کد خبر : 40452

نشانه های پایداری از بازگشت تعادل به بازار نفت

با اجرای توافق کاهش در تولید ازسال گذشته میلادی، نشانه های پایداری از بازگشت تعادل به بازار پدیدار گشته که برای تقویت و حفظ آن نیاز است تا در طول سال ۲۰۱۸ نیز برنامه کاهش تولید تداوم یابد که البته اکثریت اعضاء سازمان نیز بر این موضوع تأکید دارند

نشانه های پایداری از بازگشت تعادل به بازار نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز دوشنبه تحت تأثیر اظهارات دبیر کل اوپک مبنی بر تداوم سیاست های کاهش تولید در سال آینده میلادی، با اندکی افزایش همراه بود.

بدین ترتیب، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر در این روز با ۱۷ سنت (۰/۳درصد) افزایش ، در سطح بشکه ای ۵۵/۷۹ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه نوامبر نیز با ۲۹ سنت (۰/۶درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۹/۵۸ دلار تسویه شد. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۵/۸۶ دلار در هر بشکه رسید.

اظهارات محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک مبنی بر عزم جدی این سازمان برای تداوم سیاست های کاهش تولید در سال آینده میلادی قیمت نفت خام را در بازارهای بین المللی طی معاملات روز گذشته افزایش داد. وی اذعان داشت که با اجرای توافق کاهش در تولید ازسال گذشته میلادی، نشانه های پایداری از بازگشت تعادل به بازار پدیدار گشته که برای تقویت و حفظ آن نیاز است تا در طول سال ۲۰۱۸ نیز برنامه کاهش تولید تداوم یابد که البته اکثریت اعضاء سازمان نیز بر این موضوع تأکید دارند.

لازم به توضیح است که از حدود یکسال گذشته، کشورهای عضو و غیر عضو اوپک بر اساس توافق صورت پذیرفته روزانه ۱/۸ میلیون بشکه از حجم تولیدات خود را کاهش داده اند که البته این کاهش در تولید طی این مدت همراه با افزایش روزانه تقریباً ۲ میلیون بشکه در طرف تقاضا همراه بوده است. برخی خبرهای تأیید نشده حکایت از آن دارد که در نشست پیش رو که قرار است در ۳۰ نوامبر برگزار شود، ممکن است علاوه بر بحث و بررسی در رابطه با ادامه روند کاهش تولید در طول سال ۲۰۱۸ میلادی، مقداری بیشتر از ۱/۸ میلیون بشکه در روز جهت کاهش در تولید پیشنهاد گردد.

علاوه بر اظهارات دبیر کل اوپک، نباید توقف بیش از ۹۰ درصد تولید نفت خام حوزه خلیج مکزیک که در نتیجه آمادگی برای مواجهه با طوفان صورت پذیرفت را نادیده گرفت که البته با توجه به عدم وقوع خسارات جدی بر این بخش و احتمال بازگشت به وضعیت عادی تولید در سریع ترین زمان ممکن، تأثیرات آن چندان محسوس نبوده است. از طرفی، این احتمال وجود دارد که بیشتر پالایشگاههای حوزه خلیج مکزیک برای جبران توقف تولید خود که طی هفته های گذشته در نتیجه طوفان هاروی به وقوع پیوست، عملیات تعمیر و نگهداری سالیانه خود را به تأخیر اندازند.

از جمله این پالایشگاهها، پالایشگاه Port Arthur با ظرفیت پالایش روزانه ۲۲۵/۵ هزار بشکه است که به تازگی به مدار تولید بازگشته است. علی رغم متغیر های تقویت کننده فوق الذکر، بیان این نکته حائز اهمیت است که افزایش اختلاف قیمت شاخص نفت خام های برنت و WTI و حضور فعال تولید کنندگان نفت شیل در بازارهای فیوچرز به منظور پوشش ریسک فروش تولیدات خود، در نقش محرکی قوی برای افزایش تولید و صادرات نفت خام در ایالات متحده آمریکا مبدل گردیده است که با رشد بیشتر قیمت های جهانی نفت خام شاهد افزایش بیشتر در این فعالیت ها نیز خواهیم بود.

از منظر تحلیل تکنیکال، به نظر می رسد که قیمت ها تمایل به از دست دادن سطوح حمایتی ۵۵ و ۴۹ دلار به ازاء هر بشکه به ترتیب برای نفت خام های برنت و WTI دارند که در صورت از دست رفتن این حمایت ها، کاهش تا سطوح ۵۲/۵۰ و ۴۷/۵۰ دلار به ازاء هر بشکه دور انتظار نیست. در حال حاضر، فعالان بازار برای تعیین روند کوتاه مدت قیمت ها چشم انتظار گزارش های ماهانه و هفتگی اوپک و اداره اطلاعات انرژی آمریکا که به ترتیب طی امروز و فردا منتشر خواهد شد می باشند. ضمن این که نباید تأثیرات تصمیم ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در تقابل با بحران کره شمالی و توافق نامه هسته ای ایران را در چشم انداز قیمت ها بی اهمیت انگاشت.

ارسال نظر