کد خبر : 40386

خوشبینی تحلیل گران در بازار نفت

تحلیل گران در حال حاضر و حداقل با دید کوتاه مدت نسبت به افزایش قیمت های جهانی نفت خام خوش بین هستند کما اینکه افزایش اخبار مثبت نیز تا حدودی این دیدگاه را تأیید می کند

خوشبینی تحلیل گران در بازار نفت

پتروتحلیل-بهای جهانی نفت خام طی معاملات روز سه شنبه تحت تأثیر نگرانی ها در خصوص تداوم افزایش تولید نفت شیل در ایالات متحده آمریکا کاهش یافت . بدین ترتیب ، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر در معاملات این روز با ۳۴ سنت (۰/۶درصد) کاهش، بشکه ای ۵۵/۱۴ دلار تسویه شد. قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اکتبر با ۴۳ سنت (۰/۹درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۹/۴۸ دلار قرار گرفت. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه نوامبر به ۵/۲۴ دلار در هر بشکه رسید.

گزارش ماهانه منتشر شده توسط EIA در روز دوشنبه، نشان دهنده تداوم تولید نفت شیل در ایالات متحده آمریکا در سال جاری میلادی است و انتظارات برای تداوم این روند برای دهمین ماه متوالی در اکتبر را افزایش داده است. براساس این گزارش، انتظار می رود تولید نفت شیل از ۷حوزه اصلی این کشور در ماه اکتبر ۷۹ هزار بشکه در روز افزایش داشته باشد و به رقم روزانه ۶/۰۸۳ میلیون بشکه برسد.

علی رغم این نگرانی ها، تحلیل گران در حال حاضر و حداقل با دید کوتاه مدت نسبت به افزایش قیمت های جهانی نفت خام خوش بین هستند کما اینکه افزایش اخبار مثبت نیز تا حدودی این دیدگاه را تأیید می کند. با وجود این که هنوز بیش از ۵ ماه از اتمام توافق صورت پذیرفته بین کشورهای عضو و غیر عضو اوپک جهت کاهش تولید باقی مانده است (تا ماه مارس سال ۲۰۱۸)، اعضاء این سازمان از جمله عراق بر لزوم تداوم سیاست کاهش تولید بعد از ماه مارس سال آینده تأکید دارند و گزینه های مختلفی را برای تداوم روند کاهش تولید مطرح کرده اند.

در این میان، اظهارات وزیر نفت عراق با توجه به این که این کشور مشارکتی جهت کاهش تولید در دو توافق صورت پذیرفته بین اعضاء اوپک نداشته است حائز اهمیت است و از نظر کارشناسان، در صورتی که این کشور به حمایت های اعلامی خود جامه عمل بپوشاند، تأثیر مثبتی بر روند قیمت ها خواهد داشت . از طرفی، اواخر روز گذشته API گزارش هفتگی خود در ارتباط با تغییر در موجودی نفت ایالات متحده آمریکا را منتشر نمود که بر اساس آن، موجودی نفت خام این کشور ۱/۴۴ میلیون بشکه افزایش یافته است.

این درحالیست که فعالان بازار انتظار افزایش ۳/۹ میلیون بشکه ای را در گزارش پیش رو که اواخر روز جاری توسط EIA منتشر خواهد شد، دارند. به نظر می رسد پالایشگاه های خسارت دیده از طوفان هاروی و ایرما توانسته‌اند بخش زیادی از ظرفیت از دست رفته تولید خود را بازیابند که این موضوع قابلیت اتکاء به گزارش منتشر شده توسط API را افزایش می دهد.

ارسال نظر