کد خبر : 40417

نشانه های مهم اوپک برای بازار نفت

از طرف دیگر، برگزاری جلسه رسمی اوپک در ماه نوامبر نیز نشانه های مهمی را در اختیار تصمیم گیرندگان و معامله گران بازار برای تعیین روند آتی قیمت ها قرار خواهد داد

نشانه های مهم اوپک برای بازار نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز سه شنبه تحت تأثیر احتمال افزایش موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا و تمایل معامله گران برای شناسایی سود، کاهش یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر در این روز با ۵۸ سنت (۱درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۸/۴۴ دلار قرار گرفت.

همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در این ماه با ۳۴ سنت (۰/۷درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۱/۸۸ دلار تسویه شد. بنابراین، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۶/۵۶دلار در هر بشکه رسید.

بر اساس نظر سنجی های صورت گرفته در روز گذشته، این احتمال وجود دارد که موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا در گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی این کشور (EIA) برای چهارمین هفته متوالی افزایش یابد. بر اساس این نظر سنجی که توسط S&P Global Platts انجام پذیرفت، موجودی نفت خام این کشور احتمالاً در گزارش پیش رو ۱/۳ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت و موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر نیز به ترتیب با افت ۰/۱ و ۲/۱ میلیون بشکه ای مواجه خواهند شد.

از طرفی، بسیاری از سرمایه گذاران پس از افزایش چند روزه قیمت ها در روز گذشته اقدام به شناسایی سود کردند. نفت خام برنت طی معاملات روز سه شنبه به محدوده مقاومتی ۵۹ دلار که بالاترین میزان در بیش از دو سال گذشته است واکنش نشان داد و اندکی اصلاح شد. داده های بررسی تکنیکال قیمت ها نشان می دهد که نفت خام برنت حمایت ۵۸ دلار به ازاء هر بشکه را در پیش رو دارد که در صورت از دست رفتن این حمایت، احتمال افت تا محدوده ۵۶/۷۵ دلار به ازاء هر بشکه برای آن می رود. نفت خام WTI نیز که رکورد ۵ ماهه خود را شکسته بود، به محدوده مقاومتی ۵۲ دلار واکنش نشان داد و اصلاح گردید که در صورت افت بیشتر، به ترتیب حمایت های ۵۰/۲۰ و ۴۹/۶۰ دلار به ازاء هر بشکه را پیش رو خواهد داشت.

البته گزارش هفتگی EIA که در اواخر روز جاری منتشر خواهد شد، تأثیر بسزایی در تأیید و یا عدم تأیید این پیش بینی ها دارد. علاوه بر گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، بازار در انتظار مشخص شدن عواقب تنش های ایجاد شده بین اقلیم کردستان و ترکیه و دولت عراق در نتیجه برگزاری همه پرسی است که در صورت اجرایی شدن تهدیدات به عمل آمده از سوی ترکیه و عراق، تأثیر مهمی در افزایش قیمت ها خواهد داشت.

به گونه ای که در صورت ممانعت ترکیه از انتقال و صادرات نفت خام این اقلیم از طریق بندر جیحان، روزانه در حدود ۶۰۰-۵۰۰ هزار بشکه نفت خام از بازار حذف خواهد شد. از طرف دیگر، برگزاری جلسه رسمی اوپک در ماه نوامبر نیز نشانه های مهمی را در اختیار تصمیم گیرندگان و معامله گران بازار برای تعیین روند آتی قیمت ها قرار خواهد داد.

در پایان روز گذشته، API نیز گزارش هفتگی خود را منتشر کرد که بر اساس آن موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا در هفته منتهی به ۲۲ سپتامبر به طور غیر منتظره ای۷۶۱ هزار بشکه کاهش یافت. بر اساس این گزارش، موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر ۱/۵ و ۴/۵ میلیون بشکه به ترتیب افزایش و کاهش داشته است.

ارسال نظر