعه عمدتاً تحت تأثیر انتشارداده های مربوط به افزایش واردات نفت خام چین وعدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته ای از سوی ایالات متحده آمریکا با افزایش همراه بود.

بدین ترتیب، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر با ۹۲سنت (۱/۶درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۷/۱۷ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه نوامبر نیز با ۸۵ سنت (۱/۷درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۱/۴۵ دلار تسویه شد. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۵/۴۴ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در بازارهای بین المللی با افزایش همراه بود که در این ارتباط، انتشار داده های مربوط به واردات نفت خام چین و عدم تأیید پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک در ارتباط با موضوع هسته ای، نقش بسزایی داشت. داده های منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین در روز جمعه نشان می دهد که واردات نفت خام این کشور در ماه سپتامبر، با حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش به رقم ۹/۰۴ میلیون بشکه در روز رسیده است که نشان دهنده افزایش ۱۳ درصدی واردات نفت خام این کشور در این ماه است. این داده ها همچنین نشان می دهد که میانگین واردات چین طی ماههای ژانویه تا سپتامبر، روزانه ۸/۵ میلیون بشکه درروز بوده که موجب تثبیت جایگاه این کشور به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان شده است.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، این افزایش در واردات عمدتاً در نتیجه افزایش ذخایر استراتژیک این کشور انجام پذیرفته است. لازم به توضیح است که چین از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون حدود ۲۴ میلیارد دلار صرف احداث مخازن استراتژیک خود نکرده است که در حال حاضر ۸۵۰ میلیون بشکه نفت خام را در خود جای داده اند. از طرفی، در روز جمعه بازار نظاره گر اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در رابطه با توافق هسته ای ایران بود.

دونالد ترامپ در این سخنرانی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۵ میلادی که تحت برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و شش قدرت جهانی به امضاء رسید را تأیید نکرد. بر اساس مصوبه کنگره ایالات متحده آمریکا، این توافق باید هر سه ماه یک بار به تأیید رئیس جمهور این کشور برسد.

لازم به ذکر است که تا قبل از این، ترامپ دو بار پایندی ایران به این توافق را مورد تأیید قرار داده بود. با برداشته شدن تحریم های بین المللی در پی این توافق، ایران توانسته تولید نفت خام خود را به بیش از ۳/۸ میلیون بشکه و صادرات خود را به بیش از ۲/۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. بسیاری از تحلیل گران و فعالان بازار بر این اعتقادند که استراتژی جدید ترامپ در مواجهه با ایران می تواند مقدمات بازگشت دوباره تحریم های نفتی را تا شش ماه آینده فرآهم آورد. علاوه بر موارد فوق الذکر، افزایش تنش ها بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق نیز در افزایش قیمت ها بی تأثیر نبوده است.

قابل ذکر است که اقلیم کردستان عراق روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام را از بندر جیهان به بازارهای جهانی صادر می کند. شرکت بیکر هیوز نیز روز جمعه گزارش هفتگی خود در رابطه با تعداد دکل های حفاری ایالات متحده آمریکا را منتشر کرد که نشان دهنده کاهش ۵ واحدی تعداد دکل های حفاری این کشور و رسیدن آن به رقم ۷۴۳ حلقه است . همچنین نباید از تأثیرات گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در معاملات چشم پوشی کرد.

در گزارش هفتگی EIA که در روز پنج شنبه و با یک روز تأخیر به دلیل تعطیلی روز دوشنبه منتشر شد، موجودی نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۶ اکتبر در حدود ۲/۸ میلیون بشکه کاهش داشته است. همچنین، براساس این گزارش، تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا با ۸۱ هزار بشکه در روز کاهش به رقم ۹/۴۸ میلیون بشکه درروز رسیده که البته به اذعان بسیاری از کارشناسان، این کاهش در تولید که بیشتر تحت تأثیر طوفان Nate بوده دوام چندانی نخواهد آورد و دوباره به روند افزایشی خود بر می گردد. بر اساس پیش بینی EIA، میانگین تولید نفت خام این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۹/۹ میلیون بشکه خواهد بود که در صورت تحقق، بیشترین میانگین تولید سالانه تاریخ این کشور را رقم خواهد زد.

ارسال نظر